Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εργασιακές Σχέσεις, Ενσωμάτωση και Κοινωνική Στήριξη των Ατόμων με Αναπηρία στην Εργασία

(ΕΑ0819) -  ΔΟΞΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι ο/η φοιτητής/τρια να αποκτήσει μία σφαιρική εικόνα για την υπάρχουσα εργασιακή πραγματικότητα των ατόμων με αναπηρία, τις δυνατότητες/ικανότητές τους, τους τρόπους με τους οποίους εισάγονται στην αγορά εργασίας, τις μορφές και τα μοντέλα απασχόλησής τους, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις εργασιακές τους σχέσεις, την υποστήριξη που χρειάζονται στο εργασιακό τους περιβάλλον και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη της ισότιμης εργασιακής συμμετοχής τους.

Προς την κατεύθυνση αυτή το περιεχόμενο του μαθήματος κατανέμεται στις ακόλουθες βασικές θεματικές ενότητες, που αφορούν:

  • Στην εργασιακή πραγματικότητα των ατόμων με αναπηρία. Στην ενότητα αυτή αναλύονται οι μορφές του εργασιακού αποκλεισμού τον οποίο δύναται να βιώσουν τα άτομα με αναπηρία και παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία για το εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Στις στάσεις των εργοδοτών αναφορικά με την πρόσληψη και απασχόληση ατόμων με αναπηρία και στους τρόπους για την ευμενέστερη διαμόρφωσή τους/ στα οφέλη από την απασχόληση ατόμων με αναπηρία και στην απήχηση των προσλήψεων στο αγοραστικό κοινό.
  • Στις μορφές και στα μοντέλα απασχόλησης των ατόμων με αναπηρία, και ειδικότερα: α) στην «αναγκαστική πρόσληψη» σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, β) στην προστατευόμενη/υποστηριζόμενη απασχόληση, γ) στις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, όπως η τηλεργασία, η σύμβαση μερικής απασχόλησης και η εκ περιτροπής εργασίας, και δ) στην επιχειρηματικότητα και αυτοαπασχόληση των ατόμων με αναπηρία.
  • Στην ανάλυση των εννοιών: α) ‘εργασία’, ‘εργασιακές σχέσεις’, ‘πολιτικές απασχόλησης’, ‘εργασιακή κοινωνική στήριξη’, και β) ‘πρόσβαση’, ‘προσβασιμότητα’, ‘εύλογες προσαρμογές’, ‘ειδικές προσαρμογές’, ‘καθολικός σχεδιασμός’, ‘προσωπικός βοηθός’ και του ειδικότερου ρόλου τους στην εργασιακή ενσωμάτωση των ατόμων με αναπηρία.
  • Στον ρόλο των ιδίων των ατόμων με αναπηρία στην επιτυχή εργασιακή τους ενσωμάτωση, και ειδικότερα: α) στις εργασιακές δεξιότητες που καλούνται να αποκτήσουν, β) στους τρόπους αποτελεσματικής ανταπόκρισής τους στις απαιτήσεις μιας εργασιακής συνέντευξης, ώστε η συνέντευξη να οδηγήσει σε πρόσληψη (εικονική εργασιακή συνέντευξη), και γ) στον τρόπο διαχείρισης και παρουσίασης της αναπηρίας τους στον εργασιακό χώρο.
  • Στην ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στο εργασιακό γίγνεσθαι με έμφαση στο δικαιωματικό μοντέλο προστασίας και στην απαγόρευση της εργασιακής διακριτικής μεταχείρισής τους λόγω της αναπηρίας τους ή και λοιπών προστατευομένων χαρακτηριστικών, όπως του φύλου ή της εθνικότητάς τους. Στην ενότητα αυτή επεξηγούνται οι μορφές των εργασιακών διακρίσεων και αναλύονται οι τρόποι προστασίας των ατόμων με αναπηρία.

Μέθοδοι αξιολόγησης: Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου.

Ύλη: Παπακωνσταντίνου, Δ. (2019). Εργασία, Εργασιακές Σχέσεις & Πολιτικές Απασχόλησης των Ατόμων με Αναπηρία. Αθήνα: Gutenberg.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

  • Μέθοδοι αξιολόγησης

    Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

    Μέθοδοι αξιολόγησης: Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου.

     

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Παπακωνσταντίνου, Δ. (2019). Εργασία, Εργασιακές Σχέσεις & Πολιτικές Απασχόλησης των Ατόμων με Αναπηρία. Αθήνα: Gutenberg