Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

(IML104) -  ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΙΟΧΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοηθεί η σημασία και τα οφέλη που προκύπτουν από τις
πρακτικές της Επιχειρηματικής Ηθικής στη γενικότερη στρατηγική ανάπτυξης των Επιχειρήσεων.

Από τη θέση αυτή διερευνάται η Επιχειρησιακή Ηθική σε όλες τις πτυχές της, η οποία κατά βάση έχει τις ρίζες της στον κλάδο της Ηθικής Φιλοσοφίας, με αποτέλεσμα να θέτει τους ηθικούς κανόνες στο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του Οργανισμού/Επιχείρησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην Ηθική Φιλοσοφία, και ειδικότερα στην αριστοτελική ηθική, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό της Επιχειρησιακής Ηθικής, που ασχολείται με ζητήματα που αφορούν στην υιοθέτηση ηθικών αρχών, όπως της εντιμότητας, της τιμιότητας, της δικαιοσύνης, της ειλικρίνειας, του σεβασμού στις δραστηριότητες του οργανισμού/επιχείρησης, στις συναλλαγές με τους πελάτες, στις σχέσεις εργοδότη και εργαζομένων, στην ηθική του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων κ.ά. Η ηθικότητα έχει ως βασικές προϋποθέσεις την αυτονομία, την υπευθυνότητα για ορθολογική επιλογή σε περιπτώσεις λήψης αποφάσεων και ηθικών διλημμάτων.

Η φρόνηση, η προαίρεση και η μεσότητα αποτελούν βασικές ηθικές αρετές στην επιλογή αποφάσεων, καθώς και των μέσων που επιλέγονται στην πράξη. Οι ηθικές αρχές λειτουργούν ως μια ηθική βάση στη διαπροσωπική επικοινωνία και στην κοινωνική συμβίωση. Η παραβίαση ή η συγκάληψη ανήθικων ή παράνομων πρακτικών δηλώνει άμεσα την έλλειψη εταιρικής ηθικής ευθύνης. Ο Αριστοτέλης είναι ο πρώτος “επιχειρησιακός ηθικόλογος”, ο οποίος έθεσε τις βάσεις της ηθικής υποδομής των θεσμικών ρυθμίσεων. Η Ηθική Φιλοσοφία είναι το κοινό υπόβαθρο που συνδέει την Επιχειρησιακή Ηθική με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και την Εταιρική Διακυβέρνηση. Ειδικότερα εξετάζεται η Επιχειρησιακή Ηθική και η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη για την ηθική προστασία των καταναλωτών και σχετίζεται άμεσα με το μάρκετινγκ για τη βελτίωση της εικόνας του οργανισμού/επιχείρησης. Γίνεται λόγος για τη νέα αντίληψη που επικρατεί σήμερα για την κοινωνική ευθύνη της επιχείρησης, η οποία αναλαμβάνει πλέον την ευθύνη για τα κοινωνικά θέματα, τα κοινωνικά προβλήματα, την επιδίωξη κοινωνικών και πολιτικών σκοπών και τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνείδησης και επίλυσης κοινωνικών προβλημάτων. Στο πλαίσιο αυτό η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ως το σύγχρονο πολυσυζητημένο επιχειρηματικό θέμα δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για την καλλιέργεια μιας νέας κουλτούρας στο σύχρονο επιχειρείν. Εξετάζεται ενδελεχώς η σύγχρονη σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η οποία αποτελεί διαρκή δέσμευση για τον ηθικό τρόπο συμπεριφοράς των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας την ποιότητα των εργαζομένων και των οικογενειών τους, αυξάνει την οικονομική ανάπτυξη με ηθικές παραμέτρους και προστατεύει ανθρώπινα δικαιώματα, ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των εργαζομένων, το σεβασμό στον άνθρωπο και τον πολιτισμό κ.ά. Το εν λόγω μάθημα φέρνει σε επαφή τις τρεις έννοιες της Επιχειρησιακής Ηθικής, της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και της διαπραγματεύσεις με ζητήματα που αφορούν στην έννοια της Εταιρικής Διακυβέρνησης, προκειμένου να εξασφαλιστεί και να προαχθεί σε ηθικές βάσεις η διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων και στην απόδοση ευθυνών. 

