Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Πρόσβαση στην Αγορά Εργασίας των NEETs (Νέων εκτός Απασχόλησης, Εκπαίδευσης ή Κατάρτισης- ΕΑΕΚ)

(ΕΑ0646) -  ΔΟΞΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχο του μαθήματος αποτελεί η απόκτηση γνώσεων και η καλλιέργεια κριτικής σκέψης αναφορικά με θέματα που άπτονται των εργασιακών αλλά και των ευρύτερων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι NEETs, δηλαδή οι νέοι ηλικίας 15-29 ετών, οι οποίοι σήμερα δεν εργάζονται, δεν εκπαιδεύονται και δεν καταρτίζονται.

Προς την κατεύθυνση αυτή το περιεχόμενο του μαθήματος κατανέμεται στις ακόλουθες βασικές θεματικές ενότητες, που αφορούν σε:

  • Προσδιορισμό της έννοιας των NEETs (No Employment, Education or Training) και των υποομάδων των νέων που υπάγονται ή διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να υπαχθούν στην ομάδα των NEETs, δηλαδή οι:
  • βραχυχρόνια και μακροχρόνια άνεργοι νέοι,
  • αποθαρρυμένοι νέοι που δεν αναζητούν εργασία,
  • νέοι με αναπηρία και χρόνιες ασθένειες,
  • ΛΟΑΤΚΙ
  • νέοι με χαμηλά προσόντα και επίπεδο εκπαίδευσης,
  • νέοι αντιμέτωποι με το φάσμα της φτώχειας,
  • νέοι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών,
  • νέοι με οικογενειακές υποχρεώσεις που δεν τους επιτρέπουν να εργαστούν· κυρίως γυναίκες,
  • νέοι με οικογενειακά προβλήματα,
  • νέοι που υπάγονται στις πλέον ευπαθείς κοινωνικά ομάδες· όπως: φυλακισμένοι-αποφυλακισμένοι, εξαρτημένοι-απεξαρτημένοι, κακοποιημένες γυναίκες, μετανάστες-πρόσφυγες,
  • νέοι που επιλέγουν εναλλακτικά επαγγελματικά μονοπάτια, όπως καλλιτεχνικές καριέρες, ακόμη και
  • νέοι που ανήκουν στις πιο προνομιούχες κοινωνικά τάξεις.
  • Παρουσίαση στατιστικών στοιχείων και εκθέσεων για τη θέση των NEETs στην Ελλάδα και σε χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειώνεται, ενδεικτικά, ότι σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, σαράντα εκατομμύρια νέοι στις χώρες μέλη του υπάγονται στους NEETs, ενώ η Ελλάδα κατέχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά.
  • Ανάλυση: α) των λόγων που οδηγούν στην υπαγωγή νέων στους NEETs, β) των προβλημάτων - δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, γ) των συνεπειών σε ατομικό επίπεδο, με σοβαρές ψυχολογικές επιπτώσεις και εν δυνάμει κοινωνικό αποκλεισμό, αλλά και σε κρατικό επίπεδο, με κίνδυνο διάσπασης της κοινωνικής συνοχής και τεράστιο κόστος-επιβάρυνση για τις εθνικές οικονομίες.
  • Ανάλυση της επίδρασης των εκτάκτων συνθηκών, πχ, οικονομική κρίση, μετανάστευση, πανδημίας (Covid-19), στην αύξηση του ποσοστού των NEETs και στη μείωση των προοπτικών ένταξης/επανένταξής τους στην απασχόληση/εκπαίδευση/κατάρτιση.
  • Παρουσίαση στοχευμένων προγραμμάτων, πολιτικών και καλών πρακτικών για την ένταξη/επανένταξη των NEETs στην αγορά εργασίας, στην εκπαίδευση ή στην κατάρτιση και στην ευρύτερη κοινωνική συμμετοχή τους. Κριτική προσέγγιση επί των προγραμμάτων και των πολιτικών κρατών μελών της ΕΕ. Σχεδιασμός προγραμμάτων από τους ίδιους τους φοιτητές σε συνεργασία ανά ομάδες.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

  • Προτεινόμενα συγγράμματα

    Εξεταζόμενο σύγγραμμα: Οι θεματικές ενότητες που θα παραδοθούν από το ηλεκτρονικό βιβλίο:

    - Παπαδάκης, Ν., Κυρίδης, Α., & Φωτόπουλος, Ν. (2017). Νέα Γενιά και Neets στην Ελλάδα της Κρίσης. Οι επείγουσες διαστάσεις του προβλήματος: Έρευνα και Ολοκληρωμένη Παρέμβαση.  Αθήνα: Ι. Σιδέρης

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Μέθοδοι αξιολόγησης: Εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών (multiple choice questions) και σύντομης ανάπτυξης στο τέλος του εξαμήνου.