Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

(MBA121) -  ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Η Φιλοσοφία του Μαθήματος

 Στη διάρκεια των τελευταίων τριάντα ετών η σημασία της διεθνούς διάστασης του περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις αυξάνεται ραγδαία και διαρκώς. Η συνεχής ενίσχυση της διεθνοποίησης των επιχειρήσεων και των αγορών εντατικοποιεί τον ανταγωνισμό μεταξύ τους και επηρεάζει τις επιχειρήσεις όλων των παραγωγικών κλάδων, από τη μικρότερη μέχρι τη μεγαλύτερη. Γεγονότα όπως οι πολιτικές μεταβολές, η εμφάνιση πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας, οι οικονομικές εξελίξεις, η σύναψη διακρατικών περιφερειακών εμπορικών και οικονομικών συμφωνιών, οι διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι τελωνειακές ενώσεις, οι πολεμικές συρράξεις κ.ά., μπορεί να επηρεάσουν ουσιαστικά την ανταγωνιστικότητα, τις πωλήσεις, την κερδοφορία και τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα από το αν δραστηριοποιείται στις διεθνείς αγορές ή όχι. H αντίληψη ότι μια επιχείρηση λειτουργεί μόνο στην τοπική αγορά, και συνεπώς δεν επηρεάζεται από τις διεθνείς εξελίξεις, είναι στην καλύτερη περίπτωση αφελής και πολύ συχνά επικίνδυνη για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Αδιαμφισβήτητη απόδειξη για το τελευταίο είναι η πρόσφατη πανδημία, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η πολυετής παγκόσμια οικονομική κρίση που προκάλεσαν αυτά τα γεγονότα και η οποία επηρέασε όλες τις επιχειρήσεις και όλα τα νοικοκυριά σε όλες τις χώρες του κόσμου ανεξαιρέτως.

Για όλους αυτούς τους λόγους, κατά τη διαδικασία της λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων σήμερα, τα διοικητικά στελέχη είναι απαραίτητο να λαμβάνουν υπόψη τους τις εξελίξεις και τις συνθήκες που επικρατούν στις διεθνείς αγορές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι εμπειρίες σε θέματα Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (International Business) να έχουν αποκτήσει ιδιαίτερα μεγάλη σημασία για την αποτελεσματική λειτουργία των σύγχρονων και εξωστρεφών επιχειρήσεων. Η αδυναμία κατανόησης του τρόπου λειτουργίας των διεθνοποιημένων αγορών και της σημασίας των διεθνών εξελίξεων για κάθε επιχείρηση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητά τους, τις συνολικές χρηματοοικονομικές επιδόσεις τους και τη βιωσιμότητά τους. Οι μεγάλες κρίσεις που πέρασε η παγκόσμια οικονομία από το 2008 και μετά απέδειξαν με επώδυνο τρόπο τη σπουδαιότητα της επαρκούς αντίληψης του τρόπου λειτουργίας των διεθνών αγορών για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους σε αυτές και, συνεπώς, για τα νοικοκυριά.

Είναι πλέον γενικά αποδεκτό ότι η έλλειψη κατανόησης από τα κατώτερα, μεσαία και ανώτατα διοικητικά στελέχη της σημασίας των διεθνών εξελίξεων για την επιχείρησή τους, ασχέτως από το αν έχει διεθνείς εμπορικές (δηλ. εισαγωγές ή/και εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών) ή/και διεθνείς παραγωγικές δραστηριότητες, θα επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστική θέση, τις πωλήσεις, την κερδοφορία και τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους. Η κατανόηση των θεμάτων αυτών από τα στελέχη σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης καθίσταται ακόμα πιο επιτακτική για τις Ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες, καθώς αντιμετωπίζουν διαρκώς αυξανόμενο διεθνή ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά, έχουν στρέψει την προσοχή τους στις σχετικά υψηλού κινδύνου αγορές των Βαλκανικών, Παρευξείνιων, Ασιατικών και Αραβικών χωρών, καθώς και των χωρών της Βορείου Αφρικής, για να βρουν ευκαιρίες για την αύξηση των πωλήσεων και των κερδών τους.