Η Εταιρική Διακυβέρνηση θέτει στη βάση της ηθικής τη δομή μέσα στην οποία προσδιορίζονται οι στόχοι της επιχείρησης, όπως και τα μέσα επίτευξης των στόχων και με αυτό τον τρόπο ελέγχει την απόδοση του οργανισμού/επιχείρησης. Οι αρχές της βασίζονται στη διαφάνεια, στην ευθύνη, στην αμεροληψία, στην τιμιότητα και στην αξιοπιστία, δηλαδή όλες εκείνες τις αρετές, που αποτελούν το βασικό υπόβαθρο για τις δύο άλλες έννοιες. Οι αρχές αυτές τηρούνται και διαφυλάσσονται από εκείνους που έχουν την κύρια ευθύνη να τις εφαρμόσουν. Στο πλαίσιο αυτό η αναδίφηση στο χώρο των επιχειρησιακών διαπραγματεύσεων προάγει τόσο τους στόχους της Ηθικής των Επιχειρήσεων, όπως και της Κοινωνικής, Εταιρικής Ευθύνης και Εταιρικής Διακυβέρνησης, καθώς φέρνει τον επιχειρηματικό κόσμο αντιμέτωπο με ηθικά διλήμματα, αμοιβαίες λύσεις, αμοιβαία ικανοποίηση συμφερόντων μέσα σε επικοινωνιακά πλαίσια, που δεν επιδέχονται δικαστικές παρεμβάσεις.

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές τη σημασία και τη μεταξύ σχέση των εννοιών Επιχειρησιακή Ηθική, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Εταιρική Διακυβέρνηση και Επιχειρησιακές Διαπραγματεύσεις, καθώς και το σημαντικό ρόλο, που αυτές διαδραματίζουν στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.


Τα περιεχόμενα του μαθήματος/εισηγήσεων είναι:

  • Προσανατολισμός στην Ηθική Φιλοσοφία, κυρίως αριστοτελική ηθική, απαρχές της ηθικής, έννοιες και όροι της ηθικής, ο ρόλος και η αξία της ηθικής στον εργασιακό χώρο
  • Η σημασία της ηθικής στην οικονομία και τη διεθνή οικονομική πολιτική
  • Αναφορά στην ιστορική αναδρομή της Επιχειρησιακής Ηθικής, η Επιχειρησιακή Ηθική, τα μέσα και οι σκοποί των δράσεων στις επιχειρήσεις, επιχειρηματική ηθική και δεοντολογία, κανόνες και μέσα διαμόρφωσης επιχειρησιακής συμπεριφοράς, περιβαλλοντική ηθική και προστασία του καταναλωτή και πελάτη
  • Εξέταση και προσδιορισμός των εννοιώ ν κοινωνική ευθύνη ηθική συνείδηση, κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων
  • Μελέτη στην έννοια, αξία και σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, τις διαστάσεις και την παρουσία της στον αιώνα που διανύουμε, κατηγορίες εφαρμογής της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, οι ηθικές διστάσεις της και τα όρια της, η θεωρία των ενδαφερόμενων μερών, βασικές αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης
  • Προσανατολισμός και σύνδεση των δύο εννοιών της Επιχειρησιακής Ηθικής και της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης με την Εταιρική Διακυβέρνηση, ο ορισμός και η σημασία της έννοιας της Εταιρικής Διακυβέρνησης, καθώς και η παρουσία, συμβολή της σήμερα
  • Μελέτη για τις ηθικές αρετές που οικοδομούν την Εταιρική Διακυβέρνηση και εξέταση για την υποχρεωτικότητα η εκουσιότητα της Εταιρικής Διακυβέρνησης σήμερα, η σημασία της Εταιρικής Διακυβέρνησης για το όραμα και την ενημέρωση δραστηριοτήτων της επιχείρησης και των επενδυτών
  • Εμβάθυνση στη βασικότερη από τις έννοιες της Εταιρικής Διακυβέρνησης, την έννοια του εσωτερικού ελέγχου, που συμβάλλει στην ανάπτυξη και βελτίωση της κουλτούρας μεταξύ των τμημάτων και των στελεχών της διοίκησης ενός οργανισμού ή μιας επιχείρησης, με στόχο την επιτήρηση και διαφύλαξη των αρχών της Εταιρικής Διακυβέρνησης,
    συμβάλλοντας στην προστασία της εταιρίας ή του οργανισμού και στη διασφάλιση των συμφερόντων των μετόχων της
  • Εξέταση της σημασίας, της φύσης, των αρχών και των χαρακτηριστικών της  διαπραγμάτευσης και του διαπραγματευτή, καθώς και τις διαφορροποιήσεις που υπάρχουν με τη διαμεσολάβηση, όπως και τον κυρίαρχο ρόλο των διαπραγματευτών επιχειρηματιών σε καταστάσεις διεθνούς οικονομικής και πολιτικής αλλαγής και κρίσεων.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025