Παρουσίαση/Προβολή

ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΗΘΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
(ELL102) - ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ, ΓΕΝΟΒΕΦΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή - περιεχόμενα του μαθήματος
1)Εννοιολογικές οριοθετήσεις με βάση τη σύγχρονη Φιλοσοφία της εκπαίδευσης
Διά βίου μάθηση, παιδεία, εκπαίδευση, διά βίου παιδεία και διά βίου εκπαίδευση, εκπαίδευση ενηλίκων, επιστημολογικές και ηθικές προϋποθέσεις. Η εννοιολογική αμφισβητησιμότητα και οι επιπτώσεις της στη ΔΒΜ.
2)Πώς προσεγγίζουμε τη διά βίου μάθηση και πώς ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις αυτής φιλοσοφικά;
Η φύση, ο ρόλος και η χρησιμότητα της φιλοσοφικής ανάλυσης στη διά βίου μάθηση και τη διά βίου εκπαίδευση. Οι σκοποί, οι προϋποθέσεις και το φιλοσοφικό εννοιολογικό υπόβαθρο της διά βίου μάθησης. Προσδιορισμός των προβλημάτων που θέτει και εξετάζει η φιλοσοφία της διά βίου μάθησης.
3) Οι επιστημολογικές προϋποθέσεις της διά βίου μάθησης
Μάθηση ενηλίκων: εμπειρία και βιωματικότητα, αυτενέργεια και συμμετοχή, εξατομίκευση και κοινωνικότητα, ανοικτότητα και κριτική σκέψη. Προσωπική επιστημολογία και περιβάλλοντα μάθησης. Ενσυνείδητη μάθηση. Μεταγνωστικές ικανότητες.
4) Οι ηθικές προϋποθέσεις της διά βίου μάθησης
Ηθική και γνώση. Ηθική και εκπαίδευση. Αυθεντία και αυτονομία. Ηθικές αξίες, ηθικά διλήμματα, ηθική πράξη. Ηθική και πολιτική αξιολογία. Ηθική συνείδηση, πολιτική συνείδηση και διά βίου μάθηση. Σκεπτικισμός, σχετικισμός και απολυτοκρατία. Ηθική, πολιτισμική ταυτότητα, πλουραλισμός και παγκοσμιοποίηση.
5) Σημαντικές φιλοσοφικές θεωρίες στη διά βίου μάθηση.
Φιλελεύθερη φιλοσοφία, προοδευτική φιλοσοφία και πραγματισμός, συμπεριφορισμός, ανθρωπιστική φιλοσοφία (χριστιανικός, μαρξιστικός και υπαρξιακός ανθρωπισμός, ανθρωπιστική ψυχολογία, φαινομενολογία), κονστρουκτιβισμός (ριζοσπαστικός και κοινωνικός), ριζοσπαστική και κριτική φιλοσοφία, σύγχρονη αναλυτική φιλοσοφία, μετασχηματίζουσα μάθηση.
6) Το προφίλ του εκπαιδευτή ενηλίκων με βάση τις παραπάνω θεωρίες.
7) Μεθοδολογία: βιογραφική μέθοδος, φαινομενολογική μέθοδος, ερμηνευτική μέθοδος, σωκρατική μαιευτική, διαλογική μέθοδος.
8) Η διδασκαλία στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων με βάση τις παραπάνω θεωρίες.
Χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων. Κατασκευή εκπαιδευτικού προφίλ (Zinn, Conti, Merriam-Caffarella).
Χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων.
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι:
Να αποκτήσουν οι φοιτητές ικανότητες πλήρους κατανόησης, διάκρισης, κριτικής εκτίμησης και αξιολόγησης σε θέματα από τους παρακάτω τομείς:
1) Εννοιολογική αποσαφήνιση βασικών όρων.
2) Κατανόηση και εξοικείωση με βασικές φιλοσοφικο-εκπαιδευτικές θεωρίες, μεθόδους και βασικά κείμενα.
3) Εξοικείωση και χρήση επιχειρηματολογικών στρατηγικών και φιλοσοφικής ερευνητικής μεθοδολογίας σε θέματα εκπαιδευτικής θεωρίας, πράξης και έρευνας.
4) Εξοικείωση με βασικά σύγχρονα εκπαιδευτικά και κοινωνικά ζητήματα που επιτρέπουν ή/και επιβάλλουν τη χρήση της φιλοσοφικής προοπτικής στον ορίζοντα της διά βίου μάθησης.
5) Την αποτελεσματική ταυτοποίηση της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας που οι φοιτητές ακολουθούν.
6) Την πλήρη κατανόηση και αξιοποίηση των επιστημολογικών και των ηθικών διαστάσεων της διά βίου μάθησης. 7) Τη διδακτική προετοιμασία των φοιτητών με την απαραίτητη υποστήριξη μίας εκπαιδευτικής θεωρίας/φιλοσοφίας σε μίας δικής τους επιλογής θεματική ενότητα και παρουσίαση της εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος.
Διδακτικές Μέθοδοι & Μέσα/ Αξιολόγηση
1) Εμπλουτισμένη Εισήγηση, εργασία σε ομάδες, μελέτες περίπτωσης, παρουσίαση εργασιών.
2) Η/Υ, βιντεοπροτζέκτορας, πίνακας μαρκαδόρου, φωτοτυπημένο υλικό, προβολή ταινιών.
3) Πρόσκληση σε επισκέπτες καθηγητές/ερευνητές για την παρουσίαση διάλεξης.
4) Οι φοιτητές-τριες αξιολογούνται με: 1) γραπτή εργασία και 2) τη διδακτική προετοιμασία μίας θεματικής ενότητας και την παρουσίαση αυτής στο πλαίσιο του μαθήματος. Και στα δύο καθήκοντα οι φοιτητές καλούνται να στηριχτούν στην εκπαιδευτική φιλοσοφία που ακολουθούν ή στο εκπαιδευτικό προφίλ τους και, αναλόγως, να αξιοποιήσουν βιβλιογραφικά βοηθήματα για μία ή περισσότερες (συναφείς) φιλοσοφικές μαθησιακές θεωρίες.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα