Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι να "εφοδιάσει" τους μεταπτυχιακούς φοιτητές με γνώσεις που αφορούν τις συνθήκες ανάπτυξης επιχειρηματικού πνεύματος, δημιουργίας μιας νέας επιχείρησης, κατασκευής ενός business plan, καθώς και να εντοπίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που συνθέτουν την επιχειρηματική λειτουργία και να καταστήσει ικανούς τους φοιτητές, που θα ολοκληρώσουν με επιτυχία το συγκεκριμένο μάθημα, να προβούν σε αξιολογήσεις των επιχειρηματικών αποτελεσμάτων για την επιχείρηση και την οικονομία. Επίσης, αποσκοπεί να στρέψει τους φοιτητές σε αναζήτηση της επιχειρηματικότητάς τους και να τους καταστήσει γνώστες των διαφόρων οικονομικών πολιτικών ενθάρρυνσης και ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, της πράσινης επιχειρηματικότητας στην ανταγωνιστική-ενοποιημένη και παγκοσμιοποιημένη αγορά. Στο ίδιο πλαίσιο επιχειρείται μια μελέτη της επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και της διευρυμένης Ευρώπης. Έμφαση δίδεται και στην νεανική επιχειρηματικότητα και απασχόληση και στους τρόπους ενίσχυσης αυτής. Σκοπός επίσης είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν επαρκή γνώση που θα τους βοηθήσει να διαμορφώσουν ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan) αναζητώντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης την οποία θα δημιουργήσουν με καινοτόμο ή μη στοιχεία. Θα εντοπίσουν οι φοιτητές τις κρίσιμες μεταβλητές επιχειρηματικού σχεδίου, και θα αναζητήσουν τις μορφές χρηματοδότησης, ίδρυσης, και ανάπτυξης μιας επιχείρησης. Θα εντοπίσουν στρατηγικές δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος λαμβάνοντας υπόψη την Ελληνική εμπειρία.. Οι διαλέξεις θα παρέχουν στους φοιτητές μια ολοκληρωμένη εικόνα του μαθήματος και θα καθοδηγούν τη μάθησή τους. Θα συνοδεύονται επιπλέον, από κάποιες διασαφηνίσεις τυχόν αποριών που θα προκύψουν από τις παραδόσεις του μαθήματος ή από τη μελέτη, εμβάθυνση σε κάποια θέματα, από τη λύση προβλημάτων, case studies, quizzes και ασκήσεων, ενθαρρύνοντας συγχρόνως την ανάπτυξη της ικανότητας για επικοινωνία. Ιδιαίτερη βαρύτητα στο μάθημα δίδεται στα case studies και στα video case studies όπως αυτά που θα αναλυθούν και είναι: η εταιρία Microsoft και ο επιχειρηματίας Bill Gates, τα παιδιά της Google, η περίπτωση του δισεκατομμυριούχου Warren Buffet, η περίπτωση της Kelloggs, η περίπτωση του Steve Jobs/Apple, η περίπτωση του ρώσου επιχειρηματία Roman Abramovich, και η περίπτωση του Paul Efmorfidi της Coco-mat. Γενικότερα επιχειρείται μια μελέτη της επιχειρηματικότητας, τηε νεανικής επιχειρηματικότητας, και της πράσινης επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και της διευρυμένης Ευρώπης. Έμφαση δίδεται στην νεανική επιχειρηματικότητα και απασχόληση και στους τρόπους ενίσχυσης αυτής.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ κατά 30% αξιολογείται με ΠΡΟΟΔΟ ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (40 ερωτήσεις σε μία ώρα) με ειδικό πρόγραμμα το οποίο υπάρχει ονλαιν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του eclass.
Κατά 70% αξιολογείται με ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ η οποία αφορά την κατάρτιση ενός επιχειρηματικού σχεδίου με υποχρεωτική παρουσίαση στην τάξη με προτεινόμενη την ακόλουθη δομή
Ή με εξετάσεις γραπτές (70% αξιολογούνται οι εξετάσεις) μετά το πέρας των 13 εβδομάδων διδασκαλίας (3 στις 4 ερωτήσεις ανάπτυξης σε 3 ώρες εξέτασης)
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΟΜΗ εργασιας 15-21 ΣΕΛΙΔΩΝ Business plan 0. Επικεφαλίδα (εισαγωγή, τι είναι επιχειρηματικό σχέδιο (5.5) 1. Ψάχνουμε στοιχεία επιχειρηματικότητας, στοιχεία θετικά του επιχειρηματία, επιχειρηματικό όραμα, Επιχειρηματική ιδέα (2 σελίδες - εισαγωγή) (5.1 & 5.2 & 5.3) Στα επιθυμητά: π.χ. Διαίσθηση του Ρίσκου, του κέρδους και της ευκαιρίας, Αυτοπεποίθηση, Όραμα, Εργατικότητα, Αποφασιστικός, Επικοινωνιακός, Εγωιστής / Πεισματάρης Στα ανεπιθύμητα: π.χ. Αυταρχικός, Αναποφάσιστος, Ευθυνόφοβος, Εγωιστής / Αλαζόνας, Οπισθοδρομικός, Προσβλητικός στους υφισταμένους του
2. Νομική υπόσταση της εταιρείας (γιατί επιλέξαμε αυτή και όχι τις άλλες, λόγοι απόρριψης άλλων μορφών) (διαφάνειες) Μορφές των επιχειρήσεων: 1. πρωτογενής τομέας 2. μεταποίηση 3. υπηρεσίες 4. μεικτό αντικείμενο σκοπός: κέρδος; Μη κερδοσκοπική;
Η πιο εύκολη μορφή επιχείρησης: Ατομική επιχείρηση (ευέλικτη, ίδιο αφμ με το φυσικό πρόσωπο, φθηνή λύση, εύκολη στα λογιστικά, -αρνητικό= εις ολόκληρον η ευθύνη της προσωπικής περιουσίας, δεύτερο – υψηλή φορολογία –αρνητικό ασφάλεια στον ΟΑΕΕ) Ο.Ε. = Ομόρρυθμος Εταιρεία ( συνεργασία δύο ή περισσοτέρων ατόμων, και επίσης ό,τι ισχύει για την ατομική, ξεχωριστό ΑΦΜ) (όλοι ΤΕΒΕ) Ε.Ε. = Ετερόρρυθμος Εταιρεία (ο,τι ισχύει για την Ο.Ε. αλλά μόνο ένας που ονομάζεται ετερόρρυθμος εταίρος ευθύνεται μόνο για το ύψος της συμμετοχής του) (ολοι ΤΕΒΕ) Ε.Π.Ε. = εταιρεία περιορισμένης ευθύνης (όλοι έχουν ευθύνη στο ύψος της μετοχής τους, LTD limited company) (τα μέλη του ΔΣ ΤΕΒΕ) (μπορεί να υπάρξει μονοπρόσωπη ΕΠΕ) Α.Ε. = ανώνυμη εταιρεία (S.a. societe anonym) (όπως η Ε.Π.Ε. όμως έχει το πλεονέκτημα της πλήρους ανωνυμίας των μετόχων της. (ακριβή διαχείριση, φορολογική εξίσωση με τις υπόλοιπες) (τα μέλη του ΔΣ στο ΤΕΒΕ όταν είναι μέτοχοι άνω του 3% ή είναι αμειβόμενοι) Ι.Κ.Ε. = Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ο.Ε. Ε.Ε. ενδιάμεσα είναι η ΙΚΕ ΑΕ ΕΠΕ) μετοχικό κεφάλαιο 1€. τέλος, ΚΟΙΝΣΕΠ
3. μια μικρή ανάλυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα δίδοντας έμφαση στους δείκτες επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας για την Ελλάδα διαχρονικά και σε σύγκριση με άλλες χώρες. (πχ Κύπρος, Βουλγαρία, Ιρλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία) να δοθεί έμφαση εκτός από τους δείκτες και στα προβλήματα του ελληνικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος όπως της σκιώδους οικονομίας, της παραοικονομίας, της διαφθοράς, της αδήλωτης εργασίας. (παράγραφος 2.4)(5.9) (κεφ. 6) (8.4) Δείκτες ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας: 1. WEF (World Economic Forum) 2. IMD (Institute of Management Development) 3. INSEAD (ανταγωνιστικότητα για ταλέντα) 4. GMCI & DTTL (δείκτης ανταγωνιστικότητας κατασκευαστικού κλάδου) 5. Word Bank (SOS) 6. GME (Παγκόσμιο Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητας) 7. GEI (Παγκόσμιος Δείκτης Επιχειρηματικότητας) 8. EDCI (Δείκτης Ευρωπαϊκής Πόλης) = δείχνει την ελκυστικότητα 35 Ευρωπαϊκών πόλεων για νέους επιχειρηματίες
4. SWOT analysis (5.6) Εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον: SW/OT analysis Εσωτερικό περιβάλλον = S (δυνατά σημεία) W (αδυναμίες) 1.χρηματοοικονομικό 2.φυσικό 3.ανθρώπινο 4.τεχνολογικό (η εταιρεία παράγει τεχνολογία ή να χρησιμοποιεί τεχνολογία = εσωτερική, η εταιρεία εδρεύει σε μια περιοχή που έχει πολύ τεχνολογία (οπτικές ίνες) smartphone) Εξωτερικό περιβάλλον = O (ευκαιρίες) T (απειλές) 1. κοινωνικούς παράγοντες 2. πολιτικούς παράγοντες 3. οικονομικοί παράγοντες 4. τεχνολογικοί παράγοντες 5. Γενικά (νόμοι, τράπεζες, προμηθευτές, πελάτες, συνδικάτα)
5. Θα πρέπει να εστιάσουμε ιδιαιτέρως στα κίνητρα για την ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας (χρήμα, ανεξαρτησία, ανάληψη ρίσκου για προσδοκία πολύ υψηλών εισοδημάτων) παράγραφος 1.2
6. προγραμματισμός, οργάνωση, έλεγχος, ηγεσία (ανάλυση μισής σελίδας, εστιάζοντας στη δομή της επιχείρησης, στο οργανόγραμμα της επιχείρησης, θα δώσουμε έμφαση σε αυτές τις τέσσερις λέξεις.) (διαφάνειες) Προγραμματισμός: (καθορισμός στόχων, απόφαση για τον καλύτερο δυνατό τρόπο επίτευξης) Οργάνωση: (πως οργανώνονται οι ανθρώπινοι και μη πόροι για να επιτύχω τους στόχους) Έλεγχος: (ελέγχω τη διαφορά με την προ- επεμβατική περίοδο και καταγράφω τι άλλαξε) Ηγεσία: (θετική επιρροή των μάνατζερ στους εργαζόμενους ώστε να είναι αποτελεσματικοί στο έργο τους, γεγονός που θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων. Ο ηγέτης μάνατζερ επικοινωνεί με τους υφισταμένους τους, τους καθοδηγεί και τους παρέχει επιχειρηματικό όραμα).
7. ηλεκτρονικό εμπόριο, ηλεκτρονικό κατάστημα, ηλεκτρονικές πωλήσεις, ιστοσελίδα. Ηλεκτρονικές συναλλαγές (διαφάνειες) Ηλεκτρονικό εμπόριο Πλεονεκτήματα 1. Διαθέσιμες οι αγορές 24/7 2. Εξοικονόμηση χρόνου, κόστους, χρήματος, κόπου 3. Επενδύουμε λιγότερα λεφτά 4. Εύκολη πρόσβαση από παντού 5. Παγκόσμια αγορά 6. Εκμηδένιση αποστάσεων 7. Αυξημένοι τζίροι 8. Εξυπηρέτηση ΑμεΑ 9. Απλοποιημένη διαδικασία 10. Μικρότερο κόστος εγκατάστασης της επιχείρησης, διατήρησης της επιχείρησης, κλείσιμο της επιχείρησης, διατήρηση κόστους αποθεμάτων.
Μειονεκτήματα 1. Πιθανό πρόβλημα ασφάλειας 2. Πιθανότητα λάθους στην αγορά 3. Πιθανότητα παραπλάνησης (άλλα χαρακτηριστικά) 4. Πιθανό πρόβλημα ασφάλειας συναλλαγών 5. Ηλικιωμένοι δεν είναι εξοικειωμένοι 6. Αύξηση ανεργίας 7. Απρόσωπη εξυπηρέτηση 8. διεθνοποίηση της εταιρείας (εξαγωγές, θυγατρικές, υποκατάστημα, κοινοπραξία, licensing / franchising) (7.7 & 7.8 & 7.10). Τρόποι διεθνοποίησης ή Τρόποι εισόδου στις ξένες αγοράς ή Τρόποι επεκτατικής επενδυτικής δραστηριότητας ή Τρόποι με τους οποίους μια εταιρία μετατρέπεται σε πολυεθνική ή Τρόποι διείσδυσης σε ξένες αγορές. (entry modes). Πρώτος και πιο εύκολος τρόπος, και πιο συχνά εμφανιζόμενος τρόπος διείσδυσης σε ξένες αγορές είναι οι εξαγωγές (άμεσες και έμμεσες) Ανάλυση: π.χ. Toyota Bridgeston λάστιχα. Η μια εταιρία πουλάει λάστιχα στην ιαπωνική εταιρία και μετά η Toyota η οποία εξάγει αυτοκίνητα, έτσι έμμεσα η Bridgeston εξάγει τα προϊόντα της. Δεύτερος τρόπος: οι ξένες άμεσες επενδύσεις (FDI ή ΞΑΕ), οι οποίες εμφανίζονται όταν έχουμε μια ξένη εταιρία να αποκτά με οποιονδήποτε τρόπο, μια εγχώρια επιχείρηση σε ποσοστό άνω του 10% επί του συνόλου του μετοχικού κεφαλαίου. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή απόκτηση μεριδίου μικρότερου κάτω του 10% θεωρείται επένδυση χαρτοφυλακίου, η οποία λαμβάνει χώρα κατά το πλείστον μέσω του Χρηματιστηρίου. Ανάλυση: ΞΑΕ,ΑΞΕ, FDI = ξένες άμεσες επενδύσεις. Έχουμε τις εισροές (inflows) ξένων άμεσων επενδύσεων, όταν εισρέει χρήμα (γερμανική επένδυση στην Ελλάδα). Έχουμε τις εκροές (outflows) ξένων άμεσων επενδύσεων, όταν ένας Έλληνας επενδύσει στο εξωτερικό. Έχουμε και το ισοζύγιο (balance) των ΞΑΕ. Εκροές – εισροές = ισοζύγιο ΘΕΤΙΚΟ ή ΑΡΝΗΤΙΚΟ ανάλογα με το αποτέλεσμα. Stock= απόθεμα = είναι το συσσωρευτικό άθροισμα από την αρχή των στατιστικών. Portfolio investment = επενδύσεις χαρτοφυλακίου Διαφορά χαρτοφυλακίου και ΞΕΑ (ΞΑΕ): 1. Η επένδυση χαρτοφυλακίου έχει βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα και κερδοσκοπικό χαρακτήρα και αντιμετωπίζεται συνήθως διαφορετικά φορολογικά από το κράτος. 2. Υπάρχει διαφορά στο ύψος του επενδυμένου κεφαλαίου επί του μετοχικού κεφαλαίου. 3. Συνήθως η επένδυση χαρτοφυλακίου γίνεται μέσω Χρηματιστηρίου. 4. Στην ΞΕΑ ο επενδυτής έχει τη διάθεση να συμμετάσχει στη διοίκηση της αγορασθείσας εταιρίας και να βάλει άτομα στο Δ.Σ. της αγορασθείσας εταιρίας. Τρίτος τρόπος: εξαγορές (ολική ή μερική εξαγορά) : αγορά από ιδιώτη Τέταρτος τρόπος: ιδιωτικοποιήσεις : αγορά από κράτος Πέμπτος τρόπος: υποκαταστήματα :πολύ μικρότερο ως μέγεθος επένδυσης από τη θυγατρική Έκτος τρόπος: θυγατρικές εταιρίες : mother company που διοικεί. Έβδομος τρόπος: στρατηγικές συμμαχίες : δυο εταιρίες συμμαχούν στρατηγικά Όγδοος τρόπος: γραφείο αντιπροσωπείας : μικρότερο από το υποκατάστημα, μόνο γραφείο Ένατος τρόπος: franchising (δικαιοχρησία) : πολύ πιο αυστηρό από το licensing. Για παράδειγμα στο McDonalds σε καθοδηγεί επακριβώς στα πάντα. (αυστηρή αδειοδότηση) Δέκατος τρόπος: licensing (αδιειοδότηση) : Το τσιγάρο είναι διαφορετικό από χώρα σε χώρα γιατί είναι αδειοδότηση. Ενδέκατος τρόπος: επένδυση εκ του μηδενός (Greenfield FDI) : Επένδυση εκ του μηδενός που σημαίνει αγορά ενός οικοπέδου, ανέγερση κτιρίου και εγκατάσταση της επιχείρησης από το μηδέν. Δωδέκατος τρόπος: Brownfield FDI : αγορά ή ενοικίαση μιας έτοιμης εγκατάστασης, ενός έτοιμου κτιρίου αλλά με ταυτόχρονη αλλαγή της χρήσης του κτιρίου θα εγκατασταθεί η νέα επιχείρηση. (πχ. Η Eurobank αγόρασε ένα τεράστιο πολυκατάστημα στη Σόφια στο κέντρο και το μετέτρεψε στο κεντρικό κτίριο διοίκησης της αγορασθείσας Βουλγαρικής τράπεζας PostBank) Δέκατος τρίτος τρόπος: Κοινοπραξία (joint venture) : Συνεργασία δύο ή περισσοτέρων επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη τη δημιουργία μιας νέα νομική οντότητα. Συνήθως στα Βαλκάνια, όλοι οι Έλληνες έκαναν κοινοπραξίες έχοντας έναν εταίρο πάντοτε από την τοπική αγορά. Δέκατος τέταρτος τρόπος: Συγχωνεύσεις και εξαγορές : η Sony εξαγόρασε την Erickson και δημιούργησε την Sony Erickson. Συγχώνευση είναι πιο φιλική διαδικασία και στην εξαγορά εξαφανίζεται η εξαγορασμένη εταιρία. Δέκατος πέμπτος τρόπος: Με το κλειδί στο χέρι ( turnkey project )
9. μάρκετινγκ plan (5.7)
10. Χρηματοοικονομική ανάλυση (τρία οικονομικά σενάρια, αισιόδοξο, απαισιόδοξο, ρεαλιστικό)ανάλυση ευαισθησίας ώστε να αποδείξουμε τους λόγους οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν τα σχέδια μας (διαφάνειες) Θέλω να σκεφτείτε, πόσα θα είναι τα έσοδα σε μια χρονιά στην εταιρία σας (πραγματική ή εικονική) και αυτό να το κάνετε σε βάθος πενταετίας (όταν λέμε έσοδα, να σκεφτείτε, είτε πόσα προϊόντα και σε ποια τιμή θα πουληθούν ή ποιες και πόσες υπηρεσίες και σε ποιο ποσό θα τιμολογηθούν). Δεύτερον: αφού είναι ΔΕΔΟΜΕΝΟ ότι θα πάρετε κάποια επιδότηση/επιχορήγηση, θα πρέπει να δείτε αν η επιδότηση θα δίνεται σε μία δόση ή σε δύο, σε ένα έτος ή σε δύο και να την προσθέσετε στα έσοδα (όχι ομως στα ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΕΣΟΔΑ). Τρίτον, πρέπει να δείτε τα έξοδα σας, εργατικό δυναμικό (μισθούς), ενοίκιο, ΔΕΗ, τηλέφωνο, νερό, εξοπλισμός, μηχανήματα, γραφική ύλη, μάρκετινγκ, διαφήμιση, πρώτες ύλες, μεταφορές, ασφαλιστικές εισφορές). Τέταρτον, αφού κάνετε την αφαίρεση (έξοδα μείον έσοδα), χωρίς να υπολογίσουμε το ΕΣΠΑ, το ποσό που θα προκύψει είναι τα κέρδη προ Φόρου. Επομένως, πέμπτον, εκεί υπολογίζουμε 29% φόρο + ποσοστό αλληλεγγύης + 100% προκαταβολής φόρου για την επόμενη χρονιά (Προσοχή τη δεύτερη χρονιά στα κέρδη, αφαιρούμε την προκαταβολή του φόρου που έχει ήδη δοθεί και ούτω καθ' εξής) (Προσοχή, οι ζημιές δεν έχουν προκαταβολή φόρου, ούτε φόρο) Έκτον, η κάλυψη της ζημιάς σε μια χρονιά μπορεί να γίνει από τα έσοδα από το ΕΣΠΑ αλλιώς θα πρέπει να βάλουμε ότι πήραμε δάνειο = νέο έξοδο, τόκος δανείου με επιτόκιο 6%. Αν έχετε δικό σας κτίριο, θα βάλετε στο τέλος, στα κέρδη μετά φόρων, αφαιρετικά από αυτά, ένα τεκμαρτό ενοίκιο και αν δουλεύετε εσείς οι ίδιοι θα βάλετε τεκμαρτό μισθό και αν βάλετε δικά σας λεφτά, αντί για δάνειο, θα βάλετε τεκμαρτό κόστος κεφαλαίου με 3% (ετήσιο) (αν προσφέρουμε εργασία, θα υπολογίσουμε 14 μισθούς *1000€ - 1500€. Προσοχή το 1000€ είναι ο ελάχιστος μισθός είναι 568€ μαζί με εισφορές γίνεται 1000€ για τον επιχειρηματία λόγω ασφ. εισφορών εργοδότη και εργαζομένου) Στα ίδια κεφάλαια, υπολογίστε ένα διαφυγόν ποσό με 3%. Παράκληση, να υπάρχει μια γραμμή στον πίνακα με σωρευτικό λογιστικό αποτέλεσμα και μια δεύτερη γραμμή με το τελικό σωρευτικό ως επενδυτής (δηλαδή μαζί με τεκμαρτά ενοίκια, τεκμαρτός τόκος, τεκμαρτός μισθός). Όλα αυτά που είπαμε παραπάνω αφορούν το ρεαλιστικό σενάριο. Για να γίνουν οι πράξεις ως αισιόδοξο σενάριο θα πρέπει να βρείτε έναν ή δυο ή τρεις λόγους αισιόδοξους οι οποίοι θα καταγραφούν και θα αυξήσουν τις πωλήσεις και τα έσοδα σας κατά 20-25-30% ετησίως. Ενώ αντίστοιχα να βρείτε έναν ή δύο ή τρεις απαισιόδοξους λόγους, οι οποίοι θα μειώσουν κατά το ίδιο ποσοστό ετησίως. Μια επένδυση θεωρείται επικερδής όταν σου φέρει πίσω το κεφάλαιο πίσω 3-5 χρόνια στην καλύτερη περίπτωση ή 5-7 χρόνια σε ένα μετριοπαθές σενάριο.
11. ανάλυση της αγοράς στην οποία απευθυνόμαστε (πχ κλαδική της ΙCAP) όπως ανάλυση του ανταγωνισμού, των μεριδίων αγοράς, το μερίδιο στο οποίο προσδοκούμε, τις στρατηγικές που θα ακολουθήσουμε και τις όποιες προβλέψεις θα κάνουμε.
12. αν θα είμαστε καινοτόμα εταιρεία με καινοτόμο προϊόν ή υπηρεσία ή παραγωγική διαδικασία ή αν θα είμαστε νεοφυής επιχείρηση το οποίο σημαίνει καινοτομία σε παγκόσμιο επίπεδο. (η καινοτομία βοηθάει πάρα πολύ αλλά δεν είναι και απαραίτητη στην επιλογή της επιχειρηματικής σας δραστηριότητας.) (5.4)
13. πρέπει να κάνουμε περίληψη του όλου επιχειρηματικού μας σχεδίου στην αρχή, πρέπει να υπάρχει δομή και πίνακας περιεχομένων, πρέπει να υπάρχει εξώφυλλο, πρέπει να υπάρχουν στο τέλος συμπεράσματα, παραρτήματα, βιβλιογραφία, (άρθρα, βιβλία, εκθέσεις, ιστοσελίδες ξενόγλωσσα ή ελληνικά), προσεγμένες παραγράφους, να έχει γίνει ορθογραφικός έλεγχος και τέλος να υπάρχουν πηγές εντός του κειμένου σχεδόν σε κάθε ολοκληρωμένη πρόταση ή ιδέα αλλιώς σημαίνει ότι είναι προσωπική μας άποψη και στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε αυτούσια τα λόγια κάποιου κειμένου χρησιμοποιούμε εισαγωγικά, italics , και βάζουμε την πηγή και τη σελίδα εντός του κειμένου), ακολουθούμε το Harvard system of referencing
14. πηγές χρηματοδότησης της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας (ίδια κεφάλαια, δανεικά, τράπεζες, υποχρεωτικό ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ, ΟΑΕΔ, νεος αναπτυξιακός νόμος του 2016.
15. Μπορεί η πράσινη επιχειρηματικότητα να συμβάλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας;
|