Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Συμβουλευτική Ψυχολογία

(ΚΕ0419) -  ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΨΑΛΤΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτήτριες/τές το επιστημονικό πεδίο της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, να ενημερωθούν σχετικά με τις διάφορες τεχνικές της συμβουλευτικής, να ασκηθούν σε βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες και να διαπιστώσουν τη χρησιμότητα των δεξιοτήτων αυτών για το μελλοντικό τους επάγγελμα.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

  • Διδάσκουσα

    Αναστασία Ψάλτη

    Καθηγήτρια Σχολικής & Συμβουλευτικής Ψυχολογίας

    Γραφείο: 305ΚΖ

    Τηλ.: 2310891863

    ΩΡΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ:

    ΤΡΙΤΗ, 6μμ-7μμ ΠΕΜΠΤΗ, 10πμ-11πμ ή κατόπιν συνεννόησης

    E-mail: psalti.an@uom.edu.gr & psalti.anastasia@gmail.com

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Στα πλαίσια του μαθήματος θα παρουσιαστούν η έννοια, το περιεχόμενο, οι βασικές αρχές και το αντικείμενό της συμβουλευτικής, οι πολιτισμικές και ιστορικές ρίζες της και το θεωρητικό της υπόβαθρο μέσω της σύγκρισης των βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων, ενώ θα συζητηθούν η σημασία της συμβουλευτικής σχέσης, τα εμπλεκόμενα άτομα στη συμβουλευτική διαδικασία (Σύμβουλος και Συμβουλευόμενο άτομο), τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας, καθώς και οι ηθικές αρχές, οι αξίες και η δεοντολογία της συμβουλευτικής.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/φοιτητές θα είναι σε θέση:

    (α) σε επίπεδο γνώσεων:

    1. να γνωρίζουν και να κατανοούν τις βασικές έννοιες και τις αρχές που αφορούν τη συμβουλευτική, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της

    2. να γνωρίζουν τις κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής και την εξέλιξή τους στο χρόνο κάτω από την επίδραση του κοινωνικο-πολιτισμικού πλαισίου

    3. να προσδιορίζουν τις βασικές αρχές της κάθε θεωρητικής προσέγγισης επισημαίνοντας τις μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές.

    4. να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά του/της Συμβούλου και τη συμβολή τους στην εδραίωση μίας αποτελεσματικής συμβουλευτικής σχέσης

    5. να κατανοούν τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας και τους επιμέρους στόχους τους και

    6. να συζητούν τα θέματα δεοντολογίας που διέπουν την εφαρμογή της

    (β) σε επίπεδο δεξιοτήτων:

    1. να αναπτύξουν τις βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες (ενεργητική ακρόαση, ερωτήσεις, στοιχειώδεις ενθαρρύνσεις, αντανακλάσεις & περίληψη)

    2. να εξασκηθούν σε τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας και ανάπτυξης σχέσης με τα βοηθούμενα άτομα

    3. να εφαρμόσουν τις βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες και

    4. να αναπτύξουν την αυτογνωσία και τον αναστοχασμό προκειμένου να αναγνωρίσουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους και

    (γ) σε επίπεδο ικανοτήτων:

    1. να εφαρμόζουν θεωρητικές έννοιες και τεχνικές σε πραγματικές καταστάσεις συμβουλευτικής μέσω παιχνιδιών ρόλων και προσομοιώσεων

    2. να επιδεικνύουν πολιτισμική ευαισθησία

    3. να συμμετέχουν σε αναστοχαστική πρακτική για τη συνεχή αξιολόγηση και βελτίωση των συμβουλευτικών δεξιοτήτων τους.

    Χρόνος & Τόπος

    Το μάθημα διδάσκεται κάθε Πέμπτη, 11.00πμ-2.00μμ στην Αίθουσα 11 [11.15-12.30 & 12.45-1.45]

     

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το μάθημα περιλαμβάνει: σύντομες εισηγήσεις από τη διδάσκουσα, συζητήσεις, μελέτη περιπτώσεων-βίντεο-άρθρων και ομαδικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    1. Τακτική παρακολούθηση και συμμετοχή στις συζητήσεις και στις δραστηριότητες. Δεν υπάρχουν υποχρεωτικές παρουσίες, αλλά προτείνεται η τακτική παρακολούθηση και η συμμετοχή.
    2. Ενισχυτική εργασία (προαιρετική): Quiz μέσω open eclass [προσθήκη μέχρι και 2 μονάδες στον τελικό βαθμό]
    3. Τελική εξέταση δια ζώσης [ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, Σωστού-Λάθους & ερώτηση ανάπτυξης]
    4.  

    ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

    Η βαθμολογία του μαθήματος θα προκύψει από την τελική εξέταση με προσθήκη του βαθμού της ενισχυτικής εργασίας.

    Προτεινόμενα συγγράμματα (μπορείτε να επιλέξετε όποιο επιθυμείτε)

    1. McLeod, J. & McLeod, J. (2020). Δεξιότητες Συμβουλευτικής (επιμ. Στ. Βασιλόπουλος). Αθήνα: Gutenberg. [κωδικός στον Εύδοξο: 94645316]

    2. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2018). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο. [κωδικός στον Εύδοξο: 77108621]

    3. Douglas, B., Woolfe, R., Strawbridge, S., Kasket, E., Galbraith, V., Γιοβαζολιάς, Α., Γκαντώνα, Γ., Καρακασίδου, Ε., Ναυρίδη, Ε., & Τσίτσας, Γ. (2024). Εισαγωγή στη Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο. [κωδικός στον Εύδοξο: 133034414]

    Ημερολόγιο

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

    1ο – 2.10.2025

    Γνωριμία

    Πληροφορίες-Απαιτήσεις Μαθήματος

    Τι είναι Συμβουλευτική & Συμβουλευτική Ψυχολογία-Εισαγωγή

    2ο – 9.10.2025

    Σύντομη ιστορική αναδρομή

    Είδη & Μέσα Άσκησης της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας

    3ο – 16.10.2025

    Η συμβουλευτική σχέση

    Τα εμπλεκόμενα άτομα στη συμβουλευτική διαδικασία: ο/η σύμβουλος & το συμβουλευόμενο άτομο

    4ο – 23.10.2025

    Συμβουλευτικές Ψυχολογικές Θεωρίες: συγκριτική παρουσίαση

    5ο – 30.10.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Πρώτο στάδιο-η πρώτη συνάντηση

    6ο – 6.11.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Δεύτερο στάδιο-η συμβουλευτική σχέση

    • Ενεργητική ακρόαση

    • Ενσυναισθητική ακρόαση

    7ο – 13.11.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Δεύτερο στάδιο-η συμβουλευτική σχέση

    • Ενθαρρύνσεις

    • Ερωτήσεις

    8ο – 20.11.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Δεύτερο στάδιο-η συμβουλευτική σχέση

    • Αντανακλάσεις

    9ο – 27.11.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Δεύτερο στάδιο-η συμβουλευτική σχέση

    • Αντανακλάσεις (συνέχεια)

    • Περίληψη

    10ο - 4.12.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Δεύτερο στάδιο-η συμβουλευτική σχέση

    • Ανακεφαλαίωση δεξιοτήτων

    Στάδια & Δεξιότητες: Τρίτο στάδιο-αναγνώριση & καθορισμός στόχων

    11ο – 11.12.2025

    Στάδια & Δεξιότητες: Τέταρτο στάδιο-επιλογή συμβουλευτικής τεχνικής

    Στάδια & Δεξιότητες: Πέμπτο στάδιο-τερματισμός συμβουλευτικής διαδικασίας

    12ο – 18.12.2025

    Δεοντολογικά ζητήματα

    13ο – 8 ή 15.1.2026

    Κλείσιμο-Ανακεφαλαίωση