Για αυτούς τους λόγους, στο μάθημα αυτό θα μελετηθούν θέματα σχετικά με την άσκηση εμπορικών (εξαγωγές και εισαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών) και παραγωγικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο πλήρως διεθνοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον. Θα αναλυθούν θέματα σχετικά με τη σημασία, τη διαμόρφωση και τη χάραξη στρατηγικής όσον αφορά στη δραστηριοποίηση της επιχείρησης στις διεθνείς αγορές, δηλαδή την ανάπτυξη της εμπορικής ή/και παραγωγικής εξωστρέφειας της επιχείρησης. Η παγκοσμιοποίηση και η διεθνοποίηση των αγορών και η επίδρασή τους στην καθημερινή λειτουργία και τις δραστηριότητες όλων των επιχειρήσεων, τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες των διεθνών συναλλαγών, η εξαγωγική οργάνωση της επιχείρησης, οι μέθοδοι άσκησης άμεσων και έμμεσων εξαγωγών προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. τουριστικές υπηρεσίες) και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τα εμπόδια και οι περιορισμοί στο εξαγωγικό και το εισαγωγικό εμπόριο και τις διεθνείς συναλλαγές γενικότερα, οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι και οι τρόποι αντιμετώπισής τους, οι λόγοι, οι στρατηγικές και τα οφέλη της διεθνοποίησης των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, οι στρατηγικές παραγωγής των προϊόντων ή/και υπηρεσιών των επιχειρήσεων σε ξένες χώρες, αυτόνομα ή με τον σχηματισμό διεθνών στρατηγικών συμμαχιών, καθώς και η σπουδαιότητα όλων αυτών στη διαδικασία λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων και στη διαμόρφωση επιχειρηματικής στρατηγικής, είναι θέματα που θα μελετηθούν εκτενώς.

Η σημασία αρκετών από τα παραπάνω θέματα θα μελετηθεί και όσον αφορά τους τρόπους με τους οποίους οι εγχώριες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό από τις ξένες επιχειρήσεις που εισέρχονται και επεκτείνουν τις εμπορικές ή/και παραγωγικές δραστηριότητές τους στην Ελληνική αγορά. Η εκτενής ανάλυση μελετών περιπτώσεων (case studies) στη διάρκεια των διαλέξεων θα αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις εφαρμόζουν όλα τα παραπάνω θέματα στην πράξη. Τέλος, στις διαλέξεις θα προσκληθεί τουλάχιστον ένα έμπειρο στέλεχος εξαγωγικής επιχείρησης για να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίοι οι τεχνοκρατικές γνώσεις σε θέματα εξαγωγικού και εισαγωγικού εμπορίου εφαρμόζονται στην πράξη.  

 

Στόχοι  του  Μαθήματος

1.  Να μελετήσει και να εξηγήσει τις θεμελιώδεις αρχές και έννοιες που σχετίζονται με το εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο και τις διεθνείς συναλλαγές γενικότερα, καθώς και το marketing, τη διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, την παραγωγή και τη χρηματοοικονομική διοίκηση στις διεθνείς επιχειρηματικές δραστηριότητες.

2.  Να αναλύσει σε βάθος και να καταστήσει κατανοητά στους/ις μεταπτυχιακούς φοιτητές/ήτριες (και τωρινά ή μελλοντικά διοικητικά στελέχη) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των στρατηγικών διεθνούς εμπορικής και παραγωγικής επέκτασης και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τα οποία συνεπάγεται η επιλογή και εφαρμογή της κάθε μίας από αυτές τις στρατηγικές. Το τελευταίο είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς η επιλογή της πλέον κατάλληλης στρατηγικής εξαγωγών ή/και παραγωγής προϊόντων ή/και υπηρεσιών στις αγορές ξένων χωρών είναι ένας από τους πλέον κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας του εγχειρήματος της επέκτασης των εμπορικών ή/και των παραγωγικών δραστηριοτήτων της επιχείρησης στις πολλά υποσχόμενες διεθνείς αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

3.  Να παρουσιάσει στους/ις μεταπτυχιακούς φοιτητές/ήτριες τις μεθόδους με τις οποίες μπορούν να ερμηνεύουν τις συνθήκες που επικρατούν στις διεθνείς αγορές που ενδιαφέρουν την επιχείρησή τους, καθώς και να αξιολογούν τη σημασία και τις επιπτώσεις τους για τον στρατηγικό σχεδιασμό, την υλοποίηση και την επίτευξη των στρατηγικών στόχων της επιχείρησης ή του οργανισμού τους στην εγχώρια αγορά ή/και στις διεθνείς αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

Με δεδομένη τη μεγάλη έλλειψη διοικητικών στελεχών με εξειδικευμένες γνώσεις στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες (International Business) στην ελληνική αγορά, ο θεμελιώδης στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους/ις φοιτητές/ήτριες με εκείνες τις τεχνοκρατικές, αλλά και τις εμπειρικές, γνώσεις οι οποίες θα τους/ις καταστήσουν ικανούς/ές να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες και τις αντιξοότητες που είναι δεδομένο ότι θα αντιμετωπίσουν στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τις εμπορικές ή/και τις παραγωγικές δραστηριότητες της επιχείρησής τους στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών των ξένων χωρών. Τέλος, το μάθημα αυτό, σε συνδυασμό με το μάθημα επιλογής Διεθνές και Εξαγωγικό Μάρκετινγκ του Β’ εξαμήνου του ΜΒΑ, δίνει στους/ις μεταπτυχιακούς φοιτητές/ήτριες έναν ικανοποιητικό βαθμό εξειδίκευσης στο επιστημονικό αντικείμενο των Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022