Παρουσίαση/Προβολή

ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΞΑΓΩΓΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
(ΔΕ0364) - ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
Η Φιλοσοφία του Μαθήματος
Στις αρχές της 2ης δεκαετίας του 21ου αιώνα, το Διεθνές και Εξαγωγικό Μάρκετινγκ καθίσταται όλο και πιο σημαντικό τμήμα των θεμελιωδών λειτουργιών των σύγχρονων, δυναμικών και εξωστρεφών επιχειρήσεων. Ο βαθμός διεθνούς δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων αυξάνεται διαρκώς και με ραγδαίους ρυθμούς, καθώς οι ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις μειώνουν διαρκώς τη σημασία των αποστάσεων, φέρνοντας έτσι και τις πλέον απόμακρες ξένες αγορές όλο και πιο κοντά τους, καθιστώντας την επέκταση των εμπορικών (εξαγωγές και εισαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών) και παραγωγικών δραστηριοτήτων τους σχετικά ευκολότερη, ταχύτερη και φθηνότερη. Επιπλέον, νέες και σχετικά ανεκμετάλλευτες αγορές έχουν προκύψει, καθώς μεγάλος αριθμός χωρών, με σημαντικότερες την Κίνα, την Ινδία και το Βιετνάμ, έχουν ασπαστεί τις αρχές της ελεύθερης αγοράς, δημιουργώντας έτσι νέες ευκαιρίες και μεγάλες προκλήσεις για τις σύγχρονες και εξωστρεφείς επιχειρήσεις όλων των κλάδων παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών. Ωστόσο, για να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις αποτελεσματικά αυτές τις προκλήσεις και να εκμεταλλευτούν με επιτυχία τις ευκαιρίες που αναδύονται στο Διεθνές Επιχειρηματικό Περιβάλλον, είναι επιτακτικό όλα ανεξαιρέτως τα στελέχη τους να έχουν τουλάχιστον θεμελιώδεις γνώσεις Διεθνούς και Εξαγωγικού Μάρκετινγκ.
Η αναγκαιότητα αυτή οφείλεται στο ότι η επιχειρηματική δραστηριοποίηση, και ιδιαίτερα η άσκηση του Μάρκετινγκ, στην αγορά μιας ξένης χώρας είναι πολυπλοκότερη από την άσκησή τους στην εγχώρια αγορά. Το τελευταίο οφείλεται στο ότι η προσπάθεια της επιχείρησης να διαθέσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της στην αγορά μιας ξένης χώρας, ή να προμηθευτεί προϊόντα και υπηρεσίες από αυτή, χρειάζεται να λάβει υπόψη της πολλά νέα στοιχεία, διαφορετικές συνθήκες και διαφορετικούς παράγοντες, όπως η τοπική κουλτούρα, το τοπικό νομικό πλαίσιο, η γεωγραφική θέση, το κλίμα, οι πολιτικές συνθήκες και κίνδυνοι (country risk), η αγοραστική δύναμη και οι προτιμήσεις των τοπικών δυνητικών αγοραστών, οι οικονομικές συνθήκες, το επίπεδο των υποδομών της χώρας και πολλά άλλα. Όλα αυτά χρειάζεται να διερευνηθούν και να ληφθούν υπόψη στη διαμόρφωση του Διεθνούς ή Εξαγωγικού Σχεδίου Μάρκετινγκ (Export Marketing Plan) για την εξαγωγή των προϊόντων ή/και των υπηρεσιών της επιχείρησης σε μια ξένη αγορά, αλλά και για την εύρεση καλών προμηθευτών και τη σύναψη και διατήρηση αποτελεσματικών μακροχρόνιων σχέσεων με τις επιχειρήσεις – προμηθευτές της.
