Παρουσίαση/Προβολή

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ Ν.Α ΕΥΡΩΠΗΣ
(IES233) - ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΜΠΙΤΖΕΝΗΣ -
Περιγραφή Μαθήματος
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ Ν.Α ΕΥΡΩΠΗΣ
Bitzenis P. Aristidis
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Το συγκεκριμένο μάθημα ασχολείται με τη διεθνή οικονομική ανάπτυξη στο πλαίσιο της οικονομικής ανάπτυξης της Ελλάδας και των χωρών της ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης. Εξετάζει τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης όλων των χωρών της περιοχής, την βιώσιμη ανάπτυξη τους καθώς και θέματα κλιματικής αλλαγής, πράσινης ανάπτυξης, κυκλικής οικονομίας, ανάπτυξης και προστασίας περιβάλλοντος, θέματα ενέργειας, καθώς και τις προοπτικές ένταξης των χωρών αυτών στην Ε.Ε. και στην ΟΝΕ. Εξετάζει τις διαβαλκανικές οικονομικές σχέσεις πριν και μετά το 1989. Αναλύεται η μετάβαση των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στην οικονομία της αγοράς. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις χώρες της ΝοτιοΑνατολικής (ΝΑ) Ευρώπης και στις σχέσεις των Βαλκανικών χωρών κατά την κομμουνιστική περίοδο ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιείται η ανάλυση της λειτουργίας του οργανισμού της ΚΟΜΕΚΟΝ (CMEA). Επίσης, παρουσιάζονται οι λόγοι που οδήγησαν στη διάλυση της ΚΟΜΕΚΟΝ καθώς και αυτοί που οδήγησαν τις χώρες της ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης σε μακροοικονομική αστάθεια κατά τα χρόνια της μετάβασης. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις αρχικές αρνητικές οικονομικές συνθήκες των χωρών της ΝΑ Ευρώπης. Μεγάλη βαρύτητα δίδεται στην πτώση της βιομηχανικής παραγωγής, του εμπορίου και του ΑΕΠ γενικότερα. Στο πλαίσιο ανάλυσης των οικονομικών σχέσεων της ΝΑ ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην έλλειψη δυτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος στην Βαλκανική ενδοχώρα. Στο ίδιο πλαίσιο γίνεται σημαντική αναφορά στο ελληνικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Επιπρόσθετα, γίνεται ανάλυση των λόγων που θεωρούνται ότι οδήγησαν τις ανεπτυγμένες χώρες και κυρίως αυτές της Δυτικής Ευρώπης να απέχουν επιχειρησιακά και επενδυτικά από τη ΝοτιοΑνατολική Ευρώπη. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται και στους λόγους που θεωρούνται σημαντικοί και επομένως καθυστέρησαν το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων στις χώρες αυτές. Στο πλαίσιο αυτό οι λόγοι καθυστέρησης της μετάβασης των χωρών της Βαλκανικής στην οικονομία της αγοράς, καθώς και οι λόγοι που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι χώρες της ΝΑ Ευρώπης υστερούν σε οικονομική ανάπτυξη αλλά και σε προσέλκυση ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ και ιδίως αυτών της Κεντρικής Ευρώπης, παρουσιάζονται.
Στο μάθημα εξετάζεται η ταχύτητα μετάβασης από μία προγραμματισμένη οικονομία σε μία οικονομία αγοράς και αναπτύσσεται η μεθοδολογία ανίχνευσης της βέλτιστης ταχύτητας με την οποία οι οικονομίες σε μετάβαση θα προσεγγίσουν τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Αναλύονται οι κάτωθι προσεγγίσεις: σοκ προσέγγιση (shock therapy ή big bang approach), βαθμιαία προσέγγιση (gradual approach), μικτή προσέγγιση (mixed bang approach). Οι προσεγγίσεις αυτές συνδέονται άμεσα με την διαδικασία απελευθέρωσης των αγορών, τις ιδιωτικοποιήσεις, το συντονισμό μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, την αγορά εργασίας και τις ροές μετανάστευσης. Η μεθοδολογία η οποία αναπτύσσεται έχει άμεση εφαρμοστικότητα στην σύγκλιση αναπτυσσόμενων οικονομιών όπως αυτή της Ελλάδας με αναπτυγμένες οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΣΚΟΠΟΣ
Κατανόηση των διαβαλκανικών οικονομικών σχέσεων.
ΣΤΟΧΟΙ
Οι στόχοι του συγκεκριμένου μαθήματος είναι:
- Κατανόηση θεμάτων οικονομικής ανάπτυξης
- Κατανόηση των διαβαλκανικών οικονομικών σχέσεων.
- Ανάλυση της λειτουργίας του οργανισμού της ΚΟΜΕΚΟΝ (CMEA)
- Ανάλυση των λόγων που οδήγησαν στη διάλυση της ΚΟΜΕΚΟΝ
- Ανάλυση των λόγων που οδήγησαν τις χώρες της ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης σε μακροοικονομική αστάθεια κατά τα χρόνια της μετάβασης
- Ανάλυση των λόγων που θεωρούνται ότι οδήγησαν τις ανεπτυγμένες χώρες και κυρίως αυτές της Δυτικής Ευρώπης να απέχουν επιχειρησιακά και επενδυτικά από τη ΝοτιοΑνατολική Ευρώπη
- Ανάλυση θεμάτων που αφορούν την βιώσιμη ανάπτυξη των χωρών της ΝΑ Ευρώπης καθώς και θεμάτων κλιματικής αλλαγής, πράσινης ανάπτυξης, κυκλικής οικονομίας, ανάπτυξης και προστασίας περιβάλλοντος, και θεμάτων ενέργειας
- Ανάλυση των Λόγων που καθυστέρησαν το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων στις χώρες αυτές λόγοι καθυστέρησης της μετάβασης των χωρών της ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης στην οικονομία της αγοράς
- Κατανόηση της Ελληνικής επενδυτικής δραστηριότητας στην ΝΑ Ευρώπη
ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Το μαθημα εξεταζεται ΣΕ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ΜΕ προοδο ΤΗΝ 13Η εβδομαδα διδασκαλιας με 40 ερωτησεις πολλαπλων επιλογων σε 60 λεπτα μπροστα σε υπολογιστη με ανοικτα τα βιβλια ΓΙΑ ΤΟ 100% του τελικου βαθμου, ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ και με 100% τελικες εξετασεις 3 στις 6 ερωτησεις αναπτυξης ή / ΚΑΙ με ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (ΣΥΝ 2 ΒΑΘΜΟΥΣ ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΕΛΙΚΟΥ ΒΑΘΜΟΥ) Ή με απαλλακτικη εργασια (περιπου 5000-7000 λεξεων είτε ατομική είτε ομαδική μεχρι 2 ατομων ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ERASMUS ΜΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ 9ΗΣ ΜΕ 12ΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΕ GOOGLE MEET. Η ΔΗΛΩΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΧΡΙ 31/10/2025 με αποστολη MHNYMATOS STO ECLASS στο ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ καθηγητη σας ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΝΑ ΛΑΒΕΤΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΕCLASS ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. Επισης εαν πραγματοποιηθει παρουσιαση της εργασιας στην ταξη θα ειναι συν 1 βαθμο MONO ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ. Επισης υπαρχουν και 10 βιντεο case studies που εαν πραγματοποιηθουν και σταλουν μεσω eclass απαντησεις και για τα 10 θα ειναι συν 1 βαθμό. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΡΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ video case studies.
ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΘΑ ΛΑΒΕΙ ΧΩΡΑ ΤΗΝ 13Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ 40 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΣΕ 60 ΛΕΠΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΑΝΟΙΚΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΟΧΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ σε ωρες ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΩΡΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ 13ΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
TO 2025-26 ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ ΑΛΛΑ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ. ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ/ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ 2025-26 ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΧΡΙ ΣΥΝ 2 ΒΑΘΜΟΙ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ - ΜΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΕΧΡΙ ΣΥΝ 3 ΒΑΘΜΟΥΣ
100% ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα