Παρουσίαση/Προβολή
(ΕΑ0303) - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΡΣΑΜΗΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Σας καλωσορίζω στο παρόν μάθημα ΥΕ. Σας παρακαλώ να διαβάσετε προσεκτικά όλες τις σχετικές πληροφορίες, μεταβαίνοντας στο Περίγραμμα (πατώντας στον σχετικό σύνδεσμο που βρίσκεται κάτω από την φωτογραφία). Σας εύχομαι μια καλή αρχή!
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Ο σκοπός αυτού του μαθήματος είναι καταρχάς η εισαγωγή των φοιτητών στη θεώρηση και στα οφέλη της μοντέρνας ψυχοκινητικής αγωγής. Στη συνέχεια, γίνεται εμβάθυνση στις σύγχρονες πρακτικές μορφές της ψυχοκινητικής αγωγής και μάθησης που είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές και εφαρμόσιμες μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δίνεται έμφαση στα ενδεδειγμένα περιεχόμενα και στις διδακτικές αρχές εφαρμογής της ψυχοκινητικής και της ενσώματης μάθησης. Συνεπώς, οι φοιτητές θα εξασκηθούν έμπρακτα στην κατάρτιση σχετικών σχεδίων μαθήματος. Επιπλέον, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των πλέον επίκαιρων ψυχοκινητικών παρεμβάσεων για την υποστήριξη μαθητών παιδικής ηλικίας. Σημαντικό χώρο στην ύλη του μαθήματος κατέχει η υποστήριξη της ενσυνειδητότητας του σώματος, των αντιληπτικών δεξιοτήτων, της αισθητηριακής ολοκλήρωσης, της κινητικής μάθησης, του συντονισμού των κινήσεων, των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων, της γραφοκινητικής δεξιότητας και της αυτορρύθμισης. Επίσης, μελετώνται οι εφαρμογές της ψυχοκινητικής αγωγής στον τομέα της πρόληψης δυσκολιών μάθησης και προσαρμογής στο σχολείο. Κατά περίπτωση, γίνονται συνδέσεις με ορισμένες κατηγορίες ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, όπως είναι η αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων.
Μαθησιακοί στόχοι
Σε συνάφεια με τον σκοπό και τους στόχους του μαθήματος, τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα επικεντρώνονται στα παρακάτω σημεία, τα οποία υποδηλώνουν το τι αναμένεται από τους φοιτητές μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος:
- Εκμάθηση των σύγχρονων μοντέλων ψυχοκινητικής αγωγής και μάθησης
- Διάκριση μεθόδων ανίχνευσης, αξιολόγησης και υποστήριξης στην τάξη
- Ζητήματα ειδικού εξοπλισμού ψυχοκινητικής υποστήριξης – Ταξινόμηση
- Βιωματική εκμάθηση επιλεγμένων μορφών ψυχοκινητικής αγωγής/μάθησης
- Σχεδιασμός και τοποθέτηση στόχων σε μικροδιδασκαλίες ψυχοκινητικής
- Κριτικός αναστοχασμός σε επιλεγμένα ζητήματα συμπεριφοράς
- Απόκτηση δεξιοτήτων συλλογισμού και ανταπόκρισης σε βινιέτες
Απορίες/Ερωτήσεις
Ο φυσικός χώρος διατύπωσης και επίλυσης αποριών είναι το δια ζώσης (σύγχρονο) μάθημα. Ασφαλώς, μπορείτε να διατυπώνετε απορίες μέσω αποστολής μηνύματος προς σε μένα (εφόσον το θέμα είναι κάτι εντελώς προσωπικό), είτε προς όλους τους συμμετέχοντες μέσω του εργαλείου «Συζητήσεις» (εφόσον το θέμα αφορά στο παρόν μάθημα). Μπορείτε να στέλνετε μήνυμα σε μένα, παρακαλώ μόνο αν είναι εντελώς αναγκαίο. Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητο να έχετε διαβάσει όλες τις πληροφορίες του μαθήματος αιτιολογώντας το πώς αυτές δεν σας καλύπτουν στο ερώτημα που έχετε. Σε αυτό το θέμα, το πιο σημαντικό όλων είναι να παρακολουθείτε προσεκτικά τις ανακοινώσεις του μαθήματος. Το εργαλείο «Ανακοινώσεις» είναι το πλέον νευραλγικό εργαλείο/πεδίο που δείχνει την εξέλιξη όλου του μαθήματος.
Μαθήματα/Διαφάνειες
Μπορείτε να βρίσκετε τις διαφάνειες του μαθήματος από αυτόν εδώ τον σύνδεσμο, αφού έχετε πριν συνδεθεί στον περιηγητή (φυλλομετρητή) σας με τον πανεπιστημιακό σας λογαριασμό ή με το πανεπιστημιακό σας Email (χρειάζεται να έχετε κάνει πριν έξοδο από άλλους προσωπικούς σας λογαριασμούς). Προτιμήστε να ανοίξετε τον παρακάτω σύνδεσμο σε νέα καρτέλα. Αν ο σύνδεσμος δεν λειτουργήσει απευθείας, τότε επιλέξτε, αντιγράψτε και επικολλήστε τον στον περιηγητή σας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται δια ζώσης ή με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν καταγράφονται, ούτε αποθηκεύονται.
Είναι σημαντικό να ξέρετε ότι μερικές φορές προσθέτω νέες πληροφορίες στις διαφάνειες, ενώ η προετοιμασία μερικών αρχείων (π.χ. του επόμενου μαθήματος) ολοκληρώνεται τις τελευταίες ώρες πριν από κάθε μάθημα. Καλό είναι να κατεβάσετε τις διαφάνειες και όλα τα κοινοποιημένα υλικά μετά το τέλος του εξαμήνου. Ο αριθμός που αναφέρεται στην αρχή του κάθε αρχείου παρουσίασης παραπέμπει στο αντίστοιχο μάθημα. Όταν ανοίγετε ένα αρχείο παρουσιάσεων, σας προτείνω να κάνετε διπλό κλικ ώστε να ανοίξει σε νέα καρτέλα (μη πατάτε Προεπισκόπηση, ούτε Προβολή). Με αυτό τον τρόπο θα μπορείτε να βλέπετε όλες τις διαφάνειες (ακόμα και όσες έχω αποκρύψει) καθώς και τα σχόλια που εισάγω στο δεξί περιθώριο. Όλες οι διαφάνειες του τρέχοντος εξαμήνου είναι σημαντικές, ακόμα και αν έχουν αποκρυφτεί από την παρουσίαση.
Σύγγραμμα και Ύλη
Σας ενημερώνω ότι το παρόν μάθημα διαθέτει σύγγραμμα/βιβλίο. Το από μένα προτεινόμενο βιβλίο είναι το εξής: Miller, C. S., & Lindt, F. S. (2021). Κίνηση εντός της αίθουσας. Εκδότης: Γ. Δαρδανός - Κ. Δαρδανός.
Βιβλιογραφία
Οι πηγές δίνονται τμηματικά, μαζί με την παρουσίαση κάθε μαθήματος (βλ. εδώ). Βέβαια, μπορείτε να βρείτε πολλές πηγές και βασικά υποστηρικτικά υλικά μέσα από τους φακέλους των προηγούμενων ετών (βλ. εδώ).
Επικοινωνία
Όταν χρειαστεί να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος [στο email: varsamis@uom.edu.gr], σας παρακαλώ να το πράξετε μόνο από το πανεπιστημιακό σας email (για λόγους καλύτερης οργάνωσης των μηνυμάτων που λαμβάνω). Στη συνέχεια, να δημιουργήσετε ένα νέο μήνυμα και να γράψετε στον τίτλο το ζήτημα ή το θέμα που σας απασχολεί. Θα συνομιλούμε για το ίδιο ζήτημα/θέμα μόνο σε αυτό το νήμα μηνυμάτων. Με αυτόν τον τρόπο θα γνωρίζω τι έχει ήδη λεχθεί, τι υλικά σας έχω στείλει κλπ., χωρίς να χρειάζεται να ψάχνω σε όλα τα προηγούμενα μηνύματα. Στο σώμα κειμένου, να γράφετε οπωσδήποτε σε ποιο από τα μαθήματα που διδάσκω αναφέρεστε (τον τίτλο του παρόντος μαθήματος). Όταν πρόκειται για απορίες γύρω από τη λειτουργία του μαθήματος σας παρακαλώ να χρησιμοποιείτε αποκλειστικά το εργαλείο «Συζητήσεις» (καλό είναι να επισημαίνετε ποια ακριβώς πληροφορία λείπει από όσα αναφέρονται εδώ, στο παρόν κομμάτι του eClass, ή/και από τις ανακοινώσεις).
Πτυχιακή εργασία
Αναλαμβάνω πτυχιακές εργασίες. Θα χρειαστεί να έχουμε συμφωνήσει στο θέμα μέχρι και τον Ιούνιο του προηγούμενου ακαδημαϊκού έτους, δηλαδή στο τέλος του έκτου εξαμήνου σπουδών.
Το θέμα της εργασίας θα έχει να κάνει με το δικό μου επιστημονικό προφίλ, το οποίο μπορείς να δείτε από εδώ. Επιπλέον, μπορείτε να δείτε μερικές από τις εργασίες ΠΜΣ του ΤΕΚΠ, στις οποίες έχω συμμετέχει από εδώ και εδώ (η πρόσβαση στο Drive είναι δυνατή, αφού προηγουμένως έχετε κάνει είσοδο στον φυλλομετρητή σας με το πανεπιστημιακό σας email). Περαιτέρω εργασίες και δημοσιεύσεις εντοπίζονται με ειδική αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Σε κάθε περίπτωση, θα χρειαστεί να αναλογιστείτε ότι η εκπόνηση μιας διπλωματικής εργασίας είναι κάτι επίπονο και εγώ προσανατολίζομαι σε εργασίες πολύ καλής ποιότητας. Θεωρώ λοιπόν έντιμο, να γνωρίζετε από πριν τις απαιτήσεις. Οι γενικές οδηγίες και τα στάνταρτ βρίσκονται εδώ και εδώ. Ειδικότερα για ποσοτικές ερευνητικές εργασίες, χρειάζεται η γνώση και κατανόηση στατιστικών εννοιών και βασική γνώση χειρισμού ενός στατιστικού προγράμματος.
Χρειάζεται να μελετήσετε πολύ προσεκτικά όλα τα παραπάνω και να επεκτείνετε σε αυτά (με αναζήτηση στο διαδίκτυο), ανάλογα πάντα με τις απορίες σας και τα ειδικά σας ενδιαφέροντα. Στη συνέχεια, αφού έχετε πραγματικά λάβει υπόψη όλα τα παραπάνω, να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω email.
Πρακτική Άσκηση
Αναλαμβάνω φοιτητές/-ριες για Πρακτική Άσκηση (ΠΑ). Η κύρια ενημέρωση γίνεται με ανακοίνωση στο Students Web, τον Ιούνιο του προηγούμενου ακαδημαϊκού έτους, δηλαδή στο τέλος του έκτου εξαμήνου σπουδών. Σε περίπτωση ενδιαφέροντος από μεγάλο αριθμό φοιτητών/-ριών προτιμούνται όσοι/-ες έχουν κάνει τα μαθήματα επιλογής που προσφέρω ή/και όσοι/-ες ενδιαφέρονται να κάνουν ΠΑ σε άτομα με κινητικές αναπηρίες ή έστω να εφαρμόσουν μια ψυχοκινητική προσέγγιση κατά την ΠΑ.
Σημείωση
Ο,τιδήποτε δεν αναφέρεται εδώ, πρόκειται να καλυφθεί μέσω επίκαιρων ανακοινώσεων.