Η κατανόηση της σημασίας όλων αυτών των θεμάτων από τα στελέχη σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης καθίσταται ακόμα πιο επιτακτική για τις Ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες, καθώς αντιμετωπίζουν διαρκώς αυξανόμενο διεθνή ανταγωνισμό στην Ελληνική αγορά, έχουν στρέψει την προσοχή τους και προσπαθούν να εξάγουν, αλλά και να παράγουν, τα προϊόντα τους στις σχετικά ανεκμετάλλευτες, αλλά και υψηλού επιχειρηματικού κινδύνου αγορές των Βαλκανικών, Παρευξείνιων, Ασιατικών και Αραβικών χωρών, καθώς και των χωρών της Βορείου Αφρικής. Επιπρόσθετα, έχει γίνει πλέον ευρύτατα αποδεκτό ότι το εξαγωγικό εμπόριο είναι η σχετικά απλούστερη στρατηγική διεθνοποίησης (ή εξωστρέφειας) την οποία είναι αναγκαίο να χρησιμοποιήσει μια επιχείρηση εάν θέλει να δει τις πωλήσεις και τα κέρδη της να αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς. Αυτό, βέβαια, συνεπάγεται ότι η επιχείρηση χρειάζεται να διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό που να έχει εξειδικευμένες ικανότητες και γνώσεις Διεθνούς και Εξαγωγικού Μάρκετινγκ.
Στόχοι του Μαθήματος
Το μάθημα αυτό θα εξετάσει τα θέματα που είναι απαραίτητα για τη διαμόρφωση και τη σύνταξη του Διεθνούς ή Εξαγωγικού Σχεδίου Μάρκετινγκ, και τα οποία είναι απολύτως επιτακτικό να γνωρίζουν πολύ καλά τα αρμόδια στελέχη, έτσι ώστε το εγχείρημα της επέκτασης των εμπορικών ή/και παραγωγικών δραστηριοτήτων της επιχείρησής τους στις αγορές του εξωτερικού να στεφθεί με επιτυχία. Τα θέματα αυτά θα μελετηθούν και με την ανάλυση πραγματικών μελετών περιπτώσεων στη διάρκεια των διαλέξεων. Με δεδομένη τη μεγάλη έλλειψη στελεχών με εξειδικευμένες γνώσεις Διεθνούς και Εξαγωγικού Μάρκετινγκ στην αγορά, ο στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους/ις φοιτητές/ήτριες (και τωρινά ή μελλοντικά διοικητικά στελέχη) με εκείνες τις τεχνοκρατικές, αλλά και τις εμπειρικές, γνώσεις οι οποίες θα τους/ις καταστήσουν ικανούς/ές να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες, τις αντιξοότητες και τις προκλήσεις που είναι δεδομένο ότι θα αντιμετωπίσουν στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της επιχείρησής τους στις αγορές ξένων χωρών ή να εισάγουν προϊόντα και υπηρεσίες από αυτές. Επίσης, παρέχει χρήσιμες γνώσεις και για τα στελέχη επιχειρήσεων οι οποίες λειτουργούν εγχώρια αλλά απευθύνονται και σε ξένους πελάτες που έρχονται στην Ελλάδα, όπως οι κάθε είδους τουριστικές επιχειρήσεις, οι κατασκευαστικές εταιρείες που συνεργάζονται με ξένες επιχειρήσεις που ιδρύουν εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, καθώς και τα εμπορικά κέντρα που όλο και περισσότερο απευθύνονται και προσπαθούν να προσελκύσουν πελάτες από γειτονικές χώρες.
Επιπλέον, κύριος στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρο στους φοιτητές/ήτριες πόσο σημαντικοί και κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας είναι για όλα ανεξαιρέτως τα στελέχη της επιχείρησης α) η έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωσή τους για τις εξελίξεις στις ξένες αγορές που ενδιαφέρουν την επιχείρησή τους, β) η επίδειξη ευαισθησίας εκ μέρους τους στις ιδιαιτερότητες των δυνητικών πελατών και προμηθευτών τους στις αγορές αυτές, και γ) η ύπαρξη της δυνατότητας, αλλά και της προδιάθεσης, προσαρμογής τους στις διαφορετικές απαιτήσεις, τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά των υπαρχόντων αλλά και των δυνητικών πελατών και προμηθευτών τους στις ξένες αγορές. Τέλος, στις διαλέξεις θα προσκληθεί τουλάχιστον ένα έμπειρο στέλεχος εξαγωγικής επιχείρησης για να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίοι οι τεχνοκρατικές γνώσεις για το εξαγωγικό μάρκετινγκ εφαρμόζονται στην πράξη.
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα