Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διά βίου μάθηση και αγορά εργασίας 2025-2026

(LLS120) -  ΜΑΡΙΑ ΣΥΤΖΙΟΥΚΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα επισκοπεί θεωρίες και μοντέλα δεξιοτήτων και προσόντων στην αγορά εργασίας, καθώς και τον κεντρικό ρόλο των πολιτικών δια βίου μάθησης και κατάρτισης. Εξετάζει θεμελιώδη θέματα της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την απασχόληση όπως: τα εθνικά πλαίσια προσόντων, τη μάθηση στο χώρο εργασίας, τις πρακτικές ανάπτυξης ανθρωπίνου δυναμικού, τα συστήματα δεξιοτήτων και επαγγελμάτων (ESCO & O'NET). Στο επίκεντρο του μαθήματος τίθενται ταξινομίες δεξιοτήτων σχετικές με το ρόλο των εκπαιδευτών ενηλίκων, των εκπαιδευτών στις επιχειρήσεις  καθώς και των υποστηρικτικών τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στην ανάπτυξη και αξιολόγηση δεξιοτήτων. Τέλος το μάθημα εξετάζει κριτικά κρίσιμα θέματα όπως η αντίληψη υπεροπροσόντων, η ανανττιστοιχία δεξιοτήτων, οργανωσιακούς παράγοντες όπως η υποστήριξη και θέματα που αφορούν την προσωπικότητα. Στο μάθημα συμμετέχουν προσκεκλημένοι ομιλητές από τον χώρο της Τεχνολογίας και της αξιολόγησης δεξιοτήτων ανθρωπίνου δυναμικού. Τα θέματα που εισηγούνται αφορούν: Gamification in soft skills assessment, netwrorking as a medium for professional development, national mechanism for skills forecasting.

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα 

    Μαθησιακά Αποτελέσματα 

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

    1. Κατανοούν τις βασικές θεωρίες, τα μοντέλα και τα συστήματα δεξιοτήτων και προσόντων που διαμορφώνουν τη σχέση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.

    2. Αναγνωρίζουν τον ρόλο και τη σημασία των πολιτικών δια βίου μάθησης και επαγγελματικής κατάρτισης στην ενίσχυση της απασχολησιμότητας και της ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού.

    3. Ερμηνεύουν τη λειτουργία των εθνικών και ευρωπαϊκών πλαισίων προσόντων, καθώς και των διεθνών ταξινομιών δεξιοτήτων (ESCO, O*NET) για τη χαρτογράφηση επαγγελμάτων και προσόντων.

    4. Εξετάζουν πρακτικές μάθησης στον χώρο εργασίας και αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτών ενηλίκων και των εκπαιδευτών στις επιχειρήσεις στην ανάπτυξη και διαχείριση δεξιοτήτων.

    5. Αξιοποιούν τεχνολογίες και καινοτόμες προσεγγίσεις, όπως το gamification, τους μηχανισμούς πρόβλεψης δεξιοτήτων και τα επαγγελματικά δίκτυα, για τη βελτίωση της μάθησης και της αξιολόγησης δεξιοτήτων.

    6. Αναλύουν κριτικά φαινόμενα της αγοράς εργασίας όπως η υπερεκπαίδευση, η αναντιστοιχία δεξιοτήτων, καθώς και οργανωσιακούς και ατομικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση, την απόδοση και την επαγγελματική ανάπτυξη.

      Γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που αποσκοπεί να αναπτύξει

      Γνώσεις

      • Θεωρητική κατανόηση των μοντέλων δεξιοτήτων και προσόντων στην αγορά εργασίας.

      • Εμβάθυνση στα συστήματα και πλαίσια προσόντων (ΕΠΠ, ESCO, O*NET) και στις ευρωπαϊκές πολιτικές για τη δια βίου μάθηση.

      • Κατανόηση της σύνδεσης εκπαίδευσης – απασχόλησης και των μηχανισμών πρόβλεψης αναγκών δεξιοτήτων.

      Δεξιότητες

      • Ικανότητα εφαρμογής ταξινομιών και πλαισίων δεξιοτήτων για τον σχεδιασμό προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων και επαγγελματικής κατάρτισης.

      • Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και καινοτόμων προσεγγίσεων (π.χ. gamification, ψηφιακές πλατφόρμες αξιολόγησης) για την ανάπτυξη και αξιολόγηση δεξιοτήτων.

      • Ανάλυση και αξιολόγηση οργανωσιακών και κοινωνικών παραγόντων που επηρεάζουν τη μάθηση και την επαγγελματική ανάπτυξη.

      Ικανότητες αυτονομίας και υπευθυνότητας

      • Ικανότητα αναστοχασμού και διαχείρισης της προσωπικής επαγγελματικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης.

      • Συνεργασία με επαγγελματίες του πεδίου σε διεπιστημονικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

      • Ανάληψη πρωτοβουλιών για τη βελτίωση πρακτικών ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού και την ενίσχυση της απασχολησιμότητας.

    Βιβλιογραφία

    • Ελληνόγλωσση
    • Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2016). Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών, Νέο Θεματολόγιο Δεξιοτήτων για την Ευρώπη. Συνεργασία για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, της απασχολησιμότητας και της ανταγωνιστικότητας {SWD(2016) 195 final} Βρυξέλλες, 10.6.2016,
    • COM(2016) 381 final, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0381&from=EL
    • Λαλιώτη, Β. (2019). Στρατηγικές Δεξιοτήτων: Αναζητώντας τις Βασικές Αρχές και τα Δομικά Συστατικά τους. Αθήνα: ΕΙΕΑΔ
    • Λιντζέρης, Π. (2017). Πολιτικές δεξιοτήτων: Επισημάνσεις για το ρόλο των δεξιοτήτων στην οικονομία, την εργασία και την κατάρτιση. Στο Χρ. Γούλας και Π. Λιντζέρης (επιμ.) Διά βίου μάθηση, επαγγελματική κατάρτιση, απασχόληση και οικονομία: Νέα δεδομένα, προτεραιότητες και προκλήσεις. Αθήνα: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και ΙΝΕ ΓΣΕΕ, σελ. 67-101
    • Φωτόπουλος, Ν. (επ.) (2013). Κατάρτιση, απασχόληση, εκπαιδευτική πολιτική. Διερεύνηση της σύνδεσης της επαγγελματικής κατάρτισης με την απασχόληση.Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ
    • Bryson. J. (2017). Disciplinary perspectives on skill. In Chris Warhurst, Ken Mayhew, David Finegold & John Buchanan (eds.) The Oxford Handbook of skills and training. United Kingdom: Oxford University Press, pp.17-35
    • Cedefop (2010). Skill mismatch in Europe. Briefing Note 9023 EN. Thessaloniki, Greece: CEDEFOP
    • Green, F. (2013). Skills and Skilled Work: An Economic and Social Analysis. Oxford, UK & New York: Oxford University Press
    • ILO (International Labour Organization) (2018). Skills policies and systems for a future workforce, Issue Briefs, No. 8, https://www.ilo.org/skills/WCMS_618170/lang--en/index.htm
    • OECD (2019). Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning framework. Concept note: Skills for 2030. http://www.oecd.org/education/2030 project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf