Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(ESP249) -  ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΨΑΛΤΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αφορά τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο χώρο της εκπαίδευσης και επιδιώκει να παρέχει στους φοιτητές/τριες τις γνώσεις και τις δεξιότητες εκείνες που θα τους/τις βοηθήσουν να χειρίζονται αποτελεσματικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν σε διάφορα εκπαιδευτικά πλαίσια. Το περιεχόμενο του μαθήματος θα συνδιαμορφώνεται με τις φοιτήτριες/τους φοιτητές κάθε εξάμηνο με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους, εστιάζοντας σε κρίσιμα ζητήματα όπως ο εκφοβισμός, οι επιπτώσεις της χρήσης των ψηφιακών μέσων στην ανάπτυξη παιδιών και εφήβων, το πένθος, πρακτικές συνεργασίας με γονείς, εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό και ειδικούς, διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων κλπ.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022

  • Διδάσκουσα

    Αναστασία Ψάλτη

    Καθηγήτρια Σχολικής & Συμβουλευτικής Ψυχολογίας

    Γραφείο: 305ΚΖ

    Τηλ.: 2310891863

    ΩΡΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ: 

    ΤΡΙΤΗ, 6μμ-7μμ ΠΕΜΠΤΗ, 10πμ-11πμ ή κατόπιν συνεννόησης

    E-mail: psalti.an@uom.edu.gr & psalti.anastasia@gmail.com

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα αφορά τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο χώρο της εκπαίδευσης και επιδιώκει να παρέχει στους φοιτητές/τριες τις γνώσεις και τις δεξιότητες εκείνες που θα τους/τις βοηθήσουν να χειρίζονται αποτελεσματικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν σε διάφορα εκπαιδευτικά πλαίσια. Το περιεχόμενο του μαθήματος θα συνδιαμορφώνεται με τις φοιτήτριες/τους φοιτητές κάθε εξάμηνο με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους, εστιάζοντας σε κρίσιμα ζητήματα όπως ο εκφοβισμός, οι επιπτώσεις της χρήσης των ψηφιακών μέσων στην ανάπτυξη παιδιών και εφήβων, το πένθος, το τραύμα,πρακτικές συνεργασίας με γονείς, εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό και ειδικούς, διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων κλπ.

     

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/φοιτητές θα είναι σε θέση:

    (α) σε επίπεδο γνώσεων:

    1. γνωρίζουν και να κατανοούν τις βασικές έννοιες της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας και των τρόπων εφαρμογής της σε ποικίλα εκπαιδευτικά πλαίσια λαμβάνοντας υπόψη τους κοινωνικούς, πολιτισμικούς, πλαισιακούς και προσωπικούς παράγοντες που ενδέχεται να την επηρεάσουν

    2. προσδιορίζουν το ρόλο και τις λειτουργίες του/της εκπαιδευτικού/εκπαιδευτή-τριας ως συμβούλου
    3. γνωρίζουν τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας κατά την επαφή τους με τους/τις αποδέκτες/τριες των υπηρεσιών τους

    4. αναγνωρίζουν τα ζητήματα/προβλήματα που παρουσιάζονται σ’ ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο και να κατανοούν τους κεντρικούς ψυχολογικούς και ψυχοκοινωνικούς μηχανισμούς που συνδέονται με αυτά
    5. γνωρίζουν αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας και τις βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής στις αλληλεπιδράσεις τους στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή

    6. γνωρίζουν μοντέλα και πρακτικές πρόληψης και παρέμβασης στις διάφορες δομές εκπαίδευσης με στόχο την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της ευημερίας των εκπαιδευόμενων και
    7. γνωρίζουν τις δεξιότητες αυτό-φροντίδας

    (β) σε επίπεδο δεξιοτήτων:

    1. ακολουθούν τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας κατά την επαφή τους με τις/τους αποδέκτριες/τες των υπηρεσιών τους

    2. αξιολογούν τα ζητήματα/προβλήματα που παρουσιάζονται σ’ ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο και τους κεντρικούς ψυχολογικούς και ψυχοκοινωνικούς μηχανισμούς που συνδέονται με αυτά

    3. εφαρμόζουν αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας και τις βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής στις αλληλεπιδράσεις τους στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή

    4. μπορούν να εφαρμόσουν μοντέλα και πρακτικές πρόληψης και παρέμβασης στις διάφορες δομές εκπαίδευσης με στόχο την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της ευημερίας των εκπαιδευόμενων και

