Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

(IES253) -  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Για το ακ. έτος 2025-2026 θα ακολουθήσει επικαιροποίηση.

 

ακ. έτος 2024-2025

ΠΑΜΑΚ/Τμήμα ΔΕΣ, Η’ εξαμ. πολ. κατ. επιλογής.
Μάθημα Διεθνείς Σχέσεις και Τρίτος Κόσμος
Διδάσκων: Κ. Μικέλης (kmikelis@uom.edu.gr), Επικ. Καθηγητής. Φέτος (εαρ. εξ. 24-25), το μάθημα διδάσκεται εκτάκτως από τον κ. Μικέλη (λόγω της εκπαιδευτικής άδειας του τακτικού διδάσκοντος Γ. Σπυρόπουλου).

Ώρες γραφείου (ΚΖ 430)=  Υπό ανακοίνωση.

Αντικείμενο του μαθήματος:

Οι κεντρικοί άξονες του μαθήματος εστιάζονται στην ιστορική αναδίφηση του φαινομένου του Τρίτου Κόσμου, στις ιδεολογικές επιρροές καθώς και στις πολιτικές του εκφάνσεις. Περαιτέρω σε ξεχωριστά κεφάλαια αναλύονται οι εξελίξεις στη Λατινική Αμερική, στον αραβο-μουσουλμανικό κόσμο, στην Ασία και στην υποσαχάρια Αφρική από την εποχή της αποικιοκρατίας μέχρι σήμερα.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Στόχοι της εκπαιδευτικής διαδικασίας αποτελούν η κατανόηση των εννοιών του αναπτυσσόμενου κόσμου μέσω διεπιστημονικής έρευνας, η εξοικείωση των φοιτητών με τις έννοιες και τις θεωρίες που περιγράφουν το φαινόμενο «Τρίτος Κόσμος», η εξοικείωση με το ιστορικό υπόβαθρο της ανάδυσης και εξέλιξης της «περιφέρειας» του διεθνούς συστήματος, η  ανάπτυξη κριτικής ικανότητας και συνδυασμός θεωρητικής και εμπειρικής διάστασης των διεθνών φαινομένων, η ανάπτυξη δυνατοτήτων ανάλυσης των   διαφόρων παραμέτρων του φαινομένου του Τρίτου Κόσμου, ενώ τέλος η ενίσχυση της δημιουργικότητας αναφορικά με τη χρήση θεωρητικών εργαλείων. 

Ύλη

Σπυρόπουλος, Γ. (2005) Ο Τρίτος Κόσμος στις Διεθνείς Σχέσεις. Αθήνα: Παπαζήσης

μονοσέλιδος πίνακας Κ. Μικέλη για εννοιολογήσεις 

Υλικό για πληροφόρηση απλώς (όχι ύλη) = ελεύθερα βιβλία στο 'Κάλλιπος' (βλ. φάκελο έγγραφα)

Media υλικό (εκτός ύλης αλλά παιδαγωγικά και ακαδημαϊκά χρήσιμο):

- https://www.youtube.com/watch?v=dlcgcq5lQOc&list=PLjnwpaclU4wUXOZkQWWsJWZoxI3IJxw54&index=1   Why the West is Strong (playlist με 5 μικρής διάρκειας βίντεο και τίτλους ως κάτωθι) ( (@CynicalHistorian):

i) Why is the west strong? The modernization theory answer
ii) Oriental Despotism - the problem with Modernization theory | Why the West is Strong
iii) James Blaut - The Colonizers Model of the World | Why the West is Strong
iv) African History Disproves “Guns Germs and Steel” by Jared Diamond
v) World-Systems Analysis: Wallerstein’s Theory of Hegemony

- https://www.youtube.com/watch?v=iykqxaPlGs4&t=567s Where Actually is the "Global South"? ( @TLDRnewsGLOBAL)
- https://www.youtube.com/watch?v=mLb6Wb0U4bc Ο Παγκόσμιος Νότος: Ένας ενωτικός όρος, ή μια νέα δύναμη; ( @euronewsgr)
- https://www.youtube.com/watch?v=qp7NdHHzKT4 Could a BRICS Currency Really Replace the US Dollar? ( @TLDRnewsGLOBAL
)
- https://www.youtube.com/watch?v=k_shuhJvvBY BRICS expands with 9 new partner countries. Now it's half of world population, 41% of global economy ( @GeopoliticalEconomyReport )

- https://www.youtube.com/watch?v=lPNrtjboISg How the World Map Looks Wildly Different Than You Think ( @RealLifeLore )

- https://www.youtube.com/watch?v=EXjZ2g-3fic The True Size of Africa | Why Africa's Map Is Drawn Wrong Relative To Its Size  ( @weloveafrica )

