Παρουσίαση/Προβολή

(ESP285) - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΡΣΑΜΗΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Σας καλωσορίζω στο παρόν μάθημα ΥΕ, το οποίο έρχεται να διαδεχθεί ένα παλαιότερο μάθημα (Εφαρμογές Δυναμικών Συστημάτων σε Σωματικές Αναπηρίες). Ο κύριος λόγος αυτής της εξέλιξης, ήταν η προσφορά ενός μαθήματος που θα καλύπτει ακόμα καλύτερα τις ανάγκες σας, όταν θα κάνετε πρακτική άσκηση και όταν θα προσληφθείτε. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα μάθημα με πρακτική φυσιογνωμία που έχει ως σκοπό την απόκτηση πραγματικών δεξιοτήτων. Συνεπώς, όλα τα έργα (δραστηριότητες, εργασίες, παρουσιάσεις κλπ.) θα γίνονται και θα βαθμολογούνται αποκλειστικά μέσα στην αίθουσα. Σας παρακαλώ να διαβάσετε το Περίγραμμα, το οποίο βρίσκεται ακριβώς κάτω από την εικόνα.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Σε συνάφεια με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος, επιδιώκεται να προσφερθεί στους/στις φοιτητές/-τριες μια ολοκληρωμένη και κοντινή ματιά σε βασικές θεωρίες, μοντέλα, μεθόδους και εφαρμογές εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε μαθητές/-τριες με κινητικές αναπηρίες. Συνδυάζοντας θεωρητική γνώση με πρακτική αξιοποίηση, οι συμμετέχοντες/-ουσες θα έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν πραγματικά παραδείγματα και να αναπτύξουν δεξιότητες σκέψης και δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων. Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται σε θεματικές ενότητες που καλύπτουν τα σύγχρονα μοντέλα κινητικών αναπηριών, τα εργαλεία ταξινόμησης εκπαιδευτικών παρεμβάσεων (π.χ. ICF, ICHI), την κριτική ανάλυση και τις προσαρμογές των μοντέλων και των εργαλείων, τις στρατηγικές προσδιορισμού και δόμησης εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, τα προγράμματα σχολικών παρεμβάσεων, την ανάλυση μελετών παρεμβάσεων και σχετικών ανασκοπήσεων, επιλεγμένες μελέτες περίπτωσης και παραδείγματα βοηθητικών τεχνολογιών και ψηφιακών εργαλείων. Σε όλα αυτά τα στοιχεία, θα δοθεί έμφαση στην ποιοτική εφαρμογή των παρεμβάσεων και στην μελέτη σχετικών διεθνών καλών πρακτικών. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα κληθούν να συμμετέχουν ενεργά σε ομαδικές εργασίες, παρουσιάσεις και συζητήσεις, αναπτύσσοντας παράλληλα γενικές ικανότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία και η αυτονομία στη μάθηση. Η αξιολόγηση βασίζεται σε συνδυασμό γραπτών εργασιών, παρουσιάσεων και τελικής εξέτασης, με σαφή κριτήρια που ενισχύουν τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα. Η προτεινόμενη βιβλιογραφία περιλαμβάνει σύγχρονες πηγές και διεθνώς αναγνωρισμένα συγγράμματα, ενώ παρέχεται πρόσβαση σε πρόσθετο υλικό και ψηφιακούς πόρους για την υποστήριξη της ανεξάρτητης μελέτης. Με αυτόν τον τρόπο, το μάθημα συμβάλλει ουσιαστικά στην επιστημονική και προ-επαγγελματική ανάπτυξη των φοιτητών/-τριών
Μαθησιακοί στόχοι
Σε συνάφεια με τον σκοπό και το περιεχόμενο του μαθήματος, τα σχετικά προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα επικεντρώνονται στα παρακάτω σημεία, πάντα σε στενή σχέση με το γνωστικό αντικείμενο των σωματικών/κινητικών αναπηριών. Λοιπόν, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα αποκτήσουν:
