Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ

(BSO165) -  ΣΟΦΙΑ ΔΕΛΗΠΑΛΛΑ

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός και αντικείμενο του μαθήματος:

Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση δεξιοτήτων για την κατανόηση των κύριων θεμάτων που αφορούν στη λειτουργία των (ατελώς) ανταγωνιστικών αγορών

  • δείχνοντας πώς η μικροοικονομική και η θεωρία παιγνίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάλυση της στρατηγικής συμπεριφοράς των επιχειρήσεων
  • χρησιμοποιώντας πραγματικά παραδείγματα για τη γεφύρωση του κενού ανάμεσα στη θεωρία και στην πράξη
  • εγείροντας ευαισθητοποίηση σε θέματα βιομηχανικής πολιτικής και πολιτικής ανταγωνισμού

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η σύντομη περιγραφή και ανάλυση της βασικής θεωρίας της επιχείρησης και, στη συνέχεια, η μελέτη της βασικήs θεωρίας της Βιομηχανικής Οικονομικής, δηλαδή, η λεπτομερής μελέτη των ατελώς ανταγωνιστικών αγορών. Τα θέματα που αναλύονται περιστρέφονται γύρω από το πώς οι επιχειρήσεις αποκτούν δύναμη αγοράς, ποιες οι συνέπειες, και αν υπάρχει ρόλος για δημόσια πολιτική όσον αφορά στην προώθηση του ανταγωνισμού. Με τη βοήθεια της θεωρίας παιγνίων, αναλύεται η στρατηγική συμπεριφορά των επιχειρήσεων και εξετάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν τη δομή αγοράς, οι επιχειρηματικές στρατηγικές αλλά και τα θέματα-κλειδιά όσον αφορά στη δημόσια πολιτική, όπως πολιτική ανταγωνισμού και ρυθμιστική πολιτική.  

Οι περιπτώσεις μελέτης αναφέρονται στις οικονομίες των χωρών της Κεντρικής, ανατολικής και ΝΑ Ευρώπης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Θέματα που θα καλυφθούν: (Πιθανώς να υπάρξουν αλλαγές στα θέματα ή/και στη σειρά)

     

    1. Εισαγωγή

    Σκοπός και αντικείμενο του μαθήματος: Τι είναι η Βιομηχανική Οικονομική και ποια τα κεντρικά ερωτήματα με τα οποία ασχολείται.

     

    PeppalRichards & Normanκεφ. 1.

    Cabralκεφ. 1.

    Φώτης, Εισαγωγή.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Βασικές αρχές Μικροοικονομικής

    Θεωρία ζήτησης και προσφοράς. Συναρτήσεις κόστους. Μεγιστοποίηση κέρδους. Τέλειος ανταγωνισμός. Αποτελεσματικότητα. Αποτυχίες της αγοράς. Εισαγωγή στα Οικονομικά της ευημερίας. Η έννοια της ελαστικότητας.

     

    PeppalRichards & Normanκεφ. 2.

    Cabralκεφ. 2.

    Φώτης, κεφ. Α.11-Α.1.5, Α.2.9.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Η επιχείρηση και οι στόχοι της

    Γιατί υπάρχουν οι επιχειρήσεις. Τι προσδιορίζει τα όρια μιας επιχείρησης. Η υπόθεση μεγιστοποίησης του κέρδους. Αμφισβητήσεις της Νεοκλασικής μεθοδολογίας.

     

    Peppal, Richards & Norman, κεφ. 15, 16, 17, 18.

    Cabral, κεφάλαιο 3, 11, 13.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Συγκέντρωση αγοράς και δύναμη αγοράς

    Ορισμός αγοράς. Δείκτες συγκέντρωσης. Δείκτες δύναμης αγοράς. Το υπόδειγμα Δομή-Συμπεριφορά-Αποδοτικότητα. Η υπόθεση συμπαιγνίας. Η υπόθεση αποτελεσματικότητας.

     

    Peppal, Richards & Norman, κεφ. 3, 4.

    Cabral, κεφ. 9, 10.

    Φώτης, κεφ. Α.2.8, Α.2.14.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Μονοπώλιο, μονοπωλιακός ανταγωνισμός, και κοινωνική ευημερία

    Μονοπώλιο. Φυσικό μονοπώλιο. Ρύθμιση και κοινωνική ευημερία. Ισορροπία μονοπωλιακού ανταγωνισμού.

     

    PeppalRichards & Norman, κεφ. 2.

    Cabral, κεφ. 4, 5, 6.

    Φώτης, κεφ. Α.1.6, Α.2.5.3.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

      

    1. Θεωρία παιγνίων: Εργαλείο στην ανάλυση ολιγοπωλιακής συμπεριφοράς

    Ισορροπία κυρίαρχων στρατηγικών. Nash Ισορροπία. Στατικά παίγνια. Δυναμικά παίγνια. Επαναλαμβανόμενα παίγνια.

     

    PeppalRichards & Normanκεφ. 9.

    Cabralκεφ. 7.

    Φώτης, κεφ. Α.3.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Ολιγοπωλιακός Ανταγωνισμός (ομοιογενές προϊόν)

    Ανταγωνισμός ποσοτήτων (υπόδειγμα Cournot). Ανταγωνισμός τιμών (υπόδειγμα Bertrand). Σύγκριση Cournot και Bertrand ολιγοπωλίου. Σύγκριση με μονοπώλιο και το κοινωνικά άριστο. Υπόδειγμα ηγεσίας (Stackelberg).

     

    PeppalRichards & Normanκεφ. 9, 10, 11.

    Cabral, κεφ. 8.

    Φώτης, κεφ. Α.2.1, Α.2.4

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1.  Συμπαιγνία

    Πόλεμοι τιμών και συμπαιγνία. Παράγοντες επιτυχίας.  Δημόσια πολιτική.

     

    Peppal, Richards & Norman, κεφ. 14.

    Cabral, κεφ. 9.

    Φώτης, κεφ. Α.2.3, Α.2.13.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Στρατηγικές τιμής

    Είδη διάκρισης τιμών. Συνέπειες για ευημερία. Νομιμότητα.

     

    Peppal, Richards & Norman, κεφ. 5, 6.

    Cabral, κεφ. 10

    Φώτης, κεφ. Α.2.2.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Στρατηγικές εκτός τιμής

    Διαφοροποίηση προϊόντος. Διαφήμιση.

     

    Peppal, Richards & Norman, κεφ. 7, 19.

    Cabral, κεφ. 6, 14.

    Φώτης, κεφ. A.2.5, A.2.7, A.2.10.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

     

    1. Εμπόδια εισόδου και στρατηγικός αποκλεισμός νέων επιχειρήσεων

    Εμπόδια εισόδου. Τιμολόγηση και επένδυση ως στρατηγικές αποκλεισμού.

     

    PeppalRichards & Normanκεφ. 12, 13.

    Cabralκεφ. 12.

    Φώτης, κεφ. Α.2.8, Α.2.14.

    Διαλέξεις διδάσκουσας.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    • Προαιρετική, ομαδική εργασία σε θέμα που θα ανακοινωθεί την πρώτη εβδομάδα
      • προφορική παρουσίαση της εργασίας σε δύο φάσεις (λεπτομέρειες στο φροντιστηριακό μάθημα)
      • υποβολή (μόνο) του αρχείου παρουσίασης σε ppt στο eclass πριν την ημερομηνία παρουσίασης
      • 50% του τελικού βαθμού
      • απαλλακτική η καλύτερη εργασία (παρουσίαση)
    • Τελική εξέταση.   

     

    • Bonus συμμετοχής στο μάθημα 

     

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    L. Peppal, D. Richards & G. Norman, Βιομηχανική Οργάνωση, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017. [50655970]

     

    L. Cabral, Βιομηχανική Οργάνωση, Εκδόσεις Κριτική, 2018.  [77109563]

     

    Π. Φώτης, Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική, Εκδόσεις Προπομπός, 2013.  [32998986]

     

     

    Διδάσκοντες

    Σοφία Δεληπάλλα (καθηγήτρια)

    Γραφείο 230, κτήριο ΚΖ

    Τηλ. 2310891468               email: sd@uom.edu.gr

    Ώρες συνεργασίας: 

    Τρίτη 10:00-11:00 & Πέμπτη 13:00-14:00

    ή κατόπιν ραντεβού μέσω email.

     

     

     

    Μαθησιακοί στόχοι

     

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες θα πρέπει:

     

    • να γνωρίζουν τις βασικές οικονομικές έννοιες και τα εργαλεία ανάλυσης που επιτρέπουν την καλύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς της επιχείρησης και των προβλημάτων στη λειτουργία των ατελώς ανταγωνιστικών αγορών
    • να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα εργαλεία της θεωρίας παιγνίων για να αναλύσουν μια ολιγοπωλιακή αγορά
    • να μπορούν να εφαρμόζουν τη θεωρία σε πραγματικά παραδείγματα
    • να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την έκβαση διαφορετικών στρατηγικών συμπεριφοράς των επιχειρήσεων
    • να μπορούν να κατανοήσουν το ρόλο και τη σημασία της κρατικής παρέμβασης και της δημόσιας πολιτικής στις ατελώς ανταγωνιστικές αγορές
    • να έχουν βελτιωθεί στην απόκτηση ικανοτήτων για συγγραφή και δημόσια παρουσίαση ατομικής/ομαδικής εργασίας, και επομένως στην άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, ανάπτυξη αρμονικών συνεργατικών ικανοτήτων αλλά και ηγεσίας, και προαγωγή της δημιουργικής και κυρίως επαγωγικής σκέψης
    • να έχουν αναπτύξει τις αναλυτικές και αριθμητικές ικανότητές τους
    • να έχουν βελτιωθεί στη διαχείριση του χρόνου και οργάνωση της μελέτης.