Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

(ΟΔ0807-1) -  ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΚΛΑΒΟΥΝΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

 

    

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Η Φιλοσοφία του Μαθήματος

    Στη διάρκεια των τελευταίων 30 ετών η σημασία της διεθνούς διάστασης των αγορών συνεχώς αυξάνεται. Οι εξελίξεις και οι μεταβολές στις διεθνείς αγορές επηρεάζουν όλες τις επιχειρήσεις σε όλους τους παραγωγικούς τομείς, από τη μικρότερη ως τη μεγαλύτερη. Γεγονότα όπως εμπορικές και οικονομικές συμφωνίες, τελωνειακές ενώσεις, διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες, πολεμικές συρράξεις, πολιτικές μεταβολές κ.ά., μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την ανταγωνιστική θέση και τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα από το αν έχει διεθνείς δραστηριότητες ή όχι. Η αντίληψη ενός επιχειρηματία ή διοικητικού στελέχους ότι μια επιχείρηση λειτουργεί μόνο στην εγχώρια αγορά και δεν επηρεάζεται από τις διεθνείς εξελίξεις και τον διεθνή ανταγωνισμό είναι στην καλύτερη περίπτωση αφελής και πολύ επικίνδυνη για την επιβίωση της επιχείρησής του. Ουσιαστικά κάθε επιχειρηματική απόφαση που λαμβάνεται σήμερα είναι απαραίτητο να λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν και τις εξελίξεις στις διεθνείς αγορές. Είναι πλέον δεδομένο ότι η έλλειψη κατανόησης από τα κατώτερα, μεσαία και ανώτατα διοικητικά στελέχη της σημασίας των διεθνών εξελίξεων για την επιχείρησή τους, ασχέτως από το αν έχει διεθνείς εμπορικές (δηλ. εισαγωγές και εξαγωγές) ή παραγωγικές δραστηριότητες, θα επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστική θέση, την κερδοφορία και τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους.

    Το μάθημα αυτό εξετάζει θέματα σχετικά με την άσκηση εμπορικών και παραγωγικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο πλήρως διεθνοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον. Θέματα όπως η παγκοσμιοποίηση και η διεθνοποίηση των αγορών, οι διεθνείς συναλλαγές, οι απαραίτητες προσαρμογές στις λειτουργίες της επιχείρησης όταν διεθνοποιεί τις δραστηριότητές της, οι συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι και η αντιμετώπισή τους, οι εξαγωγικές δραστηριότητες και οι μέθοδοι άσκησής τους, οι στρατηγικές παραγωγής σε ξένες χώρες κ.ά., καθώς και η σημασία τους στη διαδικασία λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων, θα μελετηθούν σε βάθος. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη μελέτη των εξαγωγικών δραστηριοτήτων, καθώς η σημασία της ενασχόλησης με το εξαγωγικό εμπόριο (της αποκαλούμενης ‘‘εξωστρέφειας των επιχειρήσεων’’) για τη βελτίωση της κερδοφορίας των Ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και για την οικονομική ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης στη χώρα μας, συνεχώς αυξάνεται.

    Επίσης, αυτό το μάθημα παρέχει χρήσιμες γνώσεις και για όλους τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις που εισάγουν καταναλωτικά προϊόντα αλλά και πρώτες ύλες, σε επιχειρήσεις που λειτουργούν εγχώρια αλλά απευθύνονται και σε αλλοδαπούς πελάτες που έρχονται στην Ελλάδα, όπως οι τουριστικές επιχειρήσεις, οι κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες συνεργάζονται με ξένες επιχειρήσεις που ιδρύουν εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, καθώς και στους εργαζόμενους στα εμπορικά κέντρα όλης της Ελλάδας που όλο και περισσότερο απευθύνονται και προσπαθούν να προσελκύσουν ξένους πελάτες από τις γειτονικές χώρες, καθώς και ξένους τουρίστες. Για την καλύτερη κατανόηση και αφομοίωση της πρακτικής σημασίας όλων αυτών των θεμάτων, θα συζητηθούν στις διαλέξεις και 2 μελέτες περιπτώσεων (case studies).

    Τέλος, αυτό το μάθημα είναι το 1ο από μία σειρά 5 μαθημάτων (τα άλλα 4 είναι μαθήματα επιλογής στο 7ο και 8ο εξάμηνο) που δίνουν στον/ην φοιτητή/ήτρια που θα τα παρακολουθήσει ικανοποιητικό βαθμό εξειδικευμένων γνώσεων στο αντικείμενο του Εξαγωγικού Marketing και Εξαγωγικών Διαδικασιών, και γενικότερα των Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (International Business), γνώσεις από τις οποίες υπάρχει μεγάλη έλλειψη στην Ελληνική αγορά εργασίας. Και η ζήτηση ανθρώπινου δυναμικού με γνώσεις σχετικές με το εξαγωγικό και το εισαγωγικό εμπόριο από Ελληνικές εξαγωγικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις, που έχουν έδρα σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας, αυξάνεται ραγδαία, καθώς τα τελευταία 3 – 4 χρόνια η εξαγωγικές και εισαγωγικές δραστηριότητές τους αυξάνονται με εκρηκτικούς ρυθμούς, επιτυγχάνοντας κάθε χρόνο νέα ρεκόρ όλων των εποχών! Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2022 η αξία των Ελληνικών εξαγωγών αυξήθηκε κατά 36,7%, φτάνοντας σχεδόν τα €55,0 δισ. έναντι €40,0 δισ. το 2021, καταγράφοντας αύξηση ύψους σχεδόν €15,0 δισ. Αντίστοιχα, το 2022 η αξία των Ελληνικών εισαγωγών αυξήθηκε κατά 42,2%, φτάνοντας τα € 93,1 δισ. έναντι €65,5 δισ. το 2021, καταγράφοντας αύξηση ύψους €27,6 δισ. Αυτά τα πρωτοφανή για την Ελληνική πραγματικότητα μεγέθη, που εκτιμάται ότι θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια, αναδεικνύουν την τεράστια σημασία που έχουν οι γνώσεις του ανθρώπινου δυναμικού των Ελληνικών επιχειρήσεων σχετικά με το εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο για τις πωλήσεις και την κερδοφορία τους, ασχέτως σε ποιο τμήμα απασχολείται το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης. 

     

    Στόχοι  του  Μαθήματος

    O στόχος του μαθήματος είναι να μελετήσει και να εξηγήσει τις θεμελιώδεις αρχές και έννοιες που σχετίζονται με το εξαγωγικό και το εισαγωγικό εμπόριο και τις διεθνείς συναλλαγές γενικότερα, το marketing, τη διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, την παραγωγή και τη χρηματοοικονομική διοίκηση στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον. Επιπλέον, αναλύονται και μελετώνται οι μέθοδοι εξαγωγικής επέκτασης σε νέες αγορές και χώρες, οι στρατηγικές διεθνούς παραγωγικής επέκτασης, καθώς και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της εφαρμογής των στρατηγικών διεθνούς εξαγωγικής και παραγωγικής επέκτασης από τις επιχειρήσεις. Το τελευταίο είναι εξαιρετικά σημαντικό να το γνωρίζουν οι απόφοιτοι του Τμήματος ΟΔΕ, καθώς η επιλογή της πλέον κατάλληλης στρατηγικής εξαγωγών ή παραγωγής προϊόντων ή/και υπηρεσιών στο εξωτερικό από μια επιχείρηση είναι ένας από τους πλέον κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας του εγχειρήματος της επέκτασης των εμπορικών ή/και των παραγωγικών δραστηριοτήτων της επιχείρησης στις πολλά υποσχόμενες διεθνείς αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.