Παρουσίαση/Προβολή

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
(IML103) - ΔΕΡΓΙΑΔΕΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Ορισμός ποσοτικών μεθόδων έρευνας. Ορισμός ερευνητικού θέματος και ερευνητικών ερωτημάτων. Ορισμός παραμέτρων ποσοτικών μεθόδων: πληθυσμός, υποκείμενο, δείγμα, μεταβλητή, μέτρηση, εργαλεία μέτρησης (ερωτηματολόγιο, τεστ κτλ), συλλογή ποσοτικών δεδομένων, επεξεργασία ποσοτικών δεδομένων, παρουσίαση αποτελεσμάτων, σύνδεση των αποτελεσμάτων με την ήδη υπάρχουσα θεωρία στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Επίσης, γίνεται αξιοποίηση και εμβάθυνση στη χρήση ποιοτικών μεθόδων συλλογής με ιδιαίτερη έμφαση στις συνεντεύξεις και τη διαδικασία προφορικής εξωτερίκευσης. Τέλος γίνεται εξάσκηση σε μεθόδους ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων, όπως η ποιοτική θεματική ανάλυση και η κριτική ανάλυση λόγου με εφαρμογές στην Εκπαίδευση Ανθρώπινου Δυναμικού. Βασικές έννοιες έρευνας και στατιστικής.
Βασικές έννοιες και στα στάδια μιας έρευνας. Μέθοδοι έρευνας. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι.
Η έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου και τεστ. Μέθοδοι δειγματοληψίας. Παρουσίαση, ερμηνεία δεδομένων και διεξαγωγή συμπερασμάτων. Τρόποι παρουσίασης των αποτελεσμάτων μιας έρευνας. Εφαρμογές σε θέματα εκπαιδευτικής έρευνας. Κλίμακες μέτρησης. Είδη μεταβλητών. Περιγραφή ποιοτικών μεταβλητών. Πίνακες συχνοτήτων και σχετικών συχνοτήτων. Πίνακες διπλής εισόδου. Ραβδογράμματα. Κυκλικά διαγράμματα. Περιγραφή ποσοτικών μεταβλητών. Αριθμητικά περιγραφικά μέτρα. Ιστογράμματα. Στατιστική Συμπερασματολογία. Έλεγχοι υποθέσεων. Ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2. Κανονική κατανομή. Έλεγχος για τη μέση τιμή ενός πληθυσμού. Έλεγχος για τις
μέσες τιμές δυο πληθυσμών (δείγματα ανεξάρτητα). Έλεγχος για τη μέση τιμή δυο πληθυσμών (δείγματα εξαρτημένα). Ανάλυση διακύμανσης με έναν και δυο παράγοντες. Επαναλαμβανόμενες μετρήσεις. Παραμετρικές και μη παραμετρικές τεχνικές. Συσχέτιση δυο μεταβλητών. Εφαρμογές στην Εκπαιδευτική Έρευνα.
Ορισμός ποιοτικών μεθόδων έρευνας.
Α. Φιλοσοφικό και εννοιολογικό υπόβαθρο ποιοτικής έρευνας. Ερευνητική διαδικασία στην ποιοτική έρευνα.
Β. Μορφές ποιοτικής έρευνας (εθνογραφική, μελέτη περίπτωσης, βιογραφική – αφηγήσεις ζωής, έρευνα-δράση, θεμελιωμένη θεωρία).Τεχνικές έρευνας (παρατήρηση, συνέντευξη και ανάλυση κειμένων). Κριτήρια αξιολόγησης της ποιοτικής έρευνας. Σχεδιασμός μεικτών σχεδίων έρευνας.
Γ. Μέθοδοι συλλογής ποιοτικών δεδομένων. Προετοιμασία για την πρόσβαση στο πεδίο. Επιλογή των συμμετεχόντων στην έρευνα. Διευθέτηση ενδεχόμενων δεοντολογικών ζητημάτων. Εκτίμηση πρακτικών ζητημάτων. Επιλογή τρόπων ανάλυσης δεδομένων. Σκέψεις για το είδος της θεωρητικής μορφής που θα λάβουν τα ευρήματα. Σκέψεις για τη μορφή δημοσίευσης των ερευνητικών ευρημάτων.
Δ. Εθνογραφία, ηθολογία, περίπτωση μελέτης, ιστορική έρευνα, εμπειρικά θεμελιωμένη θεωρία, φαινομενολογία, συμβολική αλληλεπίδραση. Ε. Προσεγγίσεις της εθνογραφικής έρευνας. Σχολές: ολιστική, σημειωτική, κριτική, ‘netnography’. Πως κάνουμε εθνογραφική έρευνα: πρακτικές συμβουλές. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της εθνογραφικής έρευνας. Παρουσίαση επιλεγμένων εθνογραφικών μελετών.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα