
THE VOICES OF AMERICA IN
INTERNATIONAL RADIO

PROPAGANDA

RALPH A. UTTARO*

I

HISTORICAL BACKGROUND

A. The Voice of America

Through a soft blanket of static the chords of Yankee Doodle Dandy emerge from
the speaker of a shortwave radio set. The tune is crisp and confident; and it is
followed by a pleasant but authoritative voice which declares, "This is the Voice of
America." With this introduction, the "Voice" begins each of its transmissions of
news, commentary, and educational programming. The transmissions are
repeated numerous times daily in a multitude of languages over relay transmitters
located throughout the world.

The Voice of America (VOA) is the "official" spokesman of the United States
government in the arena of international shortwave radio. But despite its popu-
larity throughout the world and the millions of dollars of public funds that com-
prise its yearly budget, the Voice is little-known and even less understood in its
home country because few Americans, outside of radio fanatics, listen to shortwave
broadcasts.

Those who do tune in to the Voice are first greeted with the news and political
commentary one might expect from a government broadcasting outlet. But the
efforts of a more patient listener might be rewarded with a lively program of
American jazz music or perhaps a feature on one of the fine arts. The listener
might also hear programs dealing with such diverse topics as agriculture,
medicine, and travel in America. An attempt is made to convey the popular
aspects of American culture in addition to voicing political views.

The Voice had its birth during the propaganda battles of World War II. The
world war then gave way to the Cold War and to the specter of a new and pow-
erful enemy. It was felt that the forces of democracy needed a shortwave arsenal to
combat the thundering propaganda brigades of Russian communism, so the Voice
was continued during peacetime under the authorization of the Smith-Mundt Act
of 1946.1 Until October 1948, programs were prepared under contract by the
NBC and CBS radio networks; after congressional criticism of certain broadcasts

Copyright © 1982 by Law and Contemporary Problems

* Attorney, Harter, Secrest & Emery, Rochester, New York.

1. 22 U.S.C. §§ 1431-1480 (1979); see N.Y. Times, March 8, 1953, § 4, at 7, col. 5.



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

to Latin America, however, the State Department assumed the programming
function. 2 The Voice was operated by the State Department until 1953 when it
was placed under the control of the newly created United States Information
Agency (USIA).3 This new agency's mission was to keep the world favorably
informed about the lifestyle and citizens of the United States through magazines,
films, and press releases, as well as through shortwave broadcasts over the VOA.
As part of the USIA, the Voice has grown into one of the largest and most sophisti-
cated communications enterprises in the world, presently employing over 2,000
people, many of whom are foreign nationals.4

The bureaucratic location of the Voice changed once again in 1978 during a
reorganization effort by President Carter. The USIA was joined with the State
Department's Bureau of Educational and Cultural Affairs to form the Interna-
tional Communication Agency. This was accomplished under Executive Order
12048, which stated as the dual purposes of the new agency:

To tell the world about our society and policies-in particular our commitment to cul-

tural diversity and individual liberty.

To tell ourselves about the world, so as to enrich our own culture as well as to give us the

understanding to deal effectively with problems among nations.
5

Recommendations over the years that the Voice be established as an independent
news agency have consistently been rejected.6

Unlike privately owned international shortwave stations, 7 the VOA is not sub-
ject to the rules and licensing procedures of the Federal Communications Commis-
sion." Moreover, not all of the Voice's employees are journalists by trade: about
twenty-five important jobs are filled by career members of the foreign service.9

The Voice is on the air approximately 830 aggregate hours per week in thirty-
eight languages, including Swahili, Thai, and Hausa, a black African dialect. 0 Its
physical hardware includes five transmitters in the continental United States,"

2. N.Y. Times, Oct. 1, 1948, at 6, col. 7.

3. See N.Y. Times, Aug. 2, 1953, at 4, col. 3.

4. See Roberts, New Imagefor Voice of America, N.Y. Times, April 13, 1980, § 6 (Magazine), at 107, 108.

5. 22 U.S.C. § 1461 (1979).
6. See, e.g., N.Y. Times, May 29, 1977, at 5, col. 1.

7. At the present time, there are only three such stations broadcasting from the United States. World
International Broadcasters in Red Lion, Pennsylvania, and the Family Radio Network, with offices in
Oakland, California, and transmitters in Massachusetts and Florida, broadcast programs of a religious
nature, while station KGEI in Redwood City, California, is "dedicated to the purpose of promoting good-
will, better understanding and friendship amongst the peoples of the Americas." 1978 WORLD RADio-TV
HANDBOOK 265.

There is also the American Forces Radio and Television Service. AFRTS broadcasts are designed to
keep U.S. military personnel stationed overseas informed about news and current events at home. All
programs are in English, and newscasts are largely adapted from the dispatches of major networks and wire
services. Id at 263.

Since the scope of this paper is limited to the role of the U.S. Government in influencing world opinion
by radio, these stations will not be treated here.

8. 47 C.F.R. § 73.701(a) (1979).

9. Roberts, supra note 4, at 111.

10. Id at 108.

II. Located at Greenville, North Carolina; Bethany, Ohio; Delano, California; Dixon, California; and
Marathon, Florida. 1978 WORLD RADIO-TV HANDBOOK 259.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

and eight relay transmitters spread across the globe.' 2 These relay transmitters
pick up Voice programs and rebroadcast them, obviously with greater regional
effectiveness. In addition to its own efforts, it is estimated that over 4,000 medi-
umwave stations' 3 throughout the world rebroadcast certain VOA programs.' 4 It
has also been estimated that the VOA reaches a weekly audience of some
80,000,000 people.' 5

B. Radio Free Europe and Radio Liberty

Radio Free Europe and its sister station, Radio Liberty, are also children of the
Cold War. Radio Free Europe (RFE) took to the air on July 4, 1950, broadcasting
"behind the Iron Curtain" to Bulgaria, Czechoslovakia, Hungary, Poland and
Rumania in the native tongues of those countries.' 6 RFE serves these same coun-
tries today. Headquartered in Munich, the location of RFE's transmitters was at
first kept secret to minimize jamming. One commentator, many years later, dra-
matically recounted that the first broadcast "was made with a 71/2 kilowatt trans-
mitter from the back of a surplus Army truck on a lonely road outside
Frankfurt."' 7 Whether or not this is true, it is clear that RFE's early broadcasts
consisted largely of inflammatory anticommunist propaganda. Radio Liberation,
as Radio Liberty (RL) was then called, began broadcasting on March 1, 1953.18 A
companion station to Radio Free Europe, its attentions were focused on the Soviet
Union, to which it still beams programs in eleven Russian dialects.' 9

Whereas the Voice of America is the official spokesman of the American gov-
ernment, RFE/RL was intended to operate as the voice of private U.S. citizens.
Both RFE and RL were initially structured as private foundations, organized by
interested businessmen and former military and intelligence personnel. The
National Committee for a Free Europe, RFE's parent organization, counted
among its founding members Allen Dulles and Generals Lucius D. Clay and
Dwight D. Eisenhower. 20 The founders envisioned a system supported by dona-
tions from businesses and private individuals, "with the public at large invited to
participate through individual subscription." '2'

The perceived advantages of such a private structure should be obvious. The
Voice of America, as official spokesman of the U.S. Government, was thought to
be restricted by rules of decorum and protocol from fully expressing American
sentiments during the Cold War period. Any government mouthpiece would tend
to be more moderate in tone, not wishing to stir international turmoil. A private

12. Relay transmitters are located in Germany, England (2), Greece, Liberia, Morocco, the Philip-
pines, and Sri Lanka. Id

13. Mediumwave frequencies are those commonly known as the AM radio dial.
14. Gould, Is Americti Speaking with the Right Voice, N.Y. Times, Jan. 12, 1969, § 2, at 19, col. 1.
15. Roberts, supra note 4, at 112.
16., 1978 WORLD RADIO-TV HANDBOOK 103.
17. .4 Voi e That Pirces the Iron Curtain, NATION'S Bus., Aug. 1970, at 70, 71.
18. Id
19. See 1978 WORLD RADIo-TV HANDBOOK 102.
20. Gould, Radio Free Europe, N.Y. Times, July 9, 1950, § 2, at 9, col. 1.
21. Id

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

spokesman, however, not subject to the niceties of foreign policy, could afford to be
much less inhibited.22

The focus of RFE/RL also differs from that of the VOA. Programming con-
centrates on the internal affairs of the Soviet Union and its East European satel-
lites in an attempt to spur internal reform. To this end, the staff is composed
largely of emigr6s from the target countries. The idea is to achieve "empathy in
communication" by having "Poles talking to Poles and Bulgarians to Bulgarians,
not as spokesman for some foreign government but as fellow countrymen con-
cerned with the best interests of the country they and their listeners call home."'23

Not surprisingly, the "best interests" espoused by these "fellow countrymen"
closely mirror the anticommunist ideals of the stations' supporters.

At the outset, there were high hopes for Radio Free Europe and Radio Liberty.
One commentator said of RFE, "It promises to be one of the unique operations in
the history of broadcasting. '2 4 This statement was prophetic, but in a manner
that its author probably never anticipated. The same writer remarked, "[H]ere is
one project that will be successful only if it is sustained by private enterprise, since
any government subsidy would destroy its basic appeal. '25 This statement, too,
exhibits a great deal of irony when read in light of subsequent discoveries about
RFE/RL.

The two stations rumbled along for almost two decades under the notion that
their financing was completely private. The virulence of their prop.ganda vacil-
lated over the years with changing views of world affairs, but their purpose and
approach remained the same. Periodic rumors about CIA involvement in the sta-
tions' operations were quickly dismissed. Then, in 1971, the floodgates opened to
reveal a wealth of evidence that the stations had indeed been covertly financed by
the CIA.26 It became apparent that over the course of twenty years these "pri-
vate" stations had received about $500,000,000 in U.S. Government funds.2 7

These revelations led to heated debates about whether to continue the opera-
tion of these stations. Senator Fulbright, chairman of the Senate Foreign Rela-
tions Committee, spearheaded a campaign to cut off all funding to the stations,
thereby closing them down.28 Speaking before the Senate, Fulbright echoed the

22. See Rowson, The American Commitment to Private International Po/tiial Communications: A View of Free
Europe, Inc., 31 LAW & CONTEMP. PROBS. 458 (1966).

23. Id at 461-62. This same sentiment has been expressed elsewhere: "From the standpoint of the
listener in those countries, it is the hope of Radio Free Europe that the difference will be that of hearing
from a member of the family rather than from a neighbor." Gould, supra note 20. See generally Ronalds,
Voices of.Amerta, FOREIGN POLICY, Spring 1979, at 154.

24. Gould, supra note 20.
25. Id.
26. One scheme, for example, involved the funnelling of funds from the CIA through a series of foun-

dations and charities to RFE/RL. In 1967, the Hobby Foundation of Houston admitted its involvement in
such a pass-through scheme. Money was passed from the CIA through a dummy foundation to the Hobby
Foundation; Hobby then transferred the funds to RFE/RL under the guise of a charitable contribution.
In 1964, for example, $40,000 was conveyed by Hobby to RFE in this manner. When the existence of this
scheme was made public, William P. Hobby, Jr., chairman of the foundation, remarked, "We are glad to
have done it and proud to have been of service to the Federal Government." N.Y. Times, Feb. 21, 1967, at
32, col. 5.

27. N.Y. Times, March 12, 1972, at 1, col. 4, 12.
28. See generaly Kamm, The Station That Fulbright Wants to Shut Down, N.Y. Times, March 26, 1972, § 6

(Magazine), at 36.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

sentiments of many when he declared, "Mr. President,'I submit that these radios
be given an opportunity to take their rightful place in the graveyard of cold-war
relics."

29

Senator Fulbright's efforts, however, proved unsuccessful. In June 1972 his
committee voted to approve a temporary extension of funding for one year. :' 0

This set a precedent which virtually assured the continued existence of the sta-
tions; it was clear, however, that government financing would have to be more
open in form.

In October 1973 Congress created the Board for International Broadcasting
(BIB), "in order to provide an effective instrumentality for the continuation of
assistance to Radio Free Europe and Radio Liberty."'3' The Board, appointed by
the President, consists of five members, no more than three of whom may be from
the same political party. The directors of Radio Free Europe and Radio Liberty
are ex offict'o members of the Board.3 2 The Board is authorized to make grants to
the stations and to receive private contributions. 33 It may also "develop and apply
such evaluative procedures as the Board may determine are necessary to assure
that grants are applied in a manner not inconsistent with the broad foreign policy
objectives of the United States Government. '34

The source of funding, then, is really no different now than it was in the past: a
good deal of the operating budget is supplied by the government, with the
remainder coming from private contributions. The government financing is, how-
ever, more open. Consequently, BIB, as an agent of the government, must assume
an editorial posture. The directive compelling BIB to apply grants in a manner
"not inconsistent with foreign policy objectives" imposes upon RFE and RL some
of the same burdens felt by the Voice, the very restrictions sought to be avoided by
organizing the stations as private enterprises.

Nevertheless, Radio Free Europe and Radio Liberty operate as an effective
supplement to the VOA in spreading American viewpoints. In their capacity as
the nonofficial "voice" of America, it is estimated that these stations reach a
weekly audience of nearly 33,000,000 people. 35

II

Two MODELS

But what, one might ask, is the driving force behind this massive expenditure
of money and manpower? What is the need for an international broadcasting
organ? The answer to such questions often takes the form of lofty platitudes

29. Id
30. The amount appropriated for this continued year of operation was $38.5 million. N.Y. Times,

June 8, 1972, at 1, col. 7.
31. Board for International Broadcasting Act of 1973, 22 U.S.C. § 2871 (1979).
32. 22 U.S.C. § 2872 (1979).
33. 22 U.S.C. § 2876 (1979).
34. 22 U.S.C. § 2873 (1979).
35. Roberts, supra note 4, at 112.

Page 103: Winter 1982]



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

expressing unassailable ideals,3 6 but the controlling concept is that providing infor-
mation to the world's populace will foster the cause of peace. This concept is one
of the basic tenets underlying the International Covenant on Civil and Political
Rights. 3 7 Article 19 of this UN-sponsored agreement provides: "Everyone shall
have the right to freedom of expression; this right shall include the freedom to seek,
receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers
... 38 A greater flow of information should lead to increased understanding

among nations, and understanding in turn leads to a reduced possibility of con-
flict. Zbigniew Brzezinski, National Security Advisor to President Carter,
described international broadcasting as "people-to-people" rather than "govern-
ment-to-government" communication. 39

It should be clear, however, that these broadcasts also serve a much more prag-
matic purpose.40 The primary goal of international shortwave broadcasters is to
manipulate world public opinion to create a favorable impression of the station's
sponsor.41 This task, of course, may be accomplished in a number of ways. The
American stations in question, however, have generally taken one of two basic
approaches. These divergent approaches generally reflect the traditional historical
differences between the operating theory of the Voice of America on the one hand,
and of Radio Free Europe and Radio Liberty on the other. For the sake of con-
venience, these theories will be referred to as the VOA model and the RFE model,
although neither station has always remained within the confines of its own model
operating theory.

A. The VOA Model

Under the VOA model, an attempt is made to inform the world about the
United States, "to portray the variety and uniqueness of American society."' 42 It is
hoped that educating the listener about life in the United States will create a sym-
pathetic understanding of its people and their beliefs. The spirit of this approach

36. For example, "Isipeech is an instrument of communion and understanding... it is the best hope
of brotherhood and peace." J. TUSSMAN, GOVERNMENT AND THE MIND 124 (1977).

37. 16 U.N. GAOR, Annex I (Agenda Item 35) at 2, U.N. Doc. A/5000 (1961-62).
38. Id Note that the covenant is nothing more than a recommendation or a statement of policy; it

does not have the force of law.
39. See Another White House Move That's Riling the Russians, U.S. NEWS & WORLD REPORT, April 18,

1977, at 25.
40. As a popular Russian radio commentator once wryly observed, "The operators of those radio

stations, I can assure you, are practical people. They would never dream of spending hundreds of millions
or even billions of dollars just to entertain listeners in Saldus, Latvia with pop music or to give them
objective news about what is going on in the world." N.Y. Times, Aug. 21, 1973, at 4, col. 3.

41. This manipulation of opinion is not as easy as it may at first appear. A news story, in particular,
must often contain a great deal of background information if a foreign listener is to discern its "proper"
meaning. For example, if a broadcast were merely to repeat American press accounts of certain events, the
impression conveyed to the average foreign listener might be distorted. "It thus becomes a function of
[these stations] to place the news in context, to report [for example] the facts of rioting in the Watts district
of Los Angeles, then try to explain why the Watts rioting occurred, and finally to place this event and its
causes within the context of the evolution of American society and the changing relationship of the Amer-
ican Negro to his fellow Americans. It would be misleading if any of these elements of the story were
reported without the others." Davies, The American Committment to Public Propaganda, 31 LAw & CONTEMP.

PROBS. 452, 456 (1966).
42. Stanton, Separating American Messages, N.Y. Times, July, 19, 1975, at 23, col. 5.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

was perhaps best explained by R. Peter Straus, who .stated upon assuming the
directorship of VOA in 1977: "I really foresee taking a highly professional group of
people and trying to excite them about making the freest democracy in the world
understandable to the rest of the world-not necessarily loved by, nor even neces-
sarily liked by but understood by the rest of the world."'43 The approach is open,
honest, and positive. If the truth is known about the United States, it will be
better liked and respected. The idea is to establish a "constructive dialogue" with
the rest of the world and to influence by "setting a good example."

B. The RFE Model

The RFE model, by contrast, is more heavy-handed. 44 The aim is to provide a
surrogate free press in countries where the local media are shackled by government
suppression. The president of Radio Free Europe's founding organization was
quoted as saying, "A prime objective . . .will be to bring to these peoples the
voices of their democratic leaders who have been driven into exile by Communist
oppression. '45 While VGA essentially endeavors to tell the rest of the world about
the United States, RFE attempts to tell the people of Eastern Europe and the
Soviet Union about themselves.46  Radio Liberty, for example, has twice offered
its listeners a cover-to-cover reading of Aleksandr Solzhenitsyn's Culag Archzielago.

It is hoped that the information provided under the RFE model will bring
about internal changes in Soviet bloc countries which are favorable to the cause of
democracy. "By broadcasting to East Europe, the Western powers hope to partici-
pate in, if not encourage, a state of affairs leading toward a change in the relation

43. N.Y. Times, June 30, 1977, at 3, col. 4.
44. Robert Lang, the first director of RFE, boldly proclaimed, "Radio Free Europe is not adverse to

being impudent if it will make the Russians wince." Gould, supra note 20. The New York Times, in an
article dealing with the maiden broadcast of Radio Liberation, unabashedly reported that the station
would beam "psychological warfare material" to listeners in the Soviet Union. N.Y. Times, March 1, 1953,
at 34, col. 1.

45. N.Y. Times, July 3, 1950, at 1, col. 6.
46. The difference in ideology between these two stations is manifest in their official statements of

purpose. A federal statute describes the role of the Voice of America as follows:
(1) VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news. VOA news will be

accurate, objective, and comprehensive.
(2) VOA will represent America, not any single segment of American society, and will therefore

present a balanced and comprehensive projection of significant American thought and institutions.
(3) VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and will also present

responsible discussion and opinion on these policies.
22 U.S.C. § 1463 (1979).

The fundamental purposes of Radio Free Europe, on the other hand, were summed up in a 1962
publication by its parent organization:

To support the aspiration of the Communist ruled people in East Europe for the restoration of
their individual rights, political liberties and national independence;

To serve as a free press and radio and to provide public discussion of important issues which the
captive people are denied by their Communist regimes;

To maintain pressure on the Communist regimes to correct the conditions under which their sub-
jects are forced to live;

To report and analyze significant developments, such as the growth of the European Community,
which-by shifting the balance of power-may lead ultimately to the regaining of national indepen-
dence for the eighty million people in captive countries.

Powell, The Czech Crisir and International Broadcasting in Perspective, 23 FED. COM. B.J. 3, 11-12 (1969).

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

of citizen and state." 4 7 The objective is to keep alive in these countries the hope of
eventual freedom from communist rule.48 Partly for this reason, no doubt, Radio
Free Europe and Radio Liberty have been subjected to much more extensive jam-
ming than has the Voice of America. 49

III

COMPARING THE MODELS

If the free exchange of ideas is truly being sought, the VOA model is the more
commendable approach. The listener is not bombarded with rhetoric, but is
merely given information which he can evaluate and compare with that received
from other sources. This approach is clearly more in line with our domestic ideals
of free speech and a free press. It embodies the "marketplace of ideas" theory of
Justice Holmes, 50 in which "truth" will always prevail in an open contest between
competing ideas.

A. The RFE Model

1. Obectzity, and the RFE Model. A glaring inconsistency in the RFE model is its
resort to the very methods of persuasion that its broadcasts purport to combat.
Proponents of this model mention, as a justification for their efforts, a desire to free
the people of Eastern Europe from narrow and prejudicial accounts of history and
world affairs. These same proponents often complain that broadcasts are not
forceful enough, that they contain too much criticism of American society. Obvi-
ously there is contradiction and hypocrisy here-hard-line advocates of the RFE
model wish to sell democratic ideals by relying on oppressive methods of content
control.

This curious contradiction might be explained in part by the historical genesis
of the RFE model. Its approach toward international broadcasting flourished, in
its most extreme form, during the early 1950's. It reflected a perceived life and
death struggle between democracy and communism, in light of which all issues
were viewed as black or white. While this world view may seem somewhat rigid in
the 1980's, there are still those who adhere to it. In a recent speech, former VOA
director Kenneth Giddens suggested that Radio Moscow was "seeking to convey
the most favorable impression of [the Soviet Union], while at the same time
depicting the United States of America as a heartless, grasping, imperialist scoun-
drel, intent only on exploiting the other peoples of the world." 5' This statement
was made during a speech advocating increased spending and a tougher editorial
stance in order that American stations could neutralize and eventually defeat
Radio Moscow in the crucial "war" for the control of minds. In this same speech,

47. Powell, supra note 46, at 21.
48. See J. WHITrON & A. LARSON, PROPAGANDA: TOWARD DISARMAMENT IN THE WAR OF WORDS

51-52 (1964).
49. Except for isolated incidents, VOA broadcasts have not been subject to jamming since 1973. See

Roberts, supra note 4, at 112.
50. See Abrams v. United States, 250 U.S. 616, 630 (1919) (Holmes, J., dissenting).
51. Giddens, The War We Are Losing, VITAL SPEECHES, May 15, 1978, at 477, 478.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

Giddens proclaimed that "the masses of mankind should understand that
America's ideals are lofty and unselfish . . .that we do not seek to impose our
power on other peaceful and law-abiding nations; and that we seek only freedom,
justice and prosperity for all men."'52

The most extreme manifestations of the RFE model seem to miss the essential
point of free speech: the goal is not to insure that any one viewpoint prevails, but
rather that all viewpoints are expressed so that an issue may be intelligently con-
sidered. It is one thing to attempt to paint a favorable picture of the United
States; it is quite another to create an aura of American infallibility in which all of
its opponents are portrayed as evil and grasping. It might be wise to recall the
admonition of John Stuart Mill that, in the free competition of ideas, the worst
offense "is to stigmatize those who hold the contrary opinion as bad and immoral
men."'53 In the zealous effort to promote the American form of government, care
must be taken to avoid merely substituting one set of burdensome restraints on
freedom of thought for another.

It may be argued by some that the ends justify the means-political freedom is
such an important goal that achieving it by undemocratic means is appropriate.
But this takes the rather presumptuous view that America knows what is best for
everyone, and that democracy is universally the most desirable form of govern-
ment. This immodest appraisal of the merits of the U.S. constitutional structure
fails to take into account "the distinction between universal and local legiti-
macy."'54 Take, for example, "a community barely emerging from a divisive
ordeal. . . and making its way precariously toward civility." '55 Such a community
may not be able to afford the luxury of free speech-respect for authority may, in
fact, be its only hope for survival. "Truth. . .may be quite beside the point, for it
is believed, and it may be possible, that the harm done to the community by dis-
crediting authority may exceed the harm done by its unpublicized vice. ' 56

The primary justification for a system of free speech is that it makes the popu-
lace better able to undertake the responsibilities of self-government. In a society
where the people do not govern themselves, however, freedom of speech may be
largely irrelevant. 57 The RFE model's concern with establishing a surrogate free
press thus seems misplaced. Or is it? Clearly, the underlying reason for creating

this free press is the hope that it will lead to the displacement of communism and
the establishment of more democratic rule in Soviet-bloc nations. 58 Stimulation of

52. ld
53. MILL, On Lzbert,, in SELECTED WRITINGS 350 (P. Wheelwright ed. 1935).
54. TUSSMAN, supra note 36, at 128.
55. Id at 89.
56. Id at 90.
57. See A. MEIKLEJOHN, FREE SPEECH AND ITS RELATION TO SELF-GOVERNMENT 100-01 (1948).
58. [T]he specific reasons by which the Western powers have continuously justified broadcasting

across national boundaries into this sphere of political rule which is clearly hostile to such radio com-
munication .. .are: (1) East Europe is in a state of change, slow or accelerated, depending on the
political leadership and the population of each nation; (2) this change, when reflected in greater polit-
ical freedom and economic reform, can represent a clear and present danger to Soviet domination; (3)
the Soviet Union is willing to exert military power in this limited area to maintain her dominance and
to restrict threatening economic and political reforms; (4) the Western powers, realizing the primacy
of Soviet rule based on territorial proximity, the results of former [sic] agreements (tacit and other-
wise), and the advantages of a buffer zone to absorb direct East-West confrontation, cannot resort to

Page 103: Winter 1982]



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

thought is only a necessary step in the process of stirring political and social
reform.

2. The Law of Nations. But the advocacy of such upheaval, however subtle and
indirect, approaches the realm of activities proscribed by international law. The
International Covenant on Civil and Political Rights and similar documents
authorize the transmission of information and ideas across national boundaries
without the consent of the government of the receiving state. But this right is not
unlimited; the Covenant does not authorize activities violative of the United
Nations Charter.59 The latter provides, in part, that "[a]ll members shall refrain
in their international relations from the threat or use of force against the territorial
integrity or political independence of any state . . . ."6 Broadly construed, this
prohibition may be held applicable to radio advocacy designed to overthrow com-
munist rule in the receiving state.

Whitton and Larson, in their definitive study of propaganda,61 seem to agree
with this theory. They contend that a brand of communication labelled "subver-
sive propaganda" is violative of the principles of international law. Propaganda is
"subversive" if it is "calculated to overthrow the existing internal political order of
the state."'62

RFE advocates argue vehemently that they are not engaged in the overthrow
of one form of government for another, but are merely trying to inject some ele-
ment of choice into the system. In the words of Robert Lang, RFE's first director,
"All we emphasize is that winning back their freedom is their common problem.
After they get their countries back, it's up to their own people to decide what to
do."'6 3 But can we accept the proposition that, having succeeded to this point,
American propagandists would sit idly by and let the people choose a
nondemocratic form of government? More fundamentally, does the right to
choose not itself imply something of a democratic structure?

The comments of Professor B.S. Murty provide some insight into this situation:

In recent years claims have been frequently put forward that it is right to use nonviolent
instruments of policy-in particular, the ideological instrument-to promote self-determi-
nation of groups. . . threatened with deprivations of values by the majority groups in those
foreign states, and to promote human rights in general . . . .Self-determination as a gen-
eral principle of world community policy is now disputed by few. . . . As a symbol, "self-
determination" conveys the idea of wide sharing of human values, and so it remains a
convenient one to manipulate at all times in ideological strategy . . . . When an external
elite professes . . . to promote self-determination, it becomes necessary to question whether

military force. Under these imposed conditions, international broadcasting offers a means of...
encouraging freedom and stability in the area without the threat of direct military repraisal [sic].

Powell, supra note 46, at 7-8.
59. 16 U.N. GAOR, supra note 37; see Rowson, supra note 22, at 466.
60. U.N. CHARTER art. 2, para. 4.
61. WHITrON & LARSON, supra note 48.
62. Id at 83. The authors recognize the inherent difficulty in drawing a line between such subversive

activity and activity designed merely to provide moral support for an existing movement in the receiving
country. Id at 136.

63. Gould, supra note 20.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

its real objective is promotion of a wider sharing of human values. . . or whether it is using
the symbol to promote a strategy of self-extension by highly coercive means. 64

It would be difficult to argue that, under the RFE model, international broadcasts
are not motivated at least in part by the latter objective, thus placing them in
contravention of international law.

Indeed, the United States was subjected to severe international criticism after
one incident in which a RFE broadcast apparently crossed this fine line between
information and advocacy. Just before the Hungarian revolution in 1956, certain
RFE broadcasts sounded as though they were encouraging the people of that
country to revolt; during the subsequent uprising, "a number of broadcasts indi-
cated strongly, even after resistance was doomed, that if the rebels held out a few
more days, help would arrive. ' 65 When no aid appeared from the West, a deep
feeling of betrayal arose. The resulting disillusionment with the United States and
its allies lingered for many years. 66 After this harrowing incident, RFE consciously
softened its editorial stance. During the Soviet invasion of Czechoslovakia in 1968,
the directors of Radio Free Europe took pains to purge its broadcasts of even the
slightest intimation that help from the United States was forthcoming. 6 7

3. Moral Constratnts. Even beyond the doubtful legality of such advocacy, there
are compelling moral reasons for exercising restraint in this area. This fact has
been acknowledged by the chairman of the board of RFE/RL, Inc.:

We carefully refrain from in any way inciting any kind of specific action. . . .The reasons
. . .are both moral and practical. . . . As broadcasters from the outside, we have no real
power on the inside. It would be sheer irresponsibility on our part to goad people into
actions for which they might personally suffer while we are unable to do anything to help
them.

68

These legal and moral constraints may have had some effect on the tone of
RFE/RL broadcasts, but the revelation of government financing more than any-
thing else forced the stations to scale down their rhetoric. The 1973 legislation that
created BIB made it clear that this agency was to keep program content in line
with U.S. foreign policy objectives.69 In the era of detente, this clearly meant a
more conciliatory posture toward East-West relations. Although the stations have
not become an "official spokesman" like VOA, the conspicuous role now played by
the government has caused a curtailment of some of the hijinks indulged in
previously.

70

But even absent direct involvement, the government should have some interest
in keeping these stations temperate in tone. Beyond the obvious fact that even

64. B. MURTY, PROPAGANDA AND WORLD PUBLIC ORDER 175-78 (1968).
65. Kamm, supra note 28, at 112.
66. See generaliy A Voice That Pierces the Iron Curtain, NATION's Bus., Aug. 1970, at 70, 72; Kamm, supra

note 28, at 112.
67. Powell, supra note 46, at 16.
68. Mickelson, Filling the Information Gap, VITAL SPEECHES, July 1, 1978, at 573, 574.
69. See Board for International Broadcasting Act, 22 U.S.C. § 2871 (1979).
70. Radio Free Europe's first director felt that the freedom to bait U.S. enemies was one of the sta-

tion's greatest assets. "As an illustration, he said that a speech by Ana Pauker, communism's leading lady
in Rumania, might be recorded and then played back on the air piece-meal, with a commentator wryly
interrupting to tell what the real truth was." Gould, supra note 20. Obviously, a government-sponsored
station will refrain from such bold parody.

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

private stations are thought to represent American viewpoints, some scholars
believe that a country may be held liable under international law for certain
actions undertaken by its private citizens. Whitton and Larson argue that a state is
responsible for "pernicious" radio propaganda broadcast by its nationals.
Although there is no similar liability for written propaganda, radio broadcasts are
thought to be a different matter. It is felt that radio propaganda is far more dan-
gerous than that of a written nature; the spoken word is inherently more forceful
and the host country is almost powerless to block the influx of these radio waves.
Moreover, a nation exerts considerable control over its private broadcasters
through the licensing mechanism. 7 1 It would seem that a broadcast should be
found "pernicious" only in extreme cases and it is not clear whether RFE or RL
have ever violated this standard. Nonetheless, this discussion demonstrates that a
country's ability to propagandize through the vehicle of "private" stations may not
be without limits.

The RFE model, then, does not appear to be consonant with American demo-

cratic principles. It represents a narrowness of thought and a force-feeding of
ideas that are manifestly incongruent with the most basic of American ideals. The
model does indeed appear to be a relic from a darker era of world affairs. 72 More-
over, it implicates the United States in behavior that, under international law, is at
best only marginally legal.

B. The VOA Model

1. Pedagogy or Propaganda? The VOA model remains true to the concept of a free
exchange of ideas. Yet this model is not without its flaws. The problems with the
VOA model arise not so much from the model itself, but from the manner in
which it is often implemented. VOA purports to tell the world about the United
States and to give its listeners objective news reports. Its efforts, however, have
traditionally focused very heavily on the Soviet Union and Eastern Europe, with
much less emphasis on the African and South American services. 73 The concep-
tion that these Soviet-bloc nations require more "information" shows a consider-
able propagandist bent. Indeed, operation of the Voice of America often seems to
spill over and incorporate some of the elements of the RFE approach. Malcolm
Toon, former U.S. Ambassador to Moscow, for instance, complained to the Carter
administration that VGA newscasts contained "excessive" coverage of dissident
news, coverage that was "out of proportion" with the rest of the news. 74

VGA has recently made an effort to expand its services to Africa. 75 Third
World leaders still complain, however, that U.S. broadcasters are smug and pater-

71. See WHiITON & LARSON, supra note 48, at 159-64.

72. With the growing conservative movement in this country, however, the pendulum may have
begun to swing back in the other direction.

73. See Roberts, supra note 4, at 108.
74. Id at 114.
75. "V.O.A. has tripled its African audience in the past decade when it began improving news cov-

erage of the continent and scheduling more entertainment." Clarke, Babel in the Ionosphere, TIME, Jan. 12,
1981, at 43.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

nalistic. Such paternalism is evident in a 1976 speech by then VOA director
Kenneth Giddens:

There is a feeling among many of us involved in the enterprise that we are engaged in
helping to lift the veil of ignorance from the brows of masses of men and women in almost
every corner of the earth. If this sounds pretentious, even boastful, I am sorry but I know
that it is true.

76

It is not surprising to find Third World leaders chafing at such an attitude.

The crux of their complaint is that Western broadcasters are insensitive to the
needs and values of the developing world. Most of the news reflects Western inter-
ests, which are at best irrelevant to Third World society. 77 A common complaint is
that the few stories dealing with Third World events focus not on the region's
development projects, but rather on sensational occurrences which reinforce the
stereotype of Third World cultures as primitive. It is felt that coverage of the
developing world is prejudiced and ill-informed, serving to "perpetuate an inequi-
table global system." '78

2. The Problem of Content Control. An additional flaw in the implementation of the
VOA model is the prevalence of content control. Most American presidents have
promised editorial freedom for the VOA, but none have been able to refrain from
exerting pressure on its newswriters to tone down material that might damage or
embarrass the administration. 79

The existence of such pressure is almost inherent in the organizational struc-
ture of the VOA. The station is designed to carry out two often conflicting tasks.
On the one hand, it must serve the government that supports it as official
spokesman. On the other, it is supposed to serve the audience it reaches by sup-
plying accurate and unbiased news reports.8 0 It is clear that these conflicting roles
cannot always be harmonized. John Chancellor, former director of the VOA,
described the operation as "an impossible mix of people trained to serve the needs
of an audience and people trained to serve the heeds of a government." 8'

76. Giddens, Censorshi)o And Man's Right to Know, VITAL SPEECHES, Feb. 15, 1977, at 280, 282.
77. See Righter, Battle of the Bias, FOREIGN POLICY, Spring 1979, at 121.
78. Id. at 122.
An extreme [view] is the Marxist thesis of Herbert Schiller . . . who holds that the international
media are the principal means whereby the elites of developing societies are 'attracted, pressured,
forced, and sometimes bribed' into shaping national policies that conform with the interests of capi-
talist economic expansion. Schiller also argues that insulation from Western cultural invasion is neces-
sary to promote social restructuring.

Id. at 129.
79. See in)a text accompanying notes 88-94.
80. President Kennedy aptly described this delicate complex of functions in a 1962 speech commemo-

rating the VOA's twentieth anniversary:
It is your task, as the executives and participants in the Voice of America, to tell the story of American
life around the world. This is an extremely difficult and sensitive task. On the one hand you are an
arm of the Government and therefore an arm of the nation, and it is your task to bring our story
around the world in a way which serves to represent democracy and the United States in its most
favorable light. But on the other hand, as part of the cause of freedom, you are obliged to tell our
story in a truthful way, to tell it, as Oliver Cromwell said about his portrait: "Paint us with all our
blemishes and warts, all those things ... that may not be so immediately attractive."

Roberts, supra note 4, at 114. See also N.Y. Times, Feb. 27, 1962, at 17, col. 2.
81. Roberts, supra note 4, at 109.

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

This organizational structure has created considerable internal strife. Conso-
nant with its dual purposes, the VOA staff is composed of both journalists and
career foreign service officers. The journalists often complain about the diplomats'
lack of understanding of the journalists' function. There are complaints that the
diplomats "can't break the habit of spending all their time 'trying to put a good
face on things,' rather than figuring out what's happening good or bad."'a2 Con-
versely, it has long been felt that the objectivity of VOA journalists was affected by
their diplomatic ties. VOA reporters traditionally maintained offices in embassies,
travelled under diplomatic visas, and received access to classified documents.
These policies were changed, however, under the regime of R. Peter Straus.8 3

VOA reporters are now treated no differently than representatives of other U.S.
media.

Although the VOA is purportedly free to exercise discretion over editorial mat-
ters, the State Department retains an oversight function. The VOA staff is sup-
posed to follow broad policy guidelines set out by the Department, but tremendous
ideological differences have often arisen between the heads of the two organiza-
tions. The effects of such intramural bickering extend far beyond Washington.
Under the Nixon administration, for instance, USIA director Frank Shakespeare
fought boldly for the VOA's independence, ignoring State Department guide-
lines.8 4 Shakespeare felt that the VOA should seize every opportunity to discredit
communist leaders. The State Department, meanwhile, was wading deeply in the
waters of d6tente. This led to several embarrassing incidents. Once, while the
State Department was engaged in delicate negotiations with the Soviet Union over
the preservation of an Arab-Israeli cease-fire, the VOA broadcasted an editorial
discussing Soviet "duplicity" in the Suez Canal area.8 5 Clearly, such contradictory
expressions from official spokesmen raise doubts about a government's credibility
at the bargaining table.

It has been argued in some quarters that the VOA is both an objective reporter
of news and an "unabashed advocate" of American views.8 6 This is nothing more
than self-serving rhetoric-unabashed advocacy and objectivity do not blend well.
But why then is there a persistent effort to characterize VOA news reports as unbi-
ased? Part of the difficulty is a reluctance to admit that the operation is in part an
organ of propaganda. Many Americans are not comfortable with the notion that
their government is disseminating propaganda during peacetime. Others, how-
ever, including high-ranking government officials, have been more candid.
Former Senator Frank Church has said, for example:

It seems to me that, when we made the decision to establish the Voice of America, we made
the decision to establish a government propaganda agency, the purpose of which was to
transmit our message abroad .... The Voice of America is a government broadcasting
company and to pretend otherwise is only to fool ourselves. If the Voice of America is not

82. Id at 112.
83. See id. at 110; N.Y. Times, March 13, 1978, at 4, col. 3.
84. N.Y. Times, Oct. 25, 1970, at 3, col. 1.
85. Id
86. Se, e.g., Giddens, supra note 51, at 479.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

going to be the expression of the American Government, in its foreign policy and its objec-

tives abroad, why do we maintain it? 8 7

Indeed, the contention that VOA is an objective reporter is belied by the per-
sistent presence of content control. Oddly enough, those who subscribe to the
fiction of the VOA's objectivity are often the most vocal advocates of government
control. To be sure, some content control is not unexpected, nor even necessarily
undesirable, in a government-operated station. Such a station is not expected to
be totally objective; that is not its purpose. The degree of control, however, is
another matter. An excessive amount of control should be avoided by democratic
leaders both as a matter of principle and as a practical matter.

Every administration has, at one time or another, peered over the shoulder of

the VOA newswriter. 88 Some, of course, have been more vigorous than others in
wielding the blue pencil. Certainly the low point for editorial freedom came
during the McCarthy era. During the Army-McCarthy Hearings in 1953, Joseph
McCarthy and his Senate committee sought to ferret out communists and commu-
nist sympathizers in the Voice of America as well as in other government agencies.
Under pressure from the Committee, the State Department, in early 1953, ordered
that no material from works by communists "or other controversial authors"
should be used under any circumstances in VOA broadcasts. This caused the works of
certain "leftist" authors to be removed from VOA libraries.8 9 Such censorship is
clearly contrary to the VOA's internal guidelines which provide that information
unfavorable to the United States should not be ignored in VOA broadcasts. 90

Such suppression also does little to promote the free exchange of ideas.

Admittedly the McCarthy era was characterized by extremism and paranoia,
but examples from later periods are no less revealing. During its first broadcast in
1942, a VOA announcer declared, "Every day at this time, we will bring you the
news. It may be good or bad, but we will tell you the truth." 9' Over the years,
this promise has, to a greater or lesser degree, been ignored by American leaders.
During the Dominican crisis of the early 1960's, for example, VOA writers were
ordered to use the term "insurgent" to describe the antidemocratic forces in that
country. It was thought that this term had a more pejorative ring than either
"rebel" or "revolutionary. '92 As a further illustration, during the Watergate era,
the VOA was forbidden to broadcast any stories based on "rumor, speculation,
hearsay, and anonymous accusation." 93 This made it almost impossible for news-
writers at the VOA to report the Watergate story at all. During this period, Nixon

87. N.Y. Times, May 29, 1977, at 5, col. 1. Seealso N.Y. Times, May 21, 1973, at 26, col. 5;td.,June 1,
1967, at 15, col. 1.

88. See, e.g., N.Y. Times, Aug. 26, 1975, at 13, col. 5 (Kennedy administration); N.Y. Times, June 6,
1965, at 21, col. I (Johnson administration); Roberts, supra note 4, at 110 (Nixon administration); New
Approach In Selhng US Image Abroad, U.S. NEWS & WORLD REP., June 12, 1978, at 54 (Carter
administration).

89. N.Y. Times, Feb. 20, 1953, at 9, col. 1. Several weeks after this order was handed down, the
VOA's director of international broadcasting was suspended and reprimanded for "administrative laxity
and poor judgment" when he indicated his willingness to quote some banned works in order to attack
communist viewpoints! N.Y. Times, Feb. 26, 1953, at 13, col. 2.

90. See, e.g., N.Y. Times, June 6, 1965, at 21, col. 1; Mickelson, supra note 68, at 575.
91. See Giddens, supra note 51, at 479.
92. N.Y. Times, June 6, 1965, at 21, col. 1.
93. Roberts, supra note 4, at 110.

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

operatives contested almost everything that went on the air, particularly those
pieces attempting to analyze or explain the news. 94

Another troubling confrontation arose out of a 1979 Radio Free Europe broad-

cast, one that occurred after the station had come under the control of the govern-
ment's Board for International Broadcasting and had thus moved closer to the
VOA model in its operations. RFE aired an interview with Bishop Trifa, the head
of the Rumanian Church, on the occasion of that Church's fiftieth anniversary in
the United States. The interview covered only one topic, the history of the Church
in this country. But about this time, Trifa had been the subject of denaturaliza-
tion proceedings on the charge that he was a member of Rumania's fascist Iron
Guard during World War II and had thus been employed in concentration camps.
Elizabeth Holtzman, then a congresswoman from New York, charged that it was
"outrageous and inexcusable" for RFE to interview a man "accused by the U.S.
government of fraudulent entry into this country in connection with the commis-
sion of war crimes."'9 5 Holtzman vowed to find out who was responsible for the
broadcast and to make sure that appropriate measures were taken.

Holtzman's outburst demonstrates how the personal causes and emotions of

U.S. leaders often saddle the editors at the VOA and RFE with unreasonable edi-
torial burdens. In her blind rage, the congresswoman overlooked the fact that the
interview dealt solely with the history of the Rumanian Church in the United
States, a story that might inspire some hope in members of that Church living in a
country without freedom of religion. It would seem logical, moreover, to go to the
head of that Church for such an interview. Trifa was in no way given a platform
from which he could preach Nazi ideas. Holtzman's stance also seems to take a
rather casual attitude toward the principle that a man is innocent until proven
guilty.

These incidents and others suggest that government control of VOA broadcasts
has at times exceeded the bounds of mere prudence and bordered on excessiveness.
The head of VGA's news division testified at a 1980 Senate hearing that his editors
and reporters are "so completely hounded, that to present the cold, hard facts is a
difficult task indeed."'96

Beyond the ideological implications, such government control may have detri-

mental practical effects as well. The appeal of Western broadcasts to those behind
the Iron Curtain lies mainly in their supposed credibility. If government doc-
toring of facts causes VGA's listeners to doubt that station's credibility, then it has
lost most of its persuasive force; if the listener wishes to hear propaganda, he need
turn no further than the programs of his state radio. It is true that the VGA and
RFE are still viewed in Eastern Europe as credible and are not thought to dissemi-
nate propaganda. 97 But American leaders would clearly be abusing this trust if
they broadcast their own slanted view of world events under the guise of objec-
tivity. And this, it appears, is what has often been done in the past.

94. Id
95. N.Y. Times, May 17, 1979, at 13, col. 1.
96. N.Y. Times, May 29, 1977, at 5, col. 1.
97. See N.Y. Times, Sept. 14, 1971, at 40, col. 5.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

The principles of international law do not mandate complete objectivity. 98 It
has been suggested, however, that the only positive justification for communica-
tion across national frontiers is a "moral right to know." 99 But this right assumes
that the access to information that is provided is an access to unbiased informa-
tion. 00 A foreign nation, then, appears to have no moral justification for beaming
distorted news to citizens of another country-its only claim to legitimacy is that
of providing a check on the distortions of internal propaganda.

This is not to say, of course, that all international broadcasts must be totally
objective. As suggested earlier, the attainment of such objectivity is impractical if
not impossible. Any form of expression is bound to be heavily influenced by the
values and environmental biases of the speaker.10 1 Most forms of speech are
designed to promote some cause and exert some influence, whether directly or
subtly. This is especially true of politically oriented international shortwave
broadcasts. But as advocates of free speech, the VOA and RFE/RL must be
admonished to practice what they preach. Advocating the cause of freedom is one
thing; tampering with reality to make freedom more appealing is quite another.

IV

COSTS AND BENEFITS

The remaining question is whether the ends achieved by international broad-
casts justify their cost to American taxpayers. Nearly $100,000,000 in federal
funds are expended annually to support the Voice of America, Radio Free Europe
and Radio Liberty. 0 2 Does this investment bear sufficient fruit, or would these
funds be more profitably used elsewhere?

Some hard-liners actually advocate an increased expenditure so that American
stations may equal or surpass the output of Radio Moscow and its satellites. It has
been argued that "[s]o long as Russia uses radio to sow discord the world around,
manifestly the Voice of America must be continued and sustained."' 0 3 But this

98. The proscriptions of our domestic law, particularly the first amendment, would not seem to apply
to the broadcasts of the VOA. The interests served by domestic broadcasts differ from those served by
international shortwave broadcasts. In the former case, there is a desire to provide the citizens of this
country with a free flow of information. In the latter, the audience is composed of foreign nationals-the
protections offered by the first amendment do not extend to such persons. If there is any basis then for
regulating these broadcasts, it must be an interest in preserving and promoting relations with other nations.
It is axiomatic that the power of the U.S, government to conduct its foreign affairs is plenary. See Ruddy,
American Constitutional Law and Restrictions on the Content of Private International Broadcasting, 5 INT'L L. 102, 108
(1971).

But even under a first amendment analysis, these broadcasts do not seem to present any difficulty. The
government, it seems, should have as much of a right to free speech via radio as an individual citizen does.
The government is not inhibiting speech by monopolizing the international airwaves. Private stations are
able to and have over the years engaged in international shortwave broadcasting. See 22 U.S.C. § 1462
(1979). The dearth of such outlets is caused not by government monopolization, but rather by the fact that
such stations, unlike commercial domestic stations, are not economically profitable.

99. Rowson, supra note 22, at 467.
100. Id
101. See Rosengren, Btas i News: Methods and Concepts, STUD. OF BROADCASTING, March 1979, at 38.
102. Recent estimates peg the total figure at $87,000,000. See The Propaganda Sweepstakes, TIME,

March 9, 1981, at 15.
103. Gould, Two Voices, N.Y. Times, Feb. 5, 1956, § 2, at 11, col. 1.

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

"keeping up with the Joneses" approach is not sufficient to justify United States
international broadcasting efforts. There must be some greater national good in
order for the program to be sustained.

While it is true that these American stations have a large worldwide audience,
this too surely cannot be enough. American citizens cannot be expected to subsi-
dize entertainment for the world's populace. While this might be a noble and
benevolent gesture, there are quite simply other needs that are more pressing.
What then are the tangible benefits of an international broadcasting outlet?

Clearly, the answer differs depending upon the "model" to which one subscribes.
But perhaps the justifications advanced by each model have some validity.

There is much to be said in favor of creating a sympathetic understanding of
our culture around the world. The United States has long labored under the "ugly
American" stereotype, the conception that American society is overflowing with a
wealth that breeds corruption. Under the VOA model, an international broadcast
station might help to soften this image.10 4

Although the harshness of the RFE model is undesirable, its underlying con-

cept should not be dismissed. It may be quite profitable to express American view-
points in societies controlled by a competing ideology. Even a limited dialogue
between divergent systems seems a desirable goal. And there is some reason to
believe that this dialogue may in fact be quite effective. One expert on Russian

society maintains that radio is the most effective source of Western influence on the
Soviet Union.'0 5 This is not surprising when some of the factors that may deter-
mine the effectiveness of particular propaganda efforts are considered. Two of
these factors are the reputation of the communicator for trustworthiness, and the
extent to which its message accords with the predispositions of its audience. 06 The
United States clearly has a reputation among its listeners for honesty and objec-

tivity. Its message, moreover, is peculiarly in accord with the dispositions of many
of its listeners, especially those in Eastern Europe. The VOA's average listener in a
communist-dominated country is likely to be a person who feels oppressed by his
rulers and who longs for personal liberty. 0 7

Perhaps these benefits of international broadcasting can be united in a simpler
underlying principle. Perhaps an official radio spokesman has become an indis-

pensable tool of foreign policy in our electronic age. It may be true that a world
power "simply cannot operate in the modern world without informing the peoples
of other nations of what it is doing about matters of common international
interest, and why."' 0 8

But although there appear to be some tangible benefits, the argument in favor

of the international broadcasters is by no means conclusive. Most of the concern
with effectiveness seems to center around Eastern Europe and the Soviet Union.

104. See How a Troubled Amenra Puts Best Foot Forward Abroad-Interview Wth James Keogh, Director,
United States Information Agency, U.S. NEWS & WORLD REP., Sept. 30, 1974, at 37, 40.

105. See Ronalds, supra note 23, at 155.
106. See MURTY, supra note 64, at 63-65.
107. See, e.g., N.Y. Times, Sept. 14, 1971, at 40, col. 5.
108. Davies, supra note 41, at 453-54.

[Vol. 45: No. 4



INTERNATIONAL RADIO PROPAGANDA

While it is argued that United States broadcasts have some impact there, any such
impact is severely limited by a very real physical fact: the Soviet Union possesses
"physical continental relevance in Europe that the United States, separated by
three thousand miles of ocean, does not have."10 9 Whatever persuasive power the
voice of truth might be said to have, the rumbling of tanks in the backyards of the
oppressed is an even greater persuader.

Another nagging problem is that the impact of such broadcasts is almost
impossible to measure. Dissidents and refugees from target countries claim that
there is a powerful effect, but their opinions are not really an effective barometer:
they are inherently disposed toward Western ideas and will laud any barrage on
communist rule. The effect on the average listener is imperceptible or, at best,
long delayed:

The strategists may have succeeded in changing the attitudes of an external audience...
but the change does not become perceptible until it manifests itself in overt acts. And the
audience may, because of fear of deprivations that their regime might impose, refrain from
overt acts that manifest the attitudes. The response sought may be long delayed, if not fully
internalized by the audience. In such a case it is difficult to say whether the operations
have been successful or not.1 

1
o

The impact on listeners in lesser developed countries, for reasons which have
been discussed earlier, is also open to some doubt. It has been argued that, rather
than creating an understanding of American life in these countries, the result has
been a deleterious parroting of incompatible ideals and values. This sometimes
results in the sad paradox of an impoverished Venezuelan housewife dreaming of a
frost-free refrigerator, or of a poor Mexican peasant riding a burro laden with
boxes of Ritz crackers.'

V

CONCLUSION

The ultimate effect of these efforts, then, is hard to discern. Thus, the worth of
the broadcasts in dollars and cents is almost incapable of measurement. Yet, in
spite of all the shortcomings and inconsistencies, the benefits do seem substantial.
Furthermore, the undesirable aspects may be considerably attenuated by altering
certain attitudes. To begin with, the bellicose elements of the RFE model should
be finally and categorically abandoned. A positive, forward-looking approach is
the more desirable and more effective method of persuasion. In addition, it must
be acknowledged that these stations are undeniably in the business of persuasion.
The Voice of America, no less than Radio Moscow or Radio Prague, endeavors to
change the attitudes of its listeners. Acceptance of this fact will lead to a reduction
in VOA hypocrisy and duplicity, and will create a better climate for effective
broadcasting activity.

If American shortwave broadcasters can, therefore, come to grips with their
true purpose and proceed on a positive note, rather than disparaging the opposi-

109. Powell, supra note 46, at 7.
110. MURTY, supra note 64, at 63.
111. See R. BARNET AND R. MULLER, GLOBAL REACH 173-76 (1974).

Page 103: Winter 19821



LAW AND CONTEMPORARY PROBLEMS

tion, maybe the costs of their operation can be justified regardless of how specula-

tive the benefits. It may be that the outcome of any communication is the

enlightenment of its recipient, that even propaganda may serve to convey some
fairly realistic information.' 1 2 And this, it has often been said, is the most basic of
reasons for the existence of these stations.

112. MURTY, supra note 64, at 60.

[Vol. 45: No. 4


