
                

 

 

This is an electronic reprint of the original article. 
This reprint may differ from the original in pagination and typographic detail. 

 
 

 Author(s):  

 

 Title:   

 Year:  

 Version:  

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

All material supplied via JYX is protected by copyright and other intellectual property rights, and duplication 
or sale of all or part of any of the repository collections is not permitted, except that material may be 
duplicated by you for your research use or educational purposes in electronic or print form. You must 
obtain permission for any other use. Electronic or print copies may not be offered, whether for sale or 
otherwise to anyone who is not an authorised user. 
 
 
 

 

Please cite ǘƘŜ ƻǊƛƎƛƴŀƭ ǾŜǊǎƛƻƴ: 

 

 

Radio Liberty - The Enemy Within? The Dissemination of
Western Values through US Cold War Broadcasts

Mikkonen, Simo

Mikkonen, S. (2010). Radio liberty - the enemy within? the dissemination
of western values through us cold war broadcasts. In Europe - Evropa.
Cross-cultural dialogues between the West, Russia, and Southeastern
Europe. (pp. 243-257). Acta Universitatis Upsaliensis. Studia multiethnica
Upsaliensia (18). Uppsala: Uppsala University Press.

2010

Published version



Simo Mikkonen 
 

Radio Liberty – The Enemy Within?  
The Dissemination of Western Values through  

U.S. Cold War Broadcasts 
 
The Cold War is said to have been essentially a clash between two compet-
ing ideological systems. While this position has been disputed as an overly 
simplistic generalization, both sides used ideology as a cover for a variety 
of operations in order to undermine a rival global power, and ideological 
competition was a crucial part of the Cold War (Saull 2001: 1–5; Zubok & 
Pleshakov 1996: 110–116). While the immediate post-Second-World-War 
situation seemed to favor the Soviet Union and Communist ideology in ge-
neral, it would soon become unfavorable when it became obvious that the 
West was able to provide social security and public health care systems, 
and that workers there were generally better off than those in the Soviet 
Union. Soviet propaganda and the appeal of the Soviet system were gene-
rally based on the assumed inequality and deprivation inherent in the capi-
talist system. The Great Depression was considered proof of the decline of 
capitalism and the rise of a more egalitarian communist system. However, 
the West managed to emerge after the Second World War economically 
stronger and with a more equal distribution of wealth, a fact that caused the 
Soviet Union great concern. Naturally, this had to be concealed from the 
Soviet public. The Soviet media usually depicted only strikes, race riots 
and all manifestations of worker malcontent in the West (Brooks 2000: 
208–211). One thing that had to be maintained in the Soviet Union was the 
belief that average people were better off there than in the West. This was 
possible as long as contacts with the West remained at a minimum, as was 
the case during the Stalinist era. By the time Stalin died, however, the West 
had developed a sophisticated means of reaching over the Iron Curtain and 
engaging in the active dissemination of Western values.  

This paper is part of my larger project examining the cultural and ideo-
logical side of the Cold War, especially with regard to Soviet-American re-
lations. Instead of examining the ideologies of the warring parties as such, I 
have focused on how culture and ideology were used as weapons in the 
Cold War and how the superpowers tried to directly influence each others’ 
populations. In the Cold War, the East and the West were considered to be 
opposites, and it was supposed that the confrontation between the capitalist 



Simo Mikkonen 

 244 

and communist systems would minimize the flow of influence crossing the 
so-called Iron Curtain. Instead of diminishing the exchange of ideas in the 
international arena, however, the Cold War incorporated cultural influence 
and the dissemination of values as some of its primary weapons (Krabben-
dam & Scott-Smith 2003; Shaw 2001). Instead of being a sideshow for the 
Cold War, values and ideas and their successful dissemination became the 
principle battlefield. 

The Soviet leaders were shocked to see capitalism emerge triumphant in 
the 1950s and 1960s, with Western economic growth exceeding all imagi-
nation. After the Second World War, capitalism was expected to be on the 
verge of collapse. The Soviet leaders had believed that capitalism had been 
about to go under in the Great Depression, while the Soviet Union had been 
able to step up and expand its industrial base meanwhile. In the 1950s, the 
Soviet Union continued its active attempts to spread communism, and it 
expanded its activities abroad to an unprecedented level (Zubok & Plesha-
kov 1996: 182–186). Soon, however, the Soviet Union was forced onto the 
defensive in an area in which, before the Second World War, it was thought 
to be the master – propaganda and the media. With the expansion of its 
activities abroad, movement over the Soviet borders increased, and it 
started to become more and more difficult to conceal growing Western 
superiority in the economic sphere and to get people to opt voluntarily for 
communism. 

Although the Cold War saw a surge of interest in the Soviet Union in the 
West, the isolationist United States, in particular, had not shown any special 
interest in that distant regime prior to WWII. Thus, it initially came as a 
shock to the Americans to realize how little they knew about their Cold War 
adversary, which throughout the Stalinist era had remained xenophobic, en-
gaging in only the bare minimum of foreign contacts (Gould-Davies 2003; 
Zubok & Pleshakov 1996: 22–28). With very limited access to Soviet 
sources, American researchers had to use whatever information there was 
available and try to find new ways to gather more. Primary sources were, 
however, limited to older material like the so-called Smolensk Archive, sal-
vaged from the Germans in the course of WWII. Extensive material was 
also produced in the Harvard Émigré Interview Project, in the course of 
which over 2000 Soviet emigrants living in Germany and the United States 
were interviewed. This project, however, could not produce up-to-date in-
formation about Soviet conditions, as it concentrated on people who had 
left or were deported from the Soviet Union during the war. 



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  245 

As US officials aspired to reach over the Iron Curtain in their search for 
more knowledge, while at the same time avoiding direct military conflict, 
there was a simultaneous effort to nurture indirect methods of affecting the 
adversary. Men like Allen Dulles, George Kennan and General Lucius Clay 
were prone to believe that the Communist system was vulnerable to aggres-
sive forms of psychological warfare (Osgood 2003). It was in this context 
that Radio Free Europe in 1950 and Radio Liberation in 1953 came into 
existence. Radio Liberation, which after the 1950s became known as Radio 
Liberty (RL), broadcast to the Soviet Union not only in Russian, but by 
1954 it was using an arsenal of seventeen Soviet languages in an attempt to 
influence other nationalities that were often found to be more receptive to 
Western messages. Right from the start, the ultimate objective of RL was to 
further the collapse of the Soviet totalitarian government, but when it was 
quickly understood that this was not going to happen in the near future, RL 
became useful in several other ways (Puddington 2000: 187–190).  

Although there were several dozen international broadcasters to the 
Soviet Union, RL represented a completely new approach and therefore de-
serves special attention. Stations with similarly aggressive objectives had 
existed before, but they typically broadcast the points of view of their 
countries of origin, as the Voice of America or Radio Moscow did. RL, in-
stead, was built around Soviet émigrés; it spoke to the Soviet people only 
through the émigrés' Soviet experiences, and furthermore it dealt with in-
ternal Soviet affairs. It likened itself to an alternative domestic service 
rather than a foreign broadcaster, insinuating voices from the West into the 
midst of the Soviet people. This was naturally a subject of major contro-
versy between the Soviet and US governments, and it also involved West 
Germany, since RL’s headquarters were situated in Munich. This location, 
together with concealed funding, was very handy, as it helped US officials 
deny responsibility for RL’s broadcasts, unlike those of the Voice of 
America. Only in the late 1960s was the United States forced to admit RL's 
government funding and its close connections with the CIA (Meyer 1980; 
Nelson 1997; Puddington 2000). Although some detailed accounts of Radio 
Liberty’s personnel and activities exist, these are mostly in the form of me-
moirs that move on a general level rather than examine the impact or the 
broader operational environment of the radio. The sole publication that 
tackles the question of RL’s impact on the Soviet Union is Eugene Parta’s 
(2007) valuable description and assessment of the station’s audience survey 
work after 1970. 



Simo Mikkonen 

 246 

The unique feature of Radio Liberty was thus its staff, which except for 
the higher administration, consisted entirely of Soviet émigrés. This pro-
vided it with a means of understanding its audiences much better than fo-
reign broadcasters generally. However, the émigrés served only as a 
starting point for obtaining knowledge about Soviet conditions. In order to 
have up-to-date Soviet information, even the constant recruitment of recent 
Soviet émigrés could not suffice. The gathering of current information was 
crucial for RL as it strived to be a provider of current information and news 
about Soviet affairs that was lacking in the Soviet media. But RL also 
needed evidence to prove to its sponsors that the station was actually 
listened to in the Soviet Union. These two aims created a challenge to 
which an answer was engineered primarily by one man, Max Ralis. This 
Moscow-born polyglot had lived in Berlin and Paris, and had fought with 
the French army before being forced to escape the Nazis over the Pyrenees 
and then volunteering to serve in the US army. During the war he was 
introduced to intelligence responsibilities and was hired by the Psycho-
logical Warfare Division of SHAEF (Allied European Headquarters). He 
developed these intelligence skills further in his academic career and wrote 
his dissertation on interviewing techniques under Paul Lazersfeld. Natural-
ly enough,, he took part in the Harvard Émigré Interview Project, and after 
several other posts he eventually found himself in the place where he was 
to spend the rest of his career, heading RL’s audience research department, 
which was basically his own creation (Bogart 1999; Critchlow 1995, 101; 
Mikkonen 2010). 

The methods used by Ralis’ department, Audience Research and Prog-
ram Evaluation for Radio Liberation (ARD), were unprecedented in many 
ways. Even RL’s staff initially considered it impossible to interview Soviet 
citizens in order to find out about their radio listening habits, but exactly 
that was Ralis’ ambitious goal. Since it would have been very difficult and 
dangerous to conduct this in the Soviet Union, he planned to get hold of 
Soviet listeners when they traveled abroad. His plan was inaugurated 
simultaneously with the opening of Soviet borders to permit a certain 
amount of professional and even tourist trips abroad. Naturally, with the 
intense Cold War atmosphere generally, and the relaxations of “peaceful 
co-existence” not yet in sight, those allowed to travel were kept in carefully 
watched groups with “chaperones” and usually consisted of people that the 
Soviet authorities and the KGB considered loyal, mostly Party officials and 
other stalwarts, as the US National Security Council Report correctly em-



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  247 

phasized in 1955 (NSC report 5508/1; Parta 2007: 76). Towards the end of 
the 1950s, the number of tourists increased, but they were also subjected to 
loyalty checks, were closely watched and were urged to keep an eye on 
each other (Mickelson 1983: 210–211). Nevertheless, Ralis’ undertaking 
proved highly successful, especially with Soviet ethnic minorities. 

Radio Liberty, a CIA-sponsored station destined to affect Soviet popular 
opinion and people’s minds, thus became a crucial tool of Western in-
telligence. Its subversive role included providing the Soviet audience with 
information about Soviet internal affairs. Its Audience Research Depart-
ment naturally produced information about radio listening in the Soviet 
Union, but more importantly, it gathered extremely valuable information 
about developments and people’s attitudes in the Soviet Union, as Ralis 
himself describes (HIA, RFE/RL records 529/3A). At first, the interviews 
were conducted with Soviet visitors to the West, especially in the im-
mediate post-Stalinist years. But towards the late 1950s, when Soviet 
citizens were becoming a little less cautious, information gathering activi-
ties also expanded, and occasionally interviews were conducted inside the 
Soviet Union as well. If they had the chance, interviewers also gave their 
interviewees Russian-language literature that was forbidden inside the So-
viet Union: this might be a compilation of the broadcasting frequencies of 
foreign radio stations, Bibles or Boris Pasternak’s and Aleksandr Solže-
nicyn’s literary works. Furthermore, books like Robert Conquest’s Great 
Terror, Vladimir Nabokov’s Pnin or George Orwell’s Animal Farm were 
given to Soviet visitors in Russian translations. The money for all this came 
from the CIA (HIA, RFE/RL Records 564/7; Critchlow 2004). Interviewers 
would also tell their subjects facts about the countries they were visiting 
and offered to put them in contact with émigrés if they so wished. In short, 
the interviewers provided the visitors with ways of doing things that were 
at odds either with Soviet ideology or Soviet regulations. 

In 1965 Ralis himself described ways in which the information gathered 
by his department was collected. It took place in several countries and was 
mostly gleaned from conversations with Soviet citizens from many diffe-
rent walks of life. Reports were also obtained through qualified and obser-
vant friends of various nationalities, creeds, and colors, including Western 
visitors to the USSR, Indian or African exchange students, repatriates or 
former Soviet citizens. Ralis emphasized the fact that information collected 
in this way was not representative of a cross-section of the country’s popu-
lation. Even so, it was not one-sided, was collected from a number of 



Simo Mikkonen 

 248 

places, had internal consistency and reflected a picture that was perhaps not 
far from reality. Ralis trained his interviewers personally, and the methods 
used by them closely resembled those of many cultural anthropologists. 
Although the objectives are certainly different, the comparison is not too 
far-fetched: Ralis had participated as a cultural anthropologist in field work 
in a remote Indian village before enlisting with Radio Liberty (Bogart 
1999). Among the interviewees, the proportion of those who admitted to 
listening to foreign broadcasts ranged annually from 60 to 90 percent. This 
suggests widespread listening among the Soviet elites. Although RL also 
collected letters from its audience, a large majority of these were inter-
cepted by the Soviet authorities. In comparison to the widespread listening 
in to Western broadcasts in the Soviet Union, only 1% of the British po-
pulation listened to Radio Moscow more than once a week (HIA, RFE/RL 
records 627/13). 

Although the interviewing and information-gathering activities of RL 
seemed to be in connection with its audience survey work, they had broader 
dimensions than this narrow mission, being part of extensive but covert US 
intelligence activities. These created quite a headache for the Soviet autho-
rities, especially since the majority of this work was conducted outside the 
borders of the Soviet Union. 
 
Western values and their dissemination 
 
One of the core problems in the ideological fight of the Soviet Union 
against Western influences lay precisely in the ideological make-up of the 
Soviet Union. The whole reasoning of the Soviet system was tied to the 
assumption that the Soviet system was superior, that it was more equitable, 
and so forth. Throughout the Stalinist era, Soviet officials had emphasized 
the difference between the Soviet system and that in the West: “Soviet 
values” were opposed with “Western values”, and communist society must 
have its own culture and values (Mally 1990; Hoffmann 2003). Soviet 
cultural products, for example, were used to underline Soviet superiority. 
After years of socialist construction under Stalin, the Soviet authorities be-
lieved that an essentially Soviet cultural system existed. However, whereas 
the Stalinist era had been a xenophobic one with few connections abroad, 
the mid-1950s saw an ever-growing number of encounters with the West, 
which challenged Soviet citizens to rethink their relationship with the West. 
Since personal contacts with foreigners were allowed only for a few select-



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  249 

ed individuals, developments in communications technology became a cru-
cial vehicle for influencing people in the Soviet Union. Short-wave techno-
logy combined with the rapid expansion of radios capable of receiving such 
broadcasts in the Soviet Union in the 1950s (for example Roth-Ey 2003) 
gave birth to a phenomenon that was regarded as lethal by the Soviet lea-
ders: this phenomenon was an American station named Radio Liberty. 

Radio Liberty was a major agent, and a completely new approach to the 
dissemination of Western values in the Soviet Union. Many testimonies 
and archival documents suggest that the impact of RL’s broadcasts on 
Soviet internal affairs was much greater than has been realized so far. 
There were times when the number of frequent listeners to Radio Liberty 
would exceed 30% of the Soviet population in certain areas, although 
constant jamming and other Soviet countermeasures kept it closer to 10% 
prior to 1988, but this still gives it some 20 million regular listeners (Parta 
2007: 7, 12). The dissemination of Western values by RL would not have 
been such an important issue unless it had actually had a major impact on 
Soviet internal affairs. I have used both Russian and US archival material 
in order to ascertain the responses to Western broadcasts of both the Soviet 
authorities and the people. Perhaps a bit surprisingly, many individuals 
reacted negatively to these broadcasts, opposing on the grounds that they 
represented the West and embodied Western values as opposed to Soviet 
ones. The authorities naturally made this point more aggressively, empha-
sizing that the broadcasts were in essence Western propaganda and alien to 
the Soviet Union. Quite often, it was claimed that the foreign broadcasts 
corrupted young people, who certainly were among the most enthusiastic 
listeners to Western transmissions (Tolz 2004; Lauristin 1997). Even the 
more moderate, and at times uncritical, approach of Finnish TV towards the 
Soviet Union was considered too negative by Soviet officials, who were 
concerned about its impact in the northern part of Soviet Estonia (Rannu 
1997). However, even among the Soviet officials themselves, Western 
ideas were much more eagerly accepted than has previously been thought. 
But before we go into that, I will give an example of the content of Radio 
Liberty’s programming. 

While certain Western radio stations, for example the Voice of America, 
were more important sources of Western cultural influences such as jazz or 
rock music (Nelson 1997: 77), Soviet people otherwise regarded these 
stations as Western propaganda. Radio Liberty, however, was more com-
plicated than the others. Although the highest administration of the Radio 



Simo Mikkonen 

 250 

was firmly American, the radio’s programs were meant to sound like So-
viet people were talking to each other, but freely, without censorship or 
other restrictions. When RL’s staff made occasional deviations from policy 
guidelines, this only reinforced the feeling in Soviet citizens that RL was 
the real thing, not a mere propaganda station. Furthermore, instead of intro-
ducing merely Western culture to its Soviet audience, RL concentrated on 
familiarizing the Soviet audience with prohibited parts of their own culture.  

Especially after the Hungarian uprising of 1956, Radio Liberty assumed 
a less aggressive albeit equally active role in informing Soviet citizens 
about things that the Soviet media failed to address. In this way, people 
became aware of books by Boris Pasternak, Aleksandr Solženicyn and 
others that went unpublished in the Soviet Union. Doktor Živago by Paster-
nak was broadcast as a serial in the late 1950s, giving the Soviet audience a 
chance to learn about this Nobel-prize-winning book, which was not pub-
lished in the Soviet Union until thirty years later. Soviet people also heard 
about the trials of the writers Andrej Sinjavskij and Juli Daniel, as well as 
the exact whereabouts of the courthouse where they were tried. Many 
learned about the ousting of Chruščëv through RL well before their own 
news agencies discussed the matter. The Chernobyl nuclear meltdown in 
1986 was also best covered by foreign news services to the Soviet Union, 
and studies have shown that Soviet people preferred to listen in to RL or 
the BBC than their own media during the crisis. The audience of Radio 
Liberty was also able to hear Orthodox mass every Sunday, as well as a 
reading of the Quran in Moslem areas. Information denied them by Soviet 
officials was used as a device to attract people to listen to RL’s message. 
Uncensored news about both world and Soviet events was already too 
much for the Soviet authorities and crippled the monopoly of knowledge 
they so dearly tried to preserve. One thing that really seems to have struck 
RL’s Soviet audience was the way in which it promoted Western values 
and contrasted what was possible in the Soviet Union and what in the West. 
Marju Lauristin (1997) has argued that the mere presence of alternative 
media was something that helped people to maintain their ethnic identity, 
as opposed to a Soviet one, and their pride, thus making the change in the 
late 1980s easier. 

In their programs, RL informed its Soviet audience about features of 
Western life, showed how Western workers lived, what they could buy 
with their salary, how their leisure was spent, and how they were organi-
zed. This was a picture quite opposite to the one Soviet citizens were 



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  251 

offered in their own media and schools, which generally exaggerated the 
drawbacks of the capitalist system. Initial disbelief that a Western industrial 
worker could possibly own a car and a fully appointed and equipped house 
and was not an oppressed slave soon changed into dissatisfaction with the 
Communist Party and general indifference towards public affairs (HIA, 
RFE/RL records 529/3B). How organic this change into indifference was 
and whether Radio Liberty or other Western broadcasters had any role in it 
are questions that are can be disputed. But the fact is that the Soviet autho-
rities were afraid of RL and were horrified to find out how widespread the 
practice of listening in to the station was already in the late 1950s (RGANI 
89/46/14/2). Immediate countermeasures naturally followed. 

It is illustrative that Radio Liberty was the only radio station that was 
constantly jammed from its inauguration in 1953 until 1988, when jamming 
finally ceased although the decision had been made two years earlier 
(RGANI 89/18/105/1–2; Cold War Broadcasting 2005). Jamming means 
interfering with radio signals before they reach target radio receivers. 
However, the jamming never became total, and people, if they so desired, 
found ways to listen to RL anyway. But Soviet officials also waged vigor-
ous media campaigns against foreign broadcasters. They resorted to the 
constant harassment of RL’s staff and even murdered a handful of them 
back in the 1950s (Nelson 1997: 98–99). However, all this does not yet in-
dicate that RL itself had an impact on the Soviet people. Perhaps one of the 
clearer manifestations of RL’s impact was the concern the Soviet leader-
ship expressed about the crippled credibility of its own media while foreign 
media had increased their credibility in the eyes of the Soviet audience 
(Lisann 1975: 164–165). The Soviet monopoly on information was 
crumbling. This was especially alarming since Soviet ideology was held 
together by a very limited public space. Freedom of the press and Soviet 
ideology had been found to be incompatible by Lenin immediately after the 
October Revolution in 1917 (Kenez 1985: 35–44), and the consequences 
after Gorbačëv inaugurated full Glasnost and reinstated freedom of the 
press in the late 1980s are well known. 

Although RL probably did not succeed in making people more Western-
orientated politically, it continuously tried to drive a wedge between the 
people and Soviet ideology. Rather than spreading wide-spread enthusiasm 
for the West, it managed to sow an indifferent attitude towards the Soviet 
regime. The number of those who actively struggled against the Soviet sys-
tem, actual dissidents, remained relatively small throughout the Soviet era. 



Simo Mikkonen 

 252 

The KGB was able to keep them in check. However, these people were 
among the most ardent listeners of RL’s programs. Indeed, by the 1970s, 
RL had become an important link in the samizdat system, the Soviet under-
ground publishing network. Radio Liberty often received manuscripts from 
the Soviet Union and passed them on to be published abroad, but it also 
read prohibited books in its programs and sometimes even published sam-
izdat works itself. Besides publishing material itself, RL would also for-
ward documents to more neutral Western media when it believed this 
would have a greater impact inside the Soviet Union (Puddington 2000: 
170–171). As mentioned above, the interviewers also distributed prohibited 
literature to their subjects. Even so, these dissidents made up only a frac-
tion of RL’s audience in the Soviet Union. Most people were little interes-
ted in political messages, and what they found most interesting part in RL’s 
broadcasts was the news about the Soviet Union itself, matters that were 
absent from the Soviet media, rather than any explicitly political content. 
While these broader masses of people hardly took part in any active re-
sistance, it was precisely them that the Soviet authorities were worried 
about. (RGANI 5/33/106/23–42; Nelson 1997: 97) The possibility that the 
Soviet people might lose their belief in the Soviet media and the conse-
quences of this disturbed the Party elite greatly. 
 
Soviet responses 
 
Soviet people’s reactions to foreign broadcasts in the 1950s and 1960s in 
general are very hard to ascertain apart from the small intelligentsia that 
was able to travel abroad. However, from what I have been able to glean 
from the discussions of Soviet officials, they were convinced that the fo-
reign broadcasts had a certain impact. Indeed, one of the direct consequen-
ces was that they tried to improve their own media. In 1964 they even set 
up a radio station of their own named Majak that imitated Western radio. It 
had more popular music and more newscasts, which they believed was the 
reason why so many had turned to listening in to foreign broadcasts in the 
first place (Mickiewicz 1981: 138). Still, it is somewhat ironic that the 
authorities countered foreign radio stations with Soviet stations that re-
sembled foreign ones. From the authorities’ point of view, however, these 
were at least more easily controlled. 

In order to follow the reactions of the people themselves, there are two 
different groups of sources: KGB reports and Radio Liberty’s own audien-



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  253 

ce research work. Both indicate that active resistance remained relatively 
small. What is more pertinent, however, is the fact that people were starting 
to ask questions, were less afraid than before and became increasingly in-
different about public life. Communality, one of the basic pillars of the 
Soviet system during the Stalin era, was being abandoned in favor of pri-
vacy; in some cases not even the presence of a KGB representative would 
prevent people from asking questions in meetings (HIA, RFE/RL records 
564/8). After the Second World War, the number of private radios started 
to grow quite rapidly, exceeding that of wired sets (“wired” referring to 
outdoor loudspeakers and other radio sets, usually in public places, opera-
ting in a closed system) by the 1960s (Hopkins 1970: 248). It became 
easier to listen to foreign broadcasts in private. Another policy chosen by 
Soviet officials was to develop the technology of television, which was a 
much more easily controlled medium than radio (Roth-Ey 2003). But 
television was also essentially private. The answer of Soviet officials to the 
challenge of the capitalist world, then, was to increase the production of 
consumer goods. Although public life still advocated the joys of communa-
lity and all kinds of mass meetings, people were turning increasingly in-
different towards them.  

Although Radio Liberty hardly managed to turn Soviet people into open 
Western sympathizers, it can be argued that Soviet people became West-
ern-orientated in many ways. Values that are regarded as fundamental 
pillars of Western capitalist democracies found sound support within the 
Soviet Union. One of these was the essence of RL: freedom of the press 
and the free flow of information. This was something that the Soviet autho-
rities were very much afraid of. The government stubbornly tried to hold on 
to its information monopoly, but it was fighting a losing battle, with very 
little, if any, support from the people. The KGB reports as well as RL’s 
own findings right from the late 1950s and early 1960s indicate that the 
Soviet people were increasingly dissatisfied in this respect (HIA, RFE/RL 
records 627/13). The reactions of the Soviet authorities to this are also very 
revealing. In their propaganda attacks against Radio Liberty, the Western 
conception of freedom was heavily rebutted. Soviet counter-propaganda 
depicted RL’s Soviet émigré staff as being enslaved by their American 
masters, or as puppets who lacked their own will and merely reiterated their 
masters’ propagandist views (HIA, RFE/RL records 553/8; Panfilov & 
Karčevskij 1974; Alov & Viktorov 1985). Few seem to have fallen for this. 
RL’s policy of also broadcasting criticism of certain developments in the 



Simo Mikkonen 

 254 

West was effective in helping people make up their minds and making 
them believe RL and Western broadcasts in general rather than their own 
media. Perhaps an even more prominent aspect of capitalism was consume-
rism, which also found sound support among the Soviet audience. In 1963, 
one KGB official lamented (HIA, RFE/RL records 564/4) the fact that the 
desire of Soviet citizens for private property was perhaps even stronger 
than that of Western citizens. The KGB saw this as one of the weak points 
that could be exploited by Western broadcasters.  
 
Western values furthering the Soviet collapse 
 
Although Western historiography acknowledges the view that people did 
not lose their belief in communism overnight and that there was a long pro-
cess towards the Perestroika and Glasnost of the late 1980s, too often the 
reasons for this ideological decay are not examined properly. Western eco-
nomic superiority and the increasing breach between the capitalist and 
communist camps are often mentioned, but it is quite often forgotten that 
instead it being the result of a natural process there were active measures 
through which Western values were fed or introduced into the Soviet 
Union. It is very difficult to measure the actual impact of the Western 
activities, but without active Western policies, the communist regime might 
have managed to keep contacts with the West down and succeeded in its 
propaganda within the Soviet sphere. Without the active discrediting of 
Soviet propaganda, it would have been much easier for Soviet officials to 
point out that the West was heading towards collapse and that the Soviet 
model was the only possible option. By using Soviet experiences and 
Soviet voices, RL was able to get closer to the Soviet audience and point 
out that this was hardly the case. 

