Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θρησκεία Οικονομία και Διεθνής Πολιτική

(IES226) -  ΡΕΒΕΚΚΑ ΠΑΙΔΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Οι διαδικασίες εκκοσμίκευσης και αποεκκοσμίκευσης στις διεθνείς σχέσεις, η οπτική των Θεωριών Διεθνών Σχέσεων προς τη Θρησκεία και η κριτική ανάλυση της θέσης περί Σύγκρουσης Πολιτισμών του Samuel Huntington πρόκειται να αποτελέσουν κεντρικούς άξονες του μαθήματος. Οι παραπάνω θεματικές καλύπτονται στις πρώτες τέσσερις διαλέξεις του μαθήματος και συνιστούν τις βάσεις για τις επόμενες διαλέξεις που αναφέρονται σε μελέτες περιπτώσεων. Στη συνέχεια το μάθημα εξετάζει ζητήματα Θρησκείας Οικονομίας και Διεθνούς Πολιτικής στη Δύση (ΗΠΑ, Ε.Ε. Βατικανό), τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική (Τουρκία, Ιράν, Σαουδική Αραβία, Αραβική Άνοιξη).
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές τη σχέση της Θρησκείας  με κεντρικές έννοιες και ζητήματα στη Διεθνή Πολιτική, όπως η ισχύς, η σύγκρουση και η συνεργασία, ο πόλεμος και η ειρήνη, η διπλωματία, η ανάπτυξη, η ασφάλεια, η Δημοκρατία και παράλληλα να αποκτήσουν καλή γνώση των σύγχρονων ζητημάτων διεθνούς πολιτικής και οικονομίας που συνδέονται με τη Θρησκεία.

Διδασκαλία
Στο μάθημα ακολουθείται η μέθοδος της ενεργητικής μάθησης (active learning). Για αυτό το σκοπό χρησιμοποιούνται εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας όπως χρήση παρουσιάσεων, χρήση ντοκιμαντέρ/ταινιών, συνεργατική μάθηση,  προσομειώσεις. Επίσης, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα προσκληθούν ερευνητές σχετικών θεμάτων, εκπρόσωποι θρησκειών και δογμάτων, για να δώσουν σύντομες διαλέξεις σε σχετικά ζητήματα και να συζητήσουν με τους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Στο πλαίσιο του μαθήματος καλλιεργούνται η αυτόνομη και η ομαδική εργασία, η εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, η παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, ο σχεδιασμός και η διαχείριση έργων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, η άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, η προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αναπτύξει τις γνώσεις τους σε ζητήματα Θρησκείας και Διεθνούς Πολιτικής, την ικανότητά τους να αναζητούν πληροφορίες και γνώση για τα σχετικά ζητήματα στο διαδίκτυο και να είναι σε θέση να συνθέσουν και να αναλύσουν κριτικά σε προφορικό και γραπτό λόγο σχετικά θέματα.

Αξιολόγηση
Οι μέθοδοι αξιολόγησης των φοιτητών είναι εναλλακτικές στοχεύοντας στη συνεχή αξιολόγησή τους σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου, στην ενίσχυση της δημιουργικότητας και της αυθεντικής σκέψης. Μέσα από τις μεθόδους αξιολόγησης στόχος είναι οι φοιτητές να καλλιεργήσουν την αναλυτική και κριτική τους ικανότητα, την ανεξάρτητη σκέψη, τη δυνατότητα να αξιοποιούν τις θεωρητικές τους γνώσεις για αναλύσεις σε γραπτό η προφορικό λόγο, την ικανότητα τους να εκφράζονται γραπτά, και προφορικά.

Όλες οι εργασίες είναι υποχρεωτικές για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Για να ανταποκριθούν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές στις απαιτήσεις του μαθήματος η παρακολούθηση κρίνεται απαραίτητη. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να αφιερώνουν στη μελέτη του μαθήματος τουλάχιστον 3-4 ώρες την εβδομάδα, εκτός των διαλέξεων.

Η τελική βαθμολογία προκύπτει από:

10% Συμμετοχή στο μάθημα
10 % Review Κριτική ανάλυση ενός επιστημονικού άρθρου ή κεφαλαίων βιβλίου (Review) από τα προτεινόμενα ως συμπληρωματικά κείμενα. Παρουσίαση + κείμενο από 800 έως 1000 λέξεις
15 % Συγγραφή άρθρου γνώμης (έως 1000 λέξεις)
40% Εργασία (3500 λέξεις). Η θεματική της εργασίας θα αφορά τη Σύγκρουση Πολιτισμών και το ακριβές θέμα θα δοθεί στους φοιτητές 2 εβδομάδες πριν.
25% Εργασία-Poster: Για κάθε μία από τις διαλέξεις θα δοθούν γενικά θέματα εργασιών για τα οποία οι οι φοιτητές καλούνται να διαμορφώσουν τη δική τους ερευνητική ερώτηση, να διεξάγουν έρευνα και να την παρουσιάσουν με τη μορφή poster και ενός συνοδευτικού κειμένου εώς 1000 λέξεις. 

Θρησκεία και Διεθνής Πολιτική και οι Θρησκείες στη Διεθνή Πολιτική

Από τη Μεταρρύθμιση στην Παγκοσμιοποίηση: Εκκοσμίκευση και Απο-εκκοσμίκευση στη Διεθνή Πολιτική

Θεωρία Διεθνών Σχέσεων και Θρησκεία

Θρησκεία και Σύγκρουση Πολιτισμών

Θρησκεία και Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική (ανακοίνωση θέματος εργασιών)

Θρησκεία και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση

7η Θρησκεία και Ήπια Ισχύς: Το Βατικανό στη Διεθνή Πολιτική, Εκκλησιαστική Διπλωματία.

Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών. Ο ρόλος των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.

Παγκόσμιες Θρησκείες και Πολιτική Ι

Παγκόσμιες Θρησκείες και Πολιτική ΙΙ

10η Παγκόσμιες Θρησκείες και Πολιτική ΙΙΙ 

11η Εργαστήριο Μαθήματος (Ενεργητική Μάθηση): Σύνταξη Άρθρου Γνώμης σε θέμα Θρησκείας και Διεθνούς Πολιτικής

12η Παρουσίαση και συζήτηση Εργασιών Poster 

13η Ανακεφαλαίωση-Συμπεράσματα & Παρουσίαση εργασιών για τη Σύγκρουση των Πολιτισμών

 

Βιβλιογραφία Μαθήματος 

Προτείνονται στους φοιτητές επιστημονικά άρθρα που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν τις γνώσεις τους και να εκπονήσουν τις εργασίες τους. Η βιβλιογραφία οργανωμένη ανά διάλεξη. Επίσης, χρήσιμο για το μάθημα είναι το βιβλίο: Nations under God: The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century, το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε ελεύθερα εδώ

 

Παρουσίαση του μαθήματος, της ευρύτητας των ζητημάτων που καλύπτει και των σύγχρονων θεμάτων που απορρέουν από τις διαφορετικές θρησκείες στη Διεθνή Πολιτική και αντίστροφα.

 

Υποχρεωτικό

Μακρής, Σ. (2015). Θρησκεία και Διεθνής Πολιτική. Στο Ν. Βασιλειάδης και Σ. Μπουτσιούκη

Πολιτιστική Διπλωματία Ελληνικές και Διεθνείς Διαστάσεις. σσ. 175-188

 

Συμπληρωματικά

Merlini, C. (2011) A Post-Secular World?, Survival , 53 (2), 117-130

Philpott, D. (2007). Explaining the political ambivalence of religion. American Political Science Review ,

101 (3), pp. 505-525.

Hurd, E. S. (2012). International politics after secularism. Review of International Studies , 38 (5), pp.

943-961.

 

Media

Christopher Hitchens and Tony Blair debate Religion

 

Από τη Μεταρρύθμιση στην Παγκοσμιοποίηση: Εκκοσμίκευση και Αποεκκοσμίκευση στη Διεθνή Πολιτική

Τριακονταετής Πόλεμος. Συνθήκη της Βεστφαλίας και η δημιουργία του σύγχρονου κράτους και διεθνούς συστήματος. Εκκοσμίκευση και αποεκκοσμίκευση στη νεωτερικότητα και τη μετανεωτερικότητα

 

Υποχρεωτικό

Philpott, D. (2000). The religious roots of modern international relations. World Politics , 52 (2), pp.

206-245.

Hibbrard, S. (2015). Religious Politics and the Rise of Illiberal Religion. In L. Herrington, A. McKay and J. Haynes Nations Under God The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century . Bristol:

E-International Relations. Publishing pp. 103-111

 

Συμπληρωματικά

Μουζέλης, Ν. (2014). Νεωτερικότητα. Στο Ν. Μουζέλης Νεωτερικότητα και Θρησκευτικότητα

Εκκοσμίκευση-Φονταμενταλισμός-Ηθική , Αθήνα: Πολις. σσ. 17-32

Μουζέλης, Ν. (2014). Νεωτερικότητα: Θρησκευτικές Τάσεις. Στο Ν. Μουζέλης Νεωτερικότητα και

Θρησκευτικότητα Εκκοσμίκευση-Φονταμενταλισμός-Ηθική , Αθήνα: Πολις. σσ. 33-64

Μουζέλης, Ν. (2014). Νεωτερικότητα: Η Φονταμενταλιστική Διάσταση. Στο Ν. Μουζέλης Νεωτερικότητα και Θρησκευτικότητα Εκκοσμίκευση-Φονταμενταλισμός-Ηθική , Αθήνα: Πολις. σσ. 65-90

Shah, T. S., & Toft, M. D. (2006). Why God is winning. Foreign Policy , (155), pp. 38-44

Fox, J. (2006). World separation of religion and state into the 21st century. Comparative Political Studies , 39 (5), 537-569.

 

Media

Martin Luther: Reluctant Revolutionary




Θεωρία Διεθνών Σχέσεων και Θρησκεία

Βασικές Θεωρίες Διεθνών Σχέσεων και Θρησκεία.

Η επιρροή της Θρησκείας στη διαμόρφωση θεωρητικών προβληματισμών στον Ρεαλισμό και την Αγγλική Σχολή. Η επιστροφή της Θρησκείας στις Διεθνείς Σχέσεις μετά την 11η Σεπτεμβρίου.

 

Υποχρεωτικά

Kratochvil, P. (2009). The Religious Turn in IR: A Brief Assessment, Perspectives, Vol. 17., No. 2, pp. 5-12

Sandal, N. A., & James, P. (2011). Religion and International Relations theory: Towards a mutual understanding 1. European Journal of International Relations , 17 (1), 3-25.

 

Συμπληρωματικά

Jones, C. A. (2003). Christian realism and the foundations of the English School. International Relations, 17 (3), pp. 371-387.

Weithman, P. (2001). Augustine’s political philosophy. The Cambridge Companion to Augustine pp. 234-252.

 

Θρησκεία και Σύγκρουση Πολιτισμών

Κριτική ανάλυση της θέσης του Samuel Huntington περί Σύγκρουσης Πολιτισμών.

 

Υποχρεωτικό

Huntington, S. P. (1993). The clash of civilizations?. Foreign Affairs , pp. 22-49.

 

Συμπληρωματικά

Barker, P. (ed.). (2013). Huntington’s Clash of Civilizations Twenty Years On. E-IR. Available at: https://www.e-ir.info/publication/huntingtons-clash-of-civilizations-twenty-years-on/ 

Cavanaugh, W. T. (2007). Does religion cause violence? . Harvard Divinity Bulletin Vol. 35 No. 2

Mottahedeh, R. (1995). The Clash of Civilizations: An Islamist's Critique. Harvard Middle Eastern and Islamic Review , 2 (2), pp. 1-26.

Toft, M. D. (2013). The Politics of Religious Outbidding. The Review of Faith & International Affairs , 11 (3), pp. 10-19.

Troy, J. (2013). The Power of the Zealots: Religion, Violence, and International Relations. Journal of Religion and Violence , 1 (2), pp. 216-233.

 

Media

The Other Jihad

Θρησκεία και Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική

Ο ρόλος της Θρησκείας στο Αμερικανικό Πολιτικό Σύστημα

Η επιρροή των Ευαγγελικών στην Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική

 

Υποχρεωτικά

Haynes, J. (2009). Transnational religious actors and international order. Perspectives , pp. 43-69.

Mead, W.R. (2006) God’s Country?. Foreign Affairs, 85 .5 pp. 24-43

 

Συμπληρωματικά

Den Dulk, K. R., & Rozell, M. J. (2011). George W. Bush, religion, and foreign policy: Personal, global, and domestic contexts. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), 71-82.

Allen, W. B. (2011). The Moral Foundations of Political Choices: George Washington, Foreign Policy, and National Character. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), 3-12.

Lambert, F. (2011). Thomas Jefferson's Moral Diplomacy. The Review of Faith & International Affairs, 9 (4), pp. 13-20.

Murphy, A. R. (2011). Religion, Civil Religion, and Civil War: Faith and Foreign Affairs in the Lincoln Presidency. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), pp. 21-28.

Gunn, T. J., & Slighoua, M. (2011). The Spiritual Factor: Eisenhower, Religion, and Foreign Policy. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), pp. 39-49.

Carty, T. J. (2011). John Kennedy, Religion, and Foreign Policy. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), pp. 51-59.

Smith, G. S. (2011). Jimmy Carter: A Progressive Evangelical Foreign Policy. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), pp. 61-70.

Den Dulk, K. R., & Rozell, M. J. (2011). George W. Bush, Religion, and Foreign policy: Personal, Global, and Domestic Contexts. The Review of Faith & International Affairs , 9 (4), pp. 71-82.

Gorski, P. & W. McMillan (2012) Barack Obama and American Exceptionalisms. The Review of Faith & International Affairs , 10 (2), pp. 41-50,

Philip Seib (2013). Religious Freedom and US Public Diplomacy, The Review of Faith & International Affairs, 11:1, pp. 15-21

 

Media

Bush’s War

The Lord is not on trial here today

 

Θρησκεία και Ήπια Ισχύς

Το Βατικανό στη Διεθνή Πολιτική. Εκκλησιαστική Διπλωματία.

Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών. Ο ρόλος των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.

 

Υποχρεωτικά

Shelledy, Ρ. (2004). The Vatican's Role in Global Politics. SAIS Review of International Affairs, 24 (2), pp. 149-162

Pentin, E. (2013). Η διπλωματία του Πάπα Πώς κάνει εξωτερική πολιτική το Βατικανό, Foreign Affairs Hellenic Edition

Prodromou, E. & N. Symeonides (2016) Orthodox Christianity and Humanitarianism: An Introduction to Thought and Practice, Past and Present, The Review of Faith & International Affairs , ( 14) :1, pp. 1-8

Hertzke, A., (2015). Global Christian Networks for Human Dignity. In L. Herrington, A. McKay and J. Haynes Nations Under God The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century . Bristol: E-International Relations. Publishing pp. 229-236

 

Συμπληρωματικά

The Challenge of Peace: God's Promise and Our Response A Pastoral Letter on War and Peace by the National Conference of Catholic Bishops May 3, 1983

Mazo, J. (2015). The Pope's Divisions. Survival 57 (4), pp. 203-212

Christiansen, D. S.J. (2007). Benedict XVI: Peacemaker, The Review of Faith & International Affairs, 5 (4), pp. 17-23

Christiansen, D. (2006). Catholic Peacemaking, 1991–2005: The Legacy of Pope John Paul II, The Review of Faith & International Affairs, 4 (2), pp. 21-28

Chelini-Pont, B. (2009). Papal Thought on Europe and the European Union in the Twentieth Century, Religion, State and Society, 37 (1-2), pp. 131-146 Cox B. & D. Philpott (2003) Faith-Based Diplomacy: An Ancient Idea Newly Emergent, Review of Faith & International Affairs, 1:2, 31-40

O'Connor J. (2006). A Diplomacy of Candor: Pope Benedict XVI on the Global Stage, The Review of Faith & International Affairs, 4:2, 41-43

Chong, A. (2010). Small state soft power strategies: virtual enlargement in the cases of the Vatican City State and Singapore, Cambridge Review of International Affairs, Vol. 23.3, pp. 383-405

Chong A. & Troy J. (2011). A Universal Sacred Mission and the Universal Secular Organization: The Holy See and the United Nations, Politics, Religion & Ideology, 12 (3), pp. 335-354

Narbona, J. (2016). Digital leadership, Twitter and Pope Francis. Church, Communication and Culture, 1 (1), pp. 90-109

Gayte, M. (2011). The Vatican and the Reagan Administration: A Cold War Alliance?. The Catholic Historical Review , 97 ,(4), pp. 713-736

Haaland Matlary, J. (2001). The Just Peace: The Public and Classical Diplomacy of the Holy See,Cambridge Review of International Affairs, 14 (2), pp. 80-94

Haynes, J. (2015). Faith-Based Organisations at the United Nations. In L. Herrington, A. McKay and J. Haynes Nations Under God The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century . Bristol: E-International Relations. Publishing pp. 186-195

 

Media

Pope Francis, Why the Only Future Worth Living Includes Everyone. TED Talk, April 2017

 

Θρησκεία και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση

Η συμβολή της Χριστιανοδημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση. Ζητήματα Θρησκείας, ταυτότητας και κουλτούρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρώπη σήμερα και οι επιπτώσεις τους στην Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και τη Διεθνή Πολιτική.

 

Υποχρεωτικά

Nelsen, B. & Guth, J. (2015). Religion in the European Union: The Forgotten Factor. In L. Herrington,

  1. McKay and J. Haynes Nations Under God The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century . Bristol: E-International Relations. Publishing pp. 203-210

Foret, F. (2015). National Religions: How to be Both Under God and Under the European Union? In L. Herrington, A. McKay and J. Haynes Nations Under God The Geopolitics of Faith in the Twenty-FirstCentury . Bristol: E-International Relations. Publishing pp. 196-202

Müller, J. 2014, Το Τέλος τής Χριστιανοδημοκρατίας, Τι σημαίνει για την Ευρώπη η πτώση του κινήματος. Foreign Affairs Hellenic Edition

 

Συμπληρωματικά

Joppke, C. (2014). Europe and Islam: Alarmists, Victimists, and Integration by Law, West European Politics , 37(6), pp. 1314-1335

Silvestri S. (2009). Islam and Religion in the EU Political System, West European Politics , 32(6), pp. 1212-1239

Mudrov, S. A. (2011). The Christian Churches as Special Participants in European Integration. Journal of Contemporary European Research , 7 (3), 363-379.

Casanova, J. (2004) Religion, European secular identities, and European integration. Transit

Laudrup C. (2009) A European Battlefield: Does the EU Have a Soul? Is Religion In or Out of Place in the European Union?, Religion, State and Society. 37 (1-2), pp. 51-63

Challand B. (2009) From Hammer and Sickle to Star and Crescent: the Question of Religion for European Identity and a Political Europe. Religion, State and Society , 37(1-2), pp. 65-80

Nelsen B. & Guth J. (2016). Religion and the Creation of European Identity: The Message of the Flags. The Review of Faith & International Affairs, 14(1), pp. 80-88

Steven, M. (2009). Religious Lobbies in the European Union: from Dominant Church to Faith-Based Organisation?. Religion, State and Society, 37:(1-2), pp. 181-191

Archer, T. (2009). Welcome to the Umma: The British state and its Muslim citizens since 9/11. Cooperation and Conflict , 44 (3), pp. 329-347.

Silvestri, S. Comparing burqa debates in Europe: sartorial styles, religious prescriptions and political ideologies Graafland, J. (2016). Christian economic ethics and the euro: Which way to go?. In Chaplin, J., & Wilton, G. (eds). God and the EU. Faith in the European Project . Abingdon:Routledge pp. 208-229.

Lindekilde, L., Mouritsen, P., & Zapata-Barrero, R. (2009). The Muhammad cartoons controversy in comparative perspective. Ethnicities, 9 , pp. 291-313

Παγκόσμιες Θρησκείες και Πολιτική Ι-ΙΙΙ

 

  • Andrés Rivarola Puntigliano (2019) The geopolitics of the Catholic Church in Latin America, Territory, Politics, Governance, DOI: 10.1080/21622671.2019.1687326

 

 

  • Jonathan C. Agensky (2020) Who governs? Religion and order in postcolonial Africa, Third World Quarterly, 41:4, 583-602, DOI: 10.1080/01436597.2019.1700791

 

  • Abbink J. Religion and Politics in Africa: The Future of “The Secular.” Africa Spectrum. 2014;49(3):83-106. doi:10.1177/000203971404900304

 

 

  • Ali Riaz, Nations, Nation – State, and Politics of Muslim Identity in South Asia, 2003: Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, Vol. XXII Nos. 1&2 (2002)

 

  • Robinson R. The Politics of Religion and Faith in South Asia. Society and Culture in South Asia. 2017;3(2):vii-xx. doi:10.1177/2393861717706290

 

 



 



Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022