- Γνώση και κατανόηση σύγχρονων εργαλείων ταξινόμησης εκπαιδευτικών παρεμβάσεων
- Κριτική ανάλυση και προσαρμογές των μοντέλων/εργαλείων στο εκπαιδευτικό σύστημα
- Γνώσεις και δεξιότητες προσδιορισμού και δόμησης εκπαιδευτικών παρεμβάσεων
- Δεξιότητες ανάλυσης δεδομένων και εξαγωγής τεκμηριωμένα συμπερασμάτων
- Σχεδιασμός, επιλογή και προσαρμογή εκπαιδευτικών υλικών και εξοπλισμού
- Προσαρμοσμένες μεθόδους αξιολόγησης παρεμβατικών προγραμμάτων
- Δεξιότητες συλλογισμού, λήψης αποφάσεων και σχεδίων ανταπόκρισης
- Ανάλυση μελετών παρεμβάσεων και συστηματικών ανασκοπήσεων
Αναλυτικότερα, οι φοιτητές/-τριες θα είναι ενήμεροι/-ρες, για τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα σχετικά με τους τρόπους εξασφάλισης της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση μαθητών/-τριών με κινητικές αναπηρίες. Παρομοίως, θα επιχειρηθεί η βαθιά κατανόηση των βασικών αρχών διευκόλυνσης, προσαρμογής, τροποποίησης, UDL κλπ., ύστερα από την οποία, οι φοιτητές/-τριες θα μπορούν να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Επιπλέον, οι φοιτητές/-τριες θα κληθούν να αξιολογούν κριτικά τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων που προσφέρονται μέσα από την βιβλιογραφία και να τα προσαρμόζουν καταλλήλως στις ανάγκες των μετέπειτα μαθητών/-ριών τους. Τέλος, αναμένεται από τους/τις φοιτητές/-τριες να επιλέγουν και να προσαρμόζουν εργαλεία βοηθητικές τεχνολογίας που αφορούν σε κινητικές αναπηρίες.
Βιβλιογραφία
Οι πηγές δίνονται τμηματικά, μαζί με την παρουσίαση κάθε μαθήματος (βλ. εδώ).
Μέθοδοι διδασκαλίας
Ενδεικτικά:
- Διαδραστική και συνεργατική μάθηση
- Ενσωματωμένη αναστοχαστική πρακτική
- Βιωματική μάθηση με εμπειρικά δεδομένα
- Μάθηση βάσει σχετικών περιπτώσεων παιδιών
- Μάθηση με βάση την αναζήτηση και την έρευνα
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση θα βασίζεται στην συμμετοχή και στα παραδοτέα έργα σας, όλα εντός της αίθουσας. Συνεπώς, στο παρόν μάθημα δεν θα υπάρξουν γραπτές εξετάσεις, ούτε κάποια ύλη.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Το παρόν μάθημα δεν διαθέτει προτεινόμενο σύγγραμμα/βιβλίο, το οποίο να ανήκει στην ύλη. Η μελέτη βασίζεται στις ερωτήσεις. Μπορείτε, λοιπόν, να επιλέξετε οποιοδήποτε βιβλίο επιθυμείτε από αυτά που έχουν δηλωθεί στον Εύδοξο.
Διδάσκοντες
Ο διδάσκων είναι ο κ. Παναγιώτης Βαρσάμης (βλ. εδώ), ενώ ενδέχεται να υπάρξουν προσκεκλημένοι/-νες εισηγητές/-τριες, είτε δια ζώσης, είτε σε εξ αποστάσεως φροντιστηριακό μάθημα. Ως προς την επικοινωνία με τον διδάσκοντα ισχύουν τα παρακάτω:
Όταν χρειαστεί να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος [στο Email: varsamis@uom.edu.gr], σας παρακαλώ να δημιουργήσετε ένα νέο μήνυμα και να γράψετε στο θέμα, το ζήτημα που σας απασχολεί. Στο σώμα κειμένου, αναφέρετε οπωσδήποτε τον τίτλο του παρόντος μαθήματος. Στη συνέχεια, θα συνομιλούμε για το συγκεκριμένο θέμα, μόνο στο ίδιο νήμα μηνυμάτων. Με αυτόν τον τρόπο θα γνωρίζω τι έχει ήδη λεχθεί, τι υλικά σας έχω στείλει κλπ., χωρίς να χρειάζεται να ψάχνω σε όλα τα προηγούμενα μηνύματα. Όταν πρόκειται για απορίες γύρω από τη λειτουργία του μαθήματος, σας παρακαλώ να επισημάνετε το ποιες πληροφορίες λείπουν από όσα αναφέρονται εδώ, είτε στις ανακοινώσεις.
Προαπαιτούμενα
Για το παρόν μάθημα δεν υπάρχει κάποιο επίσημο προαπαιτούμενο. Ωστόσο, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που έχετε αποκτήσει σε δικά μου προηγούμενα μαθήματα, υποχρεωτικού τύπου, θα είναι πολύ χρήσιμες για την εμβάθυνση που γίνει στο παρόν μάθημα.
Υλικά μαθημάτων
Μπορείτε να βρίσκετε τις διαφάνειες του μαθήματος από αυτόν εδώ τον σύνδεσμο, αφού έχετε πριν συνδεθεί στον περιηγητή (φυλλομετρητή) σας με τον πανεπιστημιακό σας λογαριασμό ή με το πανεπιστημιακό σας Email (χρειάζεται να έχετε κάνει πριν έξοδο από άλλους προσωπικούς σας λογαριασμούς). Προτιμήστε να ανοίξετε τον παρακάτω σύνδεσμο σε νέα καρτέλα. Αν ο σύνδεσμος δεν λειτουργήσει απευθείας, τότε επιλέξτε, αντιγράψτε και επικολλήστε τον στον περιηγητή σας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται δια ζώσης ή με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν καταγράφονται, ούτε αποθηκεύονται.
Είναι σημαντικό να ξέρετε ότι μερικές φορές προσθέτω νέες πληροφορίες στις διαφάνειες, ενώ η προετοιμασία μερικών αρχείων (π.χ. του επόμενου μαθήματος) ολοκληρώνεται τις τελευταίες ώρες πριν από κάθε μάθημα. Καλό είναι να κατεβάσετε τις διαφάνειες και όλα τα κοινοποιημένα υλικά μετά το τέλος του εξαμήνου. Ο αριθμός που αναφέρεται στην αρχή του κάθε αρχείου παρουσίασης παραπέμπει στο αντίστοιχο μάθημα. Όταν ανοίγετε ένα αρχείο παρουσιάσεων, σας προτείνω να κάνετε διπλό κλικ ώστε να ανοίξει σε νέα καρτέλα (μη πατάτε Προεπισκόπηση, ούτε Προβολή). Με αυτό τον τρόπο θα μπορείτε να βλέπετε όλες τις διαφάνειες (ακόμα και όσες έχω αποκρύψει) καθώς και τα σχόλια που εισάγω στο δεξί περιθώριο. Όλες οι διαφάνειες του τρέχοντος εξαμήνου είναι σημαντικές, ακόμα και αν έχουν αποκρυφτεί από την παρουσίαση.
Απορίες/Ερωτήσεις
Ο φυσικός χώρος διατύπωσης και επίλυσης αποριών είναι το δια ζώσης (ή το σύγχρονο εξ αποστάσεως φροντιστηριακό) μάθημα. Ασφαλώς, μπορείτε να διατυπώνετε απορίες μέσω αποστολής μηνύματος προς όλους τους συμμετέχοντες μέσω του εργαλείου «Συζητήσεις». Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητο να έχετε διαβάσει όλες τις πληροφορίες του μαθήματος και να αιτιολογήσετε, το πώς ακριβώς αυτές δεν καλύπτουν το ερώτημα που έχετε. Σε αυτό το θέμα, το πιο σημαντικό όλων είναι να παρακολουθείτε προσεκτικά τις ανακοινώσεις του μαθήματος. Το εργαλείο «Ανακοινώσεις» είναι το πλέον νευραλγικό σημείο που δείχνει την εξέλιξη όλου του μαθήματος.
Σημείωση
Ο,τιδήποτε δεν αναφέρεται εδώ, πρόκειται να καλυφθεί μέσω επίκαιρων ανακοινώσεων.