- https://www.youtube.com/watch?v=wNf2UZPMiBs What's Wrong With Wakanda? ( @FEEonline )

- https://www.youtube.com/watch?v=nie_LASiZJ0 Queen Cleopatra - The Most Hated Show Of All Time? (@TheCriticalDrinker)

- https://www.youtube.com/watch?v=5yHrf7l_3xo      Woman King and Dahomey Amazons | Based on a True Story (@CynicalHistorian)

Γλωσσάρι (εκτός ύλης αλλά παιδαγωγικά και ακαδημαϊκά ενδεικτικό, περιλαμβάντας -εν προκειμένω- έντονα και φεμινιστική μεθοδολογία): https://milnepublishing.geneseo.edu/genderedlives/back-matter/glossary/  

Διδακτική μέθοδος

Εισήγηση, ερωταποκρίσεις, συζήτηση.

Δομή Εξετάσεων-βαθμολογίας

Η δομή των εξετάσεων είναι σχεδιασμένη ώστε να καλύπτει πολύ μεγάλο μέρος της ύλης συμπεριλαμβανομένων των παραδόσεων, διαχωριζόμενη (πλέον της εργασίας) σε Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σύντομης απάντησης.

Εργασία

Σε σχέση με εργασία, ισχύουν τα εξής:

α.   Αφορά όλους τους φοιτητές-τριες του τετάρτου έτους καθώς και τους επί πτυχίω.

β. Η εργασία είναι υποχρεωτική, με την έννοια ότι πρέπει οπωσδήποτε να γίνει και καταλαμβάνει υποχρεωτικά το 20%

της βαθμολογίας. 

γ.  Μορφή, αντικείμενο και θεματολογία:

Η εργασία συνίσταται σε μία 'ανασκόπηση άρθρου' ('review article'), που έχει γραπτή μορφή  ενδεικτικά 1-1,5 σελίδας αλλά και παρουσιάζεται προφορικά στο μάθημα περίπου 8-10 λεπτά (με διακριτική ευχαίρια του φοιτητή/ριας ως προς τη χρήση powerpoint).  Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας προφορικής παρουσίασης (π.χ. εργασία ανελαστικού ωραρίου ή διαμονή εκτός Θεσ/κης), είναι δυνατή η απαλλαγή από την υποχρέωση προφορικής παρουσίασης, ύστερα από συνεννόηση με τον κ. Μικέλη, με .doc περίπου 3 σελίδων.

Η θεματολογία του άρθρου πρέπει να εμπίπτει στον Γ. Κόσμο/Παγκόσμιο Νότο (ό,τι δεν θωρείται 'Δυση') είτε συνολικά (ως περιοχή/ομάδα/γενική κατηγορία) είτε σε όρους μελέτης περίπτωσης (μία χώρα ή μελέτη περίπτωσης), με επιθυμητή και την ύπαρξη μιας διεθνικής διάστασης. Τέτοια άρθρα μπορούν να βρεθούν:

α) στο open access περιοδικό All Azimuth ( https://www.allazimuth.com ), με το αρχείο των άρθρων να βρίσκεται στο https://www.allazimuth.com/issues/ https://www.allazimuth.com/issues/         ( ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ)

β) στο open access περιοδικό Review of Global South) https://jurnal.ugm.ac.id/globalsouth

γ) στο περιοδικό Third World Quarterly ( https://www.tandfonline.com/journals/ctwq20 ), με λίστα ελεύθερα προσβάσιμων άρθρων στο τμήμα open access (ενώ για τα υπόλοιπα χρειάζεται σύνδεση proxy με τους ιδρυματικούς κωδικούς σας) 

δ) στο περιοδικό International Political Sociology ( https://academic.oup.com/ips ) (για όσους/ες επιθυμούν κάτι απαιτητικό, στα όρια του μεταπτυχιακού επιπέδου), με πολλά άρθρα να έχουν κατάσταση ελεύθερης πρόσβασης (ενώ για τα υπόλοιπα, χρειάζεται σύνδεση proxy με τους ιδρυματικούς κωδικούς σας)

ε) όπου αλλού θέλετε, αρκει να είναι άρθρο περιοδικού, με ανοικτή πρόσβαση ή με ευρισκόμενο με proxy σύνδεσή σας. 

Όταν κάποιος/α αποφασίζει ή προσανατολίζεται σε ένα θέμα, το καταχωρίζει στο https://docs.google.com/document/d/1e3_kk6Iq9lO8uv8LkAODoDVq0Uakt-J6YCs3EvIjJsM/edit?tab=t.0

για να το ‘κατοχυρώσει’ και να το οριστικοποιήσει. Η παρουσίαση γίνεται όταν ο φοιτητής/ρια είναι έτοιμος/η (καλό αυτό να μην αφεθεί τελευταία στιγμή), με ενημέρωση του διδάσκοντα.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024