We can also discuss how profound these changes were, and whether the 
indifference in the Soviet Union constituted a change at all. What I think is 
inarguable is that Michail Gorbačëv was still a true believer in communism 
and in the Marxist-Leninist system when he became General Secretary of 
the Soviet Communist Party and inaugurated his policies of Glasnost and 
Perestroika. He believed that the system could be revived and that there 
existed enough activism among the people for them to rally behind the 
common Soviet cause. As it turned out, Perestroika was a success only in 
one sense: in speeding up the destruction of the Soviet system. Even the 
majority of Communist Party members were more oriented towards consu-



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  255 

merism than communism and cared more for their own welfare than for the 
survival of Soviet ideology. Idealism had been replaced by cynicism, and in 
the end even the true believer had to admit this. Thus, when Gorbačëv was 
locked into his dacha during the attempted coup by Janaev's junta in mid-
August 1991, he tuned in to Radio Liberty and other Western broadcasters 
for information about what was really happening in the Soviet Union, 
something quite a lot of people in the Soviet Union had already been doing 
for decades (Nelson 1997: 195–196). 

In conclusion, it is very hard to ascertain how far Soviet people were af-
fected by the broadcasts of Radio Liberty. Especially any direct impact is 
very hard to prove. What is easier to reconstruct are the measures Soviet 
officials took to counter RL’s broadcast: jamming, improvements in Soviet 
media, comprehensive campaigns to discourage people from listening. 
KGB reports and Western surveillance also suggest that, as a consequence 
of Western broadcasts, people started to question their own media and 
party officials. Information that was provided for them in RL and other 
Western stations made people suspicious, but also indifferent. It was preci-
sely this that was lethal for Soviet ideology, since no ideology can survive 
without true believers. After losing its credibility, it was only a matter of 
time before the collapse of the ideology would take place. 

Thus one could argue that instead of an Eastern manifestation of Western 
conceptions of freedom of the press, democracy or any other such ideal, 
there came a void of ideas. Consumerism was indeed embraced by the 
Soviet population, but otherwise what emerged in post-Soviet Russia was 
an ideological void.  
 
References 
 
Alov & Viktorov 1985 = Gennady Alov & Vassily Viktorov: Aggressive Broadcasting: 

Evidence, Facts, Documents. Psychological Warfare. Moscow: Novosti Press Agen-
cy Publishing House. 

Bogart 1999 = Leo Bogart: Obituary of Max Ralis. Public Opinion Quarterly 63 (2), pp. 
261–262.  

Brooks 2000 = Jeffrey Brooks: Thank You Comrade Stalin! Soviet Public Culture from 
Revolution to Cold War. Princeton: Princeton UP. 

Cold War Broadcasting 2005 = Cold War Broadcasting Impact. Conference organized 
at Stanford University, October 13–16, 2004. Stanford: Hoover Institution Press. 

Critchlow 1995 = James Critchlow: Radio-Hole-In-The-Head. An Insider’s Story of 
Cold War Broadcasting. Washington: American University Press. 

Critchlow 2004 = James Critchlow: Public Diplomacy during the Cold War. The Re-
cord and Its Implications. Journal of Cold War Studies 6 (1), pp. 75–89. 



Simo Mikkonen 

 256 

Gould-Davies 2003 = Nigel Gould-Davies: The Logic of Soviet Cultural Diplomacy. 
Diplomatic History 27 (2), pp. 193–214. 

HIA, RFE/RL records 529/3A = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 529, 
file 3. Confidential memo from Max Ralis to Director of Radio Programming 
Division. July 30, 1958. 

HIA, RFE/RL records 529/3B = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 529, 
file 3. Background report # 9 – 58. March 18, 1958. 

HIA, RFE/RL records 553/8 = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 553, 
file 8. Regime Reaction Report # 23 – 56. November 26, 1956. 

HIA, RFE/RL records 564/4 = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 564, 
file 4. Target Area Listener Report # 8 – 63. January 21, 1963. 

HIA, RFE/RL records 564/7 = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 564, 
file 7. Target Area Listener Report # 15 – 65. April 15, 1965. 

HIA, RFE/RL records 564/8 = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 564, 
file 8. Target Area Listener Report # 152a – 66. January 29, 1967. 

HIA, RFE/RL records 627/13 = Hoover Institution Archives, RFE/RL records box 627, 
file 13. Max Ralis’ memo: Looking forward: Some attitudes and aspirations of Soviet 
people. October, 1965. 

Hoffmann 2003 = David Hoffmann: Stalinist Values. The Cultural Norms of Soviet Mo-
dernity, 1917–1941. Ithaca: Cornell UP. 

Hopkins 1970 = Mark Hopkins, Mass Media in Soviet Union. New York: Pegasus. 
Kenez 1985 = Peter Kenez: The Birth of the Propaganda State. Soviet Methods of Mass 

Mobilization, 1917–1929. Cambridge: University of Cambridge Press. 
Krabbendam & Scott-Smith 2003 = Hans Krabbendam & Giles Scott-Smith: Intro-

duction: Boundaries to Freedom. In: Scott-Smith & Krabbendam (eds.): The Cultural 
Cold War in Western Europe 1945–1960. London: Frank Cass. Pp. 1–11. 

Lauristin 1997 = Marju Lauristin: Suomen Televisio Neuvosto-Eestissä. In: Yleisradio 
historiassa – seminaari Isossa Pajassa 28.10.1996. Helsinki: Yleisradio.  

Lisann 1975 = Maury Lisann: Broadcasting to the Soviet Union: International Politics 
and Radio. New York: Praeger. 

Mally 1990 = Lynn Mally: Culture of the Future. The Proletkult Movement in Revolu-
tionary Russia. Berkeley: University of California Press. 

Meyer 1980 = Cord Meyer: Facing Reality: From World Federalism to CIA. New 
York: Harper & Row. 

Mickelson 1983 = Sig Mickelson: America’s Other Voice. The Story of Radio Free 
Europe and Radio Liberty. New York: Praeger. 

Mickiewicz 1981 = Ellen Mickiewicz: Media and the Russian Public. New York: Prae-
ger. 

Mikkonen 2010 = Simo Mikkonen: Stealing the Monopoly of Knowledge? Soviet Re-
actions to U.S. Cold War Broadcasting. In: Kritika. Explorations in Russian and 
Eurasian History. Volume 11 (2010). (Forthcoming in 2010). 

Nelson 1997 = Michael Nelson: War of the Black Heavens. The Battles of Western 
Broadcasting in the Cold War. New York: Syracuse UP. 

NSC report 5508/1 = The United States Department of State. National Security Council 
report 5508/1. Washington, March 26, 1955. Statement of Policy on Admission to 
the U.S. of Certain European Non-Official Temporary Visitors Excludable Under 
Existing Law. 

Osgood 2003 = Kenneth Osgood: Hearts and Minds: The Unconventional Cold War. 
Journal of Cold War Studies 4 (2), pp. 85–107. 



Radio Liberty – The Enemy Within? 

  257 

Panfilov & Karčevskij 1974 = Artyom Panfilov & Yuri Karchevsky: Subversion by 
Radio: Radio Free Europe and Radio Liberty. Moscow: Novosti Press Agency 
Publishing House. 

Parta 2007 = R. Eugene Parta: Discovering the Hidden Listener. An Assessment of 
Radio Liberty and Western Broadcasting to the USSR During the Cold War. Stan-
ford: Hoover Institution Press. 

Puddington 2000 = Arch Puddington: Broadcasting Freedom. The Cold War Triumph 
of Radio Free Europe and Radio Liberty. Lexington: University Press of Kentucky. 

Rannu 1997 = Salme Rannu: Commentary. In: Yleisradio historiassa – seminaari Isossa 
Pajassa 28.10.1996. Helsinki: Yleisradio. 

RGANI 5/33/106/23–42 = Russian State Archive of Contemporary History. Memo-
randum to the Central Committee of the Soviet Communist Party from G. Kazakov 
and A. Romanov. April 22, 1959. 

RGANI 89/18/105/1–2 = Russian State Archive of Contemporary History. 
Memorandum to the Central Committee of the Soviet Communist Party from I. E. 
Ligachev and V. Chebrikov regarding terminating the jamming.... September 29, 
1986. 

RGANI 89/46/14/2 = Russian State Archive of Contemporary History. Memorandum to 
the Central Committee of the Soviet Communist Party from L. Il'ichev and G. 
Kazakov regarding active measures to be taken to counter hostile radio propaganda 
to the Soviet population. 15 July 1960. 

Roth-Ey 2003 = Kristin Roth-Ey: Mass Media and the Remaking of Soviet Culture, 
1950s–60s. Ph.D. thesis, Princeton University. 

Saull 2001 = Richard Saull: Rethinking Theory and History in the Cold War. The State, 
Military Power and Social Revolution. London: Frank Cass. 

Shaw 2001 = Tony Shaw: The Politics of Cold War Culture. Journal of Cold War 
Studies 3 (3), pp. 59–76. 

Tolz 2004 = Wladimir Tolz: Paper in Panel Impact of the Broadcasts on the USSR and 
the Baltic States: Evidence from the Archives. In: Cold War Broadcasting Impact, 
conference at Stanford University October 13–16, 2004. 

Zubok & Pleshakov 1996 = Vladislav Zubok & Constantine Pleshakov: Inside the 
Kremlin’s Cold War. From Stalin to Khrushchev. Cambridge: Harvard UP. 

 