    5. εφαρμόζουν τις δεξιότητες αυτό-φροντίδας και

    (γ) σε επίπεδο ικανοτήτων:

    1. να εφαρμόζουν θεωρητικές έννοιες και τεχνικές σε πραγματικές καταστάσεις που χρήζουν συμβουλευτικής αντιμετώπισης μέσω παιχνιδιών ρόλων και προσομοιώσεων

    2. να επιδεικνύουν πολιτισμική ευαισθησία

    3. να συμμετέχουν σε αναστοχαστική πρακτική για τη συνεχή αξιολόγηση και βελτίωση της διαχείρισης ζητημάτων που χρήζουν συμβουλευτικής αντιμετώπισης.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το μάθημα περιλαμβάνει: σύντομες εισηγήσεις από τη διδάσκουσα, συζητήσεις, μελέτη περιπτώσεων-βίντεο-άρθρων και ομαδικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη. Θα διερευνηθεί η δυνατότητα κάποιων προσκεκλημένων ομιλητριών/τών και επίσκεψης σε κατάλληλους χώρους.

     

    Απαιτήσεις του μαθήματος

    1. Τακτική παρακολούθηση και συμμετοχή στις συζητήσεις και στις δραστηριότητες. Το μάθημα δεν έχει υποχρεωτικές παρουσίες. Ωστόσο, προτείνεται η συστηματική παρακολούθηση και η συμμετοχή στην τάξη.

    2. Ενισχυτική προαιρετική εργασία: Μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα είδη που περιγράφονται στο ξεχωριστό αρχείο με οδηγίες. Για τις ενισχυτικές εργασίες μπορείτε να επιλέξετε από οποιαδήποτε θεματική. Καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των γραπτών εργασιών: Κυριακή, 18 Ιανουαρίου 2026

    3. Τελική εξέταση (κατά την εξεταστική περίοδο) - προφορική εξέταση

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Η βαθμολογία του μαθήματος θα προκύψει από την τελική εξέταση στο βαθμό της οποίας θα προστεθούν μέχρι 2 μονάδες από το βαθμό της προαιρετικής ενισχυτικής εργασίας.

    Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

    Θα αναρτάται στο open eclass με κάθε μάθημα.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    1. Αθανασιάδου, Χ. (2020) (επιμέλεια). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg [Κωδ. στον Εύδοξο: 94689204]

    2. Πεζηρκιανίδης, Χ., Σταλίκας, Α., & Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2024) (επιστημονική επιμέλεια). Οι εφαρμογές της θετικής ψυχολογίας στη συμβουλευτική. Αθήνα: ΜΟΤΙΒΟ Εκδοτική ΑΕ - Εκδόσεις Τόπος [Κωδ. στον Εύδοξο: 133024715]

    3. Kanel, K. (2024). Οδηγός για την παρέμβαση στην κρίση (επιστημονική επιμέλεια: Ι. Φαρμακοπούλου & Μ. Θεοδωράτου). Αθήνα: Πεδίο Α.Ε. [Κωδ. στον Εύδοξο: 122089638]

    Ημερολόγιο-Θεματικές

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

    1ο – 1.10.2025

    Γνωριμία

    Πληροφορίες για το μάθημα

    Απαιτήσεις του μαθήματος

    Εισαγωγή-Βασικές έννοιες και όροι

    Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση

    • Η σημασία της Σχολικής Συμβουλευτικής

    2ο – 8.10.2025

    Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση

    • Ο συμβουλευτικός ρόλος του/της εκπαιδευτικού/εκπαιδευτή-τριας

      • Δυνατότητες-υποχρεώσεις-χαρακτηριστικά

    Η διαδικασία της παροχής βοήθειας

    Βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες-Ανακεφαλαίωση

    3ο – 15.10.2025

    Η διαδικασία της παροχής βοήθειας

    Βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες-Ανακεφαλαίωση (συνέχεια)

    4ο – 22.10.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-1

    5ο – 29.10.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-2

    6ο – 5.11.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-3

    7ο – 12.11.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-4

    8ο – 19.11.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-5

    9ο – 26.11.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-6

    10ο - 3.12.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-7

    11ο – 10.12.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-8

    12ο – 17.12.2025

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-9

    13ο – 14.1.2026 (εβδομάδα αναπληρώσεων)

    Εφαρμογές